Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2012 kl. 09:51 #139494Markus KinnanderDeltagare
Du har en väldigt innovativ idé – Kul! Förvirrade människor kan inte fatta beslut så ett fåtal relevanta förslag på glasögon som passar är kanon. (Knappt så man själv klarar av att beställa en hamburgare nuförtiden, ljust bröd eller mörkt bröd, ost eller bacon, pommes eller potatisgratäng eller äppelbitar eller morötter, 25 olika dippsåser och 15 olycka dryckalternativ… ehhh, jag måste fundera)
Några spontana synpunkter,
I egenskap av potentiell köpare så vill jag känna trygghet när jag handlar. En del av den tryggheten kommer ju givetvis från olika igenkänningsfaktorer. Detta känner du redan till eftersom du valt att visa den välkända VISA/PAYPAL-bannern. Vad jag förstår så har ni även en fysisk butik vilket borde uppmärksammas mer på sidan tex genom en bild inifrån butiken eller utanför. Det viktiga är att det inte ser ut som om den är funnen på Google utan faktiskt är en proffsig bild av er butik. Effekten kan förstärkas ännu mer om bilder även läggs upp på personalen. Detta skapar en större trygghet till shopen. Glasögonen och linserna kommer att skickas till kunden vilket gör att du även kan använda fraktbolagens logotyper tex Posten eller Schenker beroende på vad du har för transportlösningar.Vad det gäller logistiken så skulle jag önska mer tydlig information om hur ett köp går till i ren punktform. Hur funkar returer? Som nämnts tidigare, kanske även vilken transportör som används. Hur går det praktiskt till när kunden skickar in glasögon för reparation? Kunden kommer undra vem som bär ansvaret etc.
För kundtjänst är alternativen epost och formulär. Eftersom fysisk butik finns kanske den kan utökas med telefonnummer också. Kundtjänst är ofta grovt underskattat och borde ses som en stor potentiell möjlighet till att skapa mervärden och nöjda kunder.
Vad det gäller trafik till sidan så antar jag att du har en plan för hur det ska ske. Eftersom vi pratar lite multikanaler här (butik och e-shop) finns ju möjligheten att skapa synergier mellan butiken och e-shopen. Respektive kanal marknadsför varandra och de har en gemensam grafisk profil och budskap.
Som sagt, spännande projekt som ska bli intressant att följa!
/Markus13 mars, 2012 kl. 13:46 #138981Markus KinnanderDeltagareJag skulle börja med att fundera på hur huvudprocesserna på lagret bör fungera för att vara effektiva, dvs inleverans, inlagring, lagring och utleverans. Var kommer godset in i lagret och vilken mottagningskontroll krävs? Hur kommer godset packat och hur är det märkt? Vilken förvaringsutrustning behövs? Vilken artikelplacering behövs i förhållande till tex uttagsfrekvens eller skrymme/vikt? Hur ska plock ske? Hur och var sker pack? Hur skickas godset ut? Parallellt hade jag funderat på infoflödet; Plocklista,följesedel, märkning, transportetikett etc, dvs när/var/hur ska det fungera ihop med flödet och huvudprocesserna.
Har man ännu ingen erfarenhet av lager och dess aktiviteter/processer så kan det vara svårt att fastställa processerna innan starten av verksamheten. Då rekommenderas studiebesök på andra verksamheter för inspiration. Tänk flexibelt och att förutsättningarna och verksamheten kommer att förändras. Det kanske behövs fler packstationer eller mer lagerplatser eller större mottagningsyta på sikt. Själv har jag använt ungarnas Lego ett par gånger för att enklare visualisera flöden och förutse flaskhalsar innan de är verklighet.
Vad det gäller IT och informationsflöde så är det ingen underdrift att säga att ett effektivt informationsflöde är en förutsättning för ett effektiv fysiskt flöde. Är det en omfattande verksamhet redan i starten så hade jag tittat på effektiva IT-hjälpmedel redan nu. Kommer dock starten att ske i begränsad omfattning, dvs det går inledningsvis att jobba utan mycket IT-stöd så hade jag börjat med att få ordning på det fysiska flödet innan jag började att implementera streckkoder, handskanner etc.
När verksamheten väl är igång och bra rutiner har växt fram (standardiserat arbetssätt) hade jag sett över alla processer igen för att ytterligare vässa rutinerna och sedan kartlagt var jag skulle behöva IT som hjälpmedel. MickeB uttrycker det klockrent som skriver att systemet ska vara anpassat efter arbetssättet och inte tvärtom. Jag hade också varit noga med att se till att ha ett system att växa i (flexibilitet), dvs att jag succesivt kan öka graden av IT vartefter min verksamhet och behov växer. Använd IT i första hand där tex mest tid kan sparas in eller där fel ofta uppstår pga tex manuella knappningar i systemen eller felläsning på pappersplocklista eller dyl. Kan IT ge er några konkurrensfördelar genom tex bättre eller snabbare information till era kunder? Alltså kan IT både förenkla och förädla verksamheten.
Sammanfattningsvis så vill jag påstå att några av nyckelorden till effektiv internlogistik är processorienterat tankesätt, IT som hjälpmedel och flexibilitet i allt.
Lycka till!
/Markus12 mars, 2012 kl. 13:46 #138892Markus KinnanderDeltagarePrecis som du själv skriver så kan ett åkeri som går mellan Sverige och Tyskland vara en bra kortsiktig lösning. Var befinner du dig rent geografiskt?
-
FörfattareInlägg