Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2012 kl. 22:36 #154852MemKawDeltagare
Greger du har rätt, det brukar vara så. Det brukar ej vara problem med de flesta verifikationerna men rätt så kommer det upp några underlag som antingen inte stämmer på något sätt eller så saknas det. Men allt som saknas kan man lägga på ett sk. OBS konto för att inte bryta fokus och ta uti med det vid avstämningen. Maila kunden underlag på det saknade eller om man bokför själv så tar man fram de underlagen. Men som sagt extra tid bara.
2 november, 2012 kl. 22:26 #154850MemKawDeltagareMen så ska det vara en avstämning på allt det här också, men det borde inte ta mycket tid alls om allt är i sin ordning och underlagen finns.
2 november, 2012 kl. 22:24 #154849MemKawDeltagarePer kollade genom lite statistik för att få fram rätt siffror till dig.
Normalt går det att bokföra en verifikat på högst 30 sekunder (En normal verifikat brukas bokas i tre olika konton, ett skuld/tillgångskonto, en kostnad/intäktskonto och ett momskonto). Då ska det ej finnas oklarheter och man ska ha klart för sig vilka bokföringskonton man ska använda.
Så på en timme ska man kunna bokföra 100-120 normala verifikationer.
2 november, 2012 kl. 21:43 #154840MemKawDeltagareJodå det finns en fast rutin och riktlinje: Varje händelse av ekonomisk art dvs. det som påverkar ekonomin i företaget ska bokföras. Det kan vara att en tillgång/skuld förändras eller att en inkomst eller utgift uppstår. Bokföringen ska normalt alltid grunda sig på en skriftlig handling, ett underlag. Denna skriftliga handling kallas för verifikation. Sätt in underlagen varje dag i en pärm, där du har en flik för varje dag. Då är det lättare för den som sköter bokföringen att bokföra alla transaktioner på rätt dag.
Men alla har inte inte en likadan verksamhet och därför ser underlagen annorlunda ut för dig som har ehandel och annorlunda för den som har restaurang och då måste man förklara vilken ordning man ska ha. Det här är ingen slöseri utan en plikt vi har.
Såhär säger skatteverket:
Tänk på att det är du som ansvarar för bokföringen! Även om du anlitar någon för att sköta din bokföring är det du som ansvarar för att bokföringen blir riktig. Detta ansvar kan du aldrig lämna ifrån dig. Så ställ krav på din bokförare att han eller hon förklarar om du inte förstår.@Per Nilsson 55011 wrote:
Det måste väl finnas någon fast rutin på hur underlag skall lämnas till en redovisningsbyrå? Man kan väl inte sitta ner och slösa bort en timme samt uppfinna nya rutiner för varje ny kund. Varför gör ni det för?
Så om alla papper är i ordning, vilket de är i mitt fall. Hur lång tid skulle det ta för dig och din byrå att skyffla igenom 50 x 4 x 5 papper?
2 november, 2012 kl. 21:34 #154836MemKawDeltagareNej Jag tror ej att någon program kan göra det ännu, det skulle ha varit något det.
50x4x5, alltså 1000 verifikationer? Är det på ett år?
@Per Nilsson 55013 wrote:
Vi har löst det (delvis) genom att döpa filnamnet med den informationen. Men jag förstår vad du menar, att bläddra igenom en bunt papper går snabbare.
Kanske ska återgå till pappersslösarbokföring i stället, om det är effektivare vill säga.
Finns det månne något bokföringsprogram som är så pass smart och intelligent att det kan tolka de inskannade papperna själv?
Richard, kan Fortnox det?
2 november, 2012 kl. 21:21 #154832MemKawDeltagare@Richie72 55005 wrote:
Det där finns det lite olika åsikter om. Vissa säger att fakturor som kommer elektroniskt inte behöver skrivas ut.
Enligt 7 kap. 6 § bokföringslagen får räkenskapsinformation föras över från ett material (t.ex. papper) till ett annat (t.ex. ett maskinläsbart medium). Det är alltså möjligt att genom skanning överföra den i pappersform mottagna räkenskapsinformationen till elektronisk form. Den mottagna handlingen (pappersdokumentet) får dock förstöras först från och med det fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.
2 november, 2012 kl. 20:22 #154822MemKawDeltagareJimmy har helt rätt. Du ska inte hålla på med design om du inte kan designa. Fokusera på din starka sida istället.
Det närmaste du kan komma är väl att ta en hyr platform där du får välja mellan några färdiga mallar.
2 november, 2012 kl. 20:06 #154820MemKawDeltagareJag driver en bokföringsbyrå sen 8 år tillbaka. Vi brukar normalt ta 500 kr i timmen. Det brukar ligga runt det priset hos de flesta. Det finns billigare också men vet ej kvaliten på de.
Så som Katrin säger, är det det bästa att prata med byrån på hur de vill ha det. Alla har olika system.
Vi brukar sitta ner första gången och prata med kunden om hur exakt vi vill att underlagen ska vara lämnade till oss.
En kund som inte har ordning på sina papper har inte ordning på sin ekonomi.
Den värsta kunden är enligt mig den som slarvar med underlagen. Det är inte roligt när det saknas underlag till transaktioner som har skett eller när det saknas ett Bank kontoutdrag. Man får alltid avbryta arbetet och maila eller ringa kunden fram och tillbaka.
Jag hade en sån kund som scannade och skickade underlaget genom mail, vi tyckte att det var ok att göra sen. Men den godkände Revisorn stoppade det hela. Enligt bokföringslagen ska kvittorna och underlagen finnas i original. Om din bokförare använder scannade materialet som verifikation måste du även ha originalen i samma verifikationsnummer som den hos bokföraren. Har du AB ska du även skicka med det till Revisorn.
Det billigaste sättet är: Att ha allt underlag i pappersformat, i datum ordning och se till att det finns underlag på alla transaktioner. Hur du ska ha materialet i ordning beror också på om du har bokslutmetoden eller fakturametoden. Det här bestämme du när du skickar in ansökan för F-skatt. Som sagt, det får du ta med byrån.
Men ha allt i datum ordning och se till att underlag finns på varje transaktion. Om du har lagt ut pengar själv för någonting får du skriva det på kvittot eller fakturan. Glöm inte kontoutdragen. I princip ska det bara behövas att knappa in siffrorna och göra en avstämning av bokföringskonton.
23 oktober, 2012 kl. 21:01 #154392MemKawDeltagareVad jag förstår så konverterar adwords bäst för dig, nämligen 10%. Av 15 000 besökare har du 150 000 kr i omsättning.
Din EPV (vinst per besökare) ligger på 10 kr och din CPC på 1,33 kr vilket ger dig en Gross vinst på 8,67 kr. Alltså tjänar du 8,67 kr på varje besökare. (Jag vet ej vad dina marginaler är)
1) Säg att du har 30% marginal vilket blir 2,6 kr. För varje besökare tjänar du 2,6 kr på adwords om du har 30% marginal alltså. I det här fallet är det inte så bra, för att hälften av det du tjänar går till CPC.
Vad du behöver göra är 1) Öka dit CTR, för om du gör det så kommer ditt CPC att sjunka.
Det är många, inklusive adwords konsulter som tror att ju mer man budar dessto högre position får man och ökar CTR, men så är inte fallet. Allt beror på din quality score. Quality score bygger på hur relevant din ”Ad” är, hur bra CTR du har och hur bra landingssidan kunden hamnar på är.
Om du budar på sökordet ”bosch psr 14 4” ska du skicka de till sidan bosch psr 14 4 och inte kateogi sidan bosch eller hemsidan.
Och adwords handlar om testa testa testa, landing page, dina ad..
Jag kör adwords för mig själv men hjälper 3 bolag med det, och de gjorde de här felen jag pratade om.
Jag tycker att du ska behålla adwords+prisjakt+organisk. Ha inte alla äggen i en enda korg så att säga.
Annan sak du ska tänka på. Välj ut de produkter där du vet du har högst marginal och folk söker mest på och kör bara de genom adwords. Jag tror att du kommer öka adwords siffrorna om du gör på det här sättet.
23 oktober, 2012 kl. 08:30 #154338MemKawDeltagareJag använder kodmyran och kan säga att jag är rätt så nöjd faktist.
Att tilläga: Jag har inte sett en snabbare och bättre support än kodmyrans.
-
FörfattareInlägg