Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #157577
    Mathias123
    Deltagare

    Stort tack för hjälpen!
    och God Jul!

    #157573
    Mathias123
    Deltagare

    @Dan 58114 wrote:

    Dela upp en sån här kontering i två tankesteg så blir det lättare.

    En med bruttoförsäljningen och en med avgifterna som krediterar 1930.

    Kontantmetoden är ej så dålig som Conny säger, vi omsätter 17M i år och kommer inte byta från kontantmetoden, den sparar massor med onödiga konteringar och bokslutets periodiseringar tar max 1h extra.

    Kollen har vi ändå i vårt egenbyggda affärssystem

    Tack för snabbt svar Dan!

    Hur kan jag då bokföra det hela?

    Utbetalningsspecifikationen från handelsbanken ser ut enligt följande:

    Utbetalningsspec ser ut enl nedan:

    Transaktionstyp Belopp
    Faktura 2 262.00 (varuförsäljning)
    Kreditfaktura 0.000
    Avgifter -82.64 (avgifter som handelsbanken tar ut för fakturahantering)
    Moms -20.00 (moms på handelsbankens avgift som de betalat in)

    Dagstotal 2159.36 (vad som utbetalats till konto 1930)

    Rent spontant känns det som att jag bara borde bokföra det som kommer in på kontot som varuförsäljning och ej bry mig om avgifterna då dessa redan är dragna och tillhörande moms inbetald av handelsbanken.
    Har jag tänkt rätt?

    #157571
    Mathias123
    Deltagare

    @connywesth 58113 wrote:

    Vad står det på fakturan från Banken?

    Du måste redovisa de beloppen så kanske det går att hjälpa dig.

    Det belopp som ska stå på konto 1930 ska vara exakt det belopp som kommer in på kontoutdraget. Inbetalningar på 1930 ska stå på debet sidan dvs vara positiva värden. Uttag på bankkontot ska krediteras från 1930.

    Utbetalningsspec från handelsbanken ser ut enl nedan:

    Transaktionstyp Belopp
    Faktura 2 262.00
    Kreditfaktura 0.00
    Avgifter -82.64
    Moms -20.00

    Dagstotal 2159.36 (vad som utbetalats till konto 1930)

    #157567
    Mathias123
    Deltagare

    Jo fakturametoden har sina fördelar och tänker användas när vi går över till AB. Men om vi bokför så här

    1930 Debet 2262.00 (Beloppet på bankkontot 1930+den avdragna avgiften inkl moms)
    3051 Kredit 1727,49
    2611 Kredit 431,87
    65XX Kredit 82.64 ???
    2641 Kredit 20.00 ???

    Men tvivlar på att detta är rätt för beloppet som kommer in på kontot 1930 är ju 2159,36 kr. :confused:

    Känns som att det omöjligt blir rätt i bokföringen eftersom kostnaden blir på fel sida.

    Handelsbanken har ju redan betalt in momsen för fakturaavgiften och dragit kostnaden från beloppet innan det överförts till konto 1930.

    Finns det någon hejare på bokföring som kan reda ut detta?

    #151322
    Mathias123
    Deltagare

    @GregerA 51120 wrote:

    Det finns inget sådant konto i BAS-planen, men det är naturligtvis inte förbjudet att göra ett eget konto. Det är bara på varor man har olika kostnadskonton. Annars skulle väl alla konton behöva finnas tre ggr för att hantera inrikes, utrikes och EU.

    Kan du bara sätta momskod på varje transaktion så bör skattedeklarationen bli rätt när du skriver ut den.

    Tack för svaret.
    Jag får nog skapa ett nytt konto tror jag, verkar ej gå att ändra momskod för varje transaktion i speedledger som det ser ut.

    #151321
    Mathias123
    Deltagare

    Är också intresserad av din webbutik, skicka gärna ett PM om möjligheten till ev köp finns kvar

    #151319
    Mathias123
    Deltagare

    @GregerA 51118 wrote:

    Själva kostnaden bokför du på 6210 Telekommunikation.

    Momsen beräknar du själv till 25% av inköpspriset.

    1931 100:- K bank
    6210 100:- D telekomm
    2614 25:- K utgående moms 25% utland
    2645 25:- D ingående moms

    Sedan skall du redovisa inköpet i skattedeklarationen i rutan för inköp av tjänster EU när den dagen kommer.

    Tack för snabbt svar.
    Behöver man inte ha ett specifikt konto vid inköp inom eu, typ som vid varuinköp inom eu med momskod 200 ?
    Kan jag skapa ett konto 6211 ”telekommunikation EU” med momskod 200 ?

    #151255
    Mathias123
    Deltagare

    Hej,
    Är det någon som har kommit fram till en lösning gällande bokföringsunderlag vid försäljning genom textalk?

    #149400
    Mathias123
    Deltagare

    TAPETHAT : individuell bedrucktes Klebeband, Packband und Siegelband, bedruckt ohne Klischeekosten

    Dessa har rätt bra priser, blir ca 25 kr+frakt per rulle om man köper 72 st vilket jag tycker verkar mycket billigt. Ser ut som att de skickar till Sverige efter kontakt. Har själv tänkt köpa från dem när det behövs framöver.

    #149220
    Mathias123
    Deltagare

    (Lånar tråden lite.)

    Jag är också i uppstarten med min webbutik och har nu börjat titta på fraktlösningar. Vad kan ni rekommendera som mest ekonomiskt alternativ? Vill samtidigt ha en smidig koppling med textalk om det inte innebär för höga kostnader.
    Förhoppningen är att inledningsvis skicka kring 20 försändelser per vecka, hälften av dessa under 1 kg och resten 5-25 kg.
    Har kikat lite på Posten i kombination med Schenker. Kanske är även bussgods ett alternativ för tyngre paket.
    Vad har ni för åsikter och tips?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)