Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2013 kl. 09:50 #162415Markus@VeInteractiveDeltagare
@skinza.se 62630 wrote:
Ingen aning om hur det är nu, men när jag var intresserad av tjänsten skulle ni ha 25% i provision. Det är jag hundra på
Förmodligen har det väl ändrats på senare tid.Via e-butik.se?
Hursomhelst. Ungefärligt.
Standard är 5-12%. Hemelektronik och vitvaror ännu lägre. (hög volym+tvättmaskiner= några få %)
Spel mycket högre, 30%.Vi utgår från affiliatenätverken och den commission som är std för branschen. Så fler undantag finns.
Återkom till oss om det intresserar så har du 10% fick jag hälsat
3 april, 2013 kl. 08:32 #162402Markus@VeInteractiveDeltagare@Björn 62684 wrote:
Med rätt formulering på subject och text så blir det rätt bra. Har tagit lite siffror från kunds nätbutik som har lite volym. För en bestämd tidsperiod har 418 sådana mail gått ut med en klarna förskottsfaktura bifogat och information om hur man betalar i ren text, samt betallänk för att återuppta betalning där man avbröt på något sätt (man kommer direkt till just det betalsättets betalsida). Mailet går ut efter 15 min inaktivitet på obetald order. Av dessa 418 har 124 st sen slutfört en betalning. Så 30% räddade köp, katshing!
Detta är alltså en egenutvecklad lösning och inte VeInteractives produkt, men principen är densamma.
Mycket fina siffror! Slår oss. Men vi har händerna rätt bakbundna då vi måste ta hänsyn till ehandelarens natural return rate och aldrig skulle kunna skicka inom 15min. Men utan tredjepart är det nog smart att skicka så fort som möjligt.
Kul o höra om egenutvecklade lösningar. Om ni skulle räkna kostnad för tid/utveckling/design/löpande AB testning och på något sätt höfta vad det skulle innebära i % av summa köp det dragit in utslaget på en längre tidsperiod. Vad skulle det visa ungefär? Oj rörigt skrivet kanske. Men kostnad för jobbet/summa räddade köp?
Återkommer under dagen för ungefärliga siffror vi tar ut i commission för olika branscher.
Sen skulle det vara roligt att jämföra kampanjernas effektivitet, men blir kanske svårt då vi måste göra så sena utskick. Men vi ”borde” ju vara några snäpp bättre då vi räddat många miljarder euro och haft tid att öva så att säga Men o andra sidan så kan ju enskilda ehandlaren sina egna kunder bättre.
28 mars, 2013 kl. 15:05 #162165Markus@VeInteractiveDeltagare@Parvelito 62629 wrote:
Om jag tillåts spekulera lite så handlar det väl också om vilka snittordrar man har, och hur stor verksamheten är. Snittorder på 100kr och tre övergivna kundkorgar om dagen jämfört med snittorder på 350kr och 50st övergivna om dagen borde ge en viss skillnad på priset.
Ja..
Amazon.com har en lite annan förhandlingsposition än smörknivaronline.se
Nu påsk. Ev seg på svar!
28 mars, 2013 kl. 15:00 #162164Markus@VeInteractiveDeltagare@mephisto73 62658 wrote:
Ber om ursäkt att jag felstavade ditt namn Markus.
Det som förvirrade mig var att du inte verkade veta hur mycket ni tar i provision, dock förklarade du varför du inte vet så allt är väl.
Jag återkommer onsdag så kan jag ge siffror för alla branscher. Men givetvis också beroende på volym, förhandling etc så det blir ungefärligt.
Men vi har tagit emot en del ehandlare med så pass låg omsättning att vi troligen ej kan räkna hem arbetet. Prioriterat tillväxt. Inte så att vi är snälla remarketing-bolaget, det är nog att ta i, men ni förstår poängen
28 mars, 2013 kl. 14:51 #162163Markus@VeInteractiveDeltagare@lunarmys 62661 wrote:
Kör ett test nu, vi samlar in alla epostadresser i kassan (och exkluderar de som köpt).
På ca 24h så har vi fått in hela 4 st vi kan maila. Om vi hade haft en CTR på 25% så skulle 100% av denna ensamma klickare behövt köpa för att vi övht skulle tjäna något på det.
Vad menar du? Du kan väl ha CTR på 1% och ändå ha positiv roi? Mail är inte dyra att skicka
28 mars, 2013 kl. 14:45 #162162Markus@VeInteractiveDeltagareHej igen!
Får be om att få återkomma om din fråga. Är inte spec tekniskt, så vet faktiskt inte. Påsklov
Men typ. Stödjer i stort sätt alla platformar. Fångas upp via asynkroniskt javascript (om det säger dig något), tangenttryck för tangentryck. Och ja, dom måste skriva in mailen. Fungerar alltså bättre ju tidigare mailen kommer i formuläret, folk har en tendens att ge upp efter några fält.
Men en stor del försvinner givetvis iaf. Vi brukar säga att remarketing är ett komplement till konverteringsoptimering.
Vi har även utvecklad en chat som går via samma script. Håller på och testar den nu. Automatiserad AI styrd som dyker upp om man klickar ner fönstret i kassan (valfritt steg givetvis, nog bra att ha den rätt sent då den kanske kan irritera dom som mest windowshoppar). Svarar på frågor, ger länkar, och sen sista call to action alá nummer till kundtjänst. Tanken är att rädda dom som inte hunnit skriva in sin mail men som uppenbart vill handla.
Kunder och ehandlare vill samma sak, genomföra köpet, men det skiter sig ofta som en dålig kärlekshistoria
Nu påsk så ber om ursäkt på förhand om jag är seg på att svara.
Mvh Markus
@mephisto73 62660 wrote:
Då är jag med vad vi snackar om
Jag antar att plattformen måste stödja kundvagnar med permalink, eller hur fångas detta upp? Vi har t.ex. kundvagnar som ligger i local storage, så om kunden kommer tillbaka på en annan enhet så är kundvagnen tom.
Sen är det ”bara” de som skriver in en komplett epostadress som man kommer åt, men det gå knappast att komma runt (om man inte börjar skicka fysisk remarketing till dem man har adress till).
Hur som helst låter det spännande.
27 mars, 2013 kl. 15:58 #162133Markus@VeInteractiveDeltagare@mephisto73 62613 wrote:
Är det bara jag som inte begriper svaret från Marcus?
Skinza frågar om VE Interactive och Marcus@VE Interactive svarar som om Skinza frågar om något helt annat??
Hur mycket tar ni i provision Marcus?
Kanske artigare att svara direkt till dig
Men se svar ovan! Kortfattat: Vanligtvis runt 8-15%. Men kan variera mycket.
27 mars, 2013 kl. 15:53 #162132Markus@VeInteractiveDeltagareSen stavar jag Markus med K!
Går på halv påskledighet nu, så troligtvis seg på att svara här under helgen.
Vore trevligt om någon nöjd e-handlare kunde svara så jag inte behöver sitta här och förklara mig
Men typ. Det är en bra produkt. Vi har 2.000 e-handlare som kunder i 8 länder. Det hade inte skett om vi inte levererade värde kontinuerligt. Vi är inte SEO-kalle som frågar om någon vill köpa hans 7.000 länkar.
27 mars, 2013 kl. 15:42 #162131Markus@VeInteractiveDeltagare@skinza.se 62618 wrote:
iPhone-skal föll under kategorin typ accessoarer eller dyl. där provisionen låg på 25% enligt det avtal jag fick.
Vet inte vad som var oklart. Någon annan klagade ovan. Min poäng:
Vi genererar köp. En ehandlare betalar affiliates genom ett affiliatenätverk för genererade köp. Vi kan ses som en typ av affiliate. Vi tar samma % som övriga affiliates.
Detta gäller då ehandlaren använder sig av ett existerande affiliatenätverk.
Annars förhandlingsfråga med kunden. Givetvis helt beroende på vad som säljs och vilka marginaler ehandlaren har på sina produkter. En spelsajt som kan betala $100 för en kund är inte samma sak som en matkasse med 10% marginal på.
Nu vågar jag inte säga något om just mobilskal och detta avtal. Ensam på kontoret just nu och relativt nyanställd. Men 25% låter mycket. Kläder= 10-12% men detta kanske kanske kan ses som helt annan typ av verksamhet?
Men givetvis är ju syftet att varje kund som dras in blir lönsam för ehandlaren, annars är det ganska fail
27 mars, 2013 kl. 15:27 #162130Markus@VeInteractiveDeltagare@Björn 62620 wrote:
Det finns ju även en del som försöker betala men inte lyckas av olika anledningar.
Aa. Detta är väl ett av våra fina säljargument
Gräddfil till en ledig kassa -> service till kunden.
Utcheckningar/kassor har ju en tendens att förstöra ens liv……….
-
FörfattareInlägg