Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183988
    markus.jansson
    Deltagare

    Hej Morgan!

    De flesta betaltjänstleverantörer som erbjuder kortbetalning har stöd för återkommande kortköp (Recurring Payment).

    Kommer ni alltid ta betalt för samma avgift varje månad eller kan den ändras beroende på antal abonnemang? Kanske även månatlig användning av olika tjänster i er tjänst? Då behövs en flexibel tjänst och inte bara en som har stöd för enkel prenumeration.

    Vilken plattform kör ni? Vill ni ha majoriteten av logiken hos tjänsten eller köra logiken från ert ev. affärssystem?

    Vi kör kort i hela världen och faktura i norden (snart fler länder i Europa) när det gäller återkommande, och kan klara av olika belopp vid varje tillfälle. Men vad som kan passa bäst beror delvis på var ni vill att logiken ska ligga, och såklart vilka marknader ni vill ha stöd för på de olika betalsätten.

    Mvh Markus
    Product Manager på Payer.se

    #183145
    markus.jansson
    Deltagare

    @Sebastian_ 89132 wrote:

    Tack för ditt svar Markus. Känns som de flesta diskuterar den administrativa fördelen med att leja ut fakturorna. Är dock mer intresserad kring själva kreditbedömingen vid ett eget-faktura-case – är det något ni på payer erbjuder?

    /Sebastian

    Jag brukar också dela upp det i två alternativ (finns säkert fler) när man pratar om att leja ut fakturorna. Du kan göra det genom 1. Fakturaköp/Factoring och betala en procentuell kostnad för risk och för att få betalt direkt.

    Eller 2. Fakturaservice där du får de administrativa delarna likt nr 1 (kreditbedömning, distribution, reskontra, påminnelse, inkasso etc.) – men behöver själv vänta in pengarna från kunden. Du själv bestämmer hur allt ska flyta på i kundupplevelsen. För en fast styckkostnad.

    I nr 2 är det din faktura och din kontroll över kundupplevelsen – så det beror lite på exakt vad eget-faktura-case innebär för dig.

    Vi har ingen ren kreditbedömningstjänst utan vi har det i realtid kopplat till både Nr 1 och Nr 2 ovan. I vårt fall med vår Checkout väljer man vilket alternativ man vill ha. Nr 2 ligger på kanske 10-12 kronor som standard per faktura inkl. kreditbedömning och allt därefter.

    Som ny brukar det flesta välja alt. 1 i början för att det blir mindre att tänka på och man kanske inte har så mycket egen data att gå på. När det finns är det intressant för företaget att jämföra kreditförluster och kostnad för att ligga ute med pengar, m.m. och jämföra med kostnad för fakturaköp/factoring. Det är så olika karaktäristiska i olika produkter och bolag så svårt att säga vad som är bäst.

    Förutom CreditSafe som rena kreditbedömningstjänster finns Bisnode, UC m.fl. Vet däremot inte hur mycket data de har jämfört med varandra samt jämfört med betaltjänster som har mer data i grunden att gå på tillsammans med kreditbedömningen.

    #183129
    markus.jansson
    Deltagare

    Några tankar som kanske kan ge något:

    Räkna ut vad din tid kostar och/eller vad du ev. förlorar på att inte kunna lägga tid på annat under dygnets 24 timmar. Jämför olika alternativ med det.

    Det positiva att få gjort en kreditbedömning i realtid när kunden ska avsluta sitt köp är att ditt system direkt kan erbjuda alternativa betalsätt. Om du inte gör det i realtid riskerar du att behöva återkoppla i efterhand om en person inte får handla på faktura, med följden att kunden kanske inte vill ha varan längre och får en dålig upplevelse.

    Ett alternativ mot att ”sälja” dina fakturor för en procentkostnad (fakturaköp/factoring) är att använda en tjänst för fakturaservice, som tar hand allt åt dig utan att du betalar en procent av beloppet. Oftast ingår också en väl genomarbetad modell för kreditbedömning i den fasta styckkostnaden per faktura. Distribution, reskontra, hantering, ev. inkasso är sedan automatiserat men på dina villkor.

    Du får vänta på pengarna, där de flesta kommer i tid, och resten till slut (nästan alla) – om du har en bra kreditbedömning som även tar hänsyn till risk.

    Så det beror på ditt likviditetsbehov, som Oscar123 m.fl. nämner. Väg även din marginal på produkterna/tjänsterna och andra relevanta kostnader för din försäljningskostnad.

    Du kan absolut lyckas om du istället kör allt helt och håller i egen regi! Så länge du levererar en bra kundupplevelse genom hela cykeln.

    Räkna på allt! Inkl. din tid, integration och transaktionskostnader (och säkert fler saker) för alla olika alternativ :)

    /Markus

    #183115
    markus.jansson
    Deltagare

    Tack för uppmärksamheten. Jag har sett till så att vi skickat ut ett nytt mail till alla kunder där vi i början förtydligar att det är valfritt att byta. Att vårt mål är att alla kunder ska få totalt sett billigare kostnader för kortbetalning jämfört med vad de har med eget inlösenavtal.

    Alla har lite olika snittorder och om det inte blir mer fördelaktigt, så uppmanar vi att kontakta oss för att se över prismodellen baserat på situationen. Gör gärna det du också så kan vi se om vi kan förbättra det, eller så kan du ligga kvar på 2 kr/st.

    /Markus

    #182872
    markus.jansson
    Deltagare

    @JHA 88622 wrote:

    Tack för ditt svar! Vi har redan en schysst lösning för de som vi tar risken för. Det är de som ramlar in på random som vi inte vill ta risken för som vi vill förbättra upplevelsen för. /J

    Okej då finns inget behov av den delen idag. Vi har även faktura med Fakturaköp, om ni vill att vi tar risken. Det går också att kombinera och ställa in ett flöde för fakturaköp och ett för fakturaservice, om man så vill.

    #182871
    markus.jansson
    Deltagare

    Hej Mats!

    Vad roligt att du är nöjd med tjänsten! Vi har numera även fakturaköp med vår faktura och ny Delbetalning. Swish kommer även starta upp sin Swish Handel igen här i början på 2017, så då finns det också.

    Id-kontroll med Mobilt BankID kommer finnas valbart och tillgängligt nästa år enligt plan.

    Beroende på vilket sätt det är integrerat eller vilken modul du använder kan du vara igång med de nya på nolltid.

    Ring oss eller maila så kan vi hjälpa till att koppla på de andra betalsätten om det är intressant.

    Mvh Markus
    Product Manager på Payer.se

    #182750
    markus.jansson
    Deltagare

    Hej!

    Ungefär hälften av Payers kunder säljer enbart eller mestadels mot B2B, så jag har suttit med en del spännande projekt där. Både för grossister, återförsäljare och andra.

    Våra kunders slutkunder (små företag, mindre företag, kommuner m.m.) har ofta haft väldigt olika behov för hur betalflödet (främst fakturan) skall fungera, så vi har utvecklat en avancerad filtrering för att kunna automatisera det riktig snyggt. Vi kan ställa in hur många saker som helst per er slutkund när det gäller fakturaservice där vi inte köper över er fordran, men sköter all administration åt er genom våra automatiserade system. Slutkunderna får de som blir enkelt för dem, och ni får det automatiserat så att ni inte drunknar i det administrativa.

    Vi har även fler mertjänster som hjälper till att stärka relationen mellan er och era kunder. Färdig modul för Magento finns som också går att anpassa lite efter era önskemål med adresshämtning och andra saker för att göra det riktigt smidigt. Vi kör allt-i-ett med kort, bank, faktura, delbetalning och även Swish (så fort Swish Handel drar igång igen), men ni behöver såklart inte använda allt om ni inte vill.

    Du får gärna höra av dig direkt via mail (markus.jansson@payer.se) eller ringa in om du vill veta mer, så kan vi se om våra tjänster kan passa. Vore kul oavsett att höra lite om era utmaningar och behov!

    Mvh Markus
    Product Manger på Payer.se

    #180554
    markus.jansson
    Deltagare

    @allstars 85672 wrote:

    Egen integration mot Swish API, eller via betalväxel. Klarna på gång, även DIBS.

    Även vi på Payer håller på. Inget datum för release satt än, men planerat under Q1. /Markus

    #179951
    markus.jansson
    Deltagare

    @Yvonne 84931 wrote:

    Jag vill titta runt lite efter något betalsätt som fungerar bra med både B2C och B2B. Vill ha kortbetalning, bank och faktura.

    Nån som vet någon som fungerar bra?

    Jag kör Prestashop.

    Hej! Jag blir väl ganska partisk i mitt svar här, men eftersom du inte fått något svar så tänkte jag kort kommentera. Vår Payer Checkout fungerar smidigt för både B2C och B2B i en och samma lösning, och kräver inte olika kassor beroende på vem som är köpare. Det finns dessutom flera inställningar som vi kan ställa in från vår sida om du vill att köparna ska få olika förutsättningar beroende på vilken kundtyp de är. Hör av dig om du vill veta mer så kan jag se vilka av våra lösningar som skulle kunna passa dig bra.

    Mvh Markus

    #179836
    markus.jansson
    Deltagare

    @bolets 84775 wrote:

    Vi säljer mestadels till företag, kommuner & föreningar. Ca 5% är privatkunder.

    Idag har vi faktura 30 dagar som vi sköter själva då många kommuner, kyrkor osv har problem när det körs genom extern aktör.

    Sen har vi kortbetalning. Men nu när vi skall byta plattform på våra shoppar funderar vi på om vi missar nått bra betalalternativ.

    Vad säger forumrävarna? Swisch, direktbetalning bank?

    I våra e-handlares butiker är det i snitt 1-2 % av betalningarna som görs med direktbank när det gäller företag, kommuner och föreningar. Jag tror inte att det är något som skulle innebära förlorade köp om du inte har direktbank, om du erbjuder något annan kontantbetalning som t.ex. kort eller Swish istället. Men alltid bra att erbjuda, och om det inte betyder mer administration för dig eller dyrare kostnad jämfört med andra kontantbetalningar, så varför inte? Hos oss förekommer föreningar lite oftare i direktbanksköp, än företag och kommuner.

    Det är en del företag och föreningar som handlar med kort även i fall det finns gratis faktura som alternativ. Det kan bero på att vissa tycker det är enkelt att betala direkt, men en del glömmer också att kreditkort t.ex. kan ha 30 dagars betaltid och tjänster som räntefritt, köpskydd m.m.

    Många föreningar och företag har Swish redan idag. Jag tror att Swish kommer bli ett väldigt bra komplement till kort och faktura, för dem som vill betala direkt och på ett enkelt sätt. För att behöva administrera betalningarna kring det, så skulle jag vänta tills Swish API för e-handel är helt ute på marknaden. De har förenklat betalningen väldigt bra för köparen, samtidigt som det rent administrativt blir enkelt med deras logik kring återbetalningar och ”avprickning”. Har du även en betaltjänst som kan erbjuda Swish i sin lösning, så blir det (som tidigare person skrev) enkelt att lägga in det tillsammans med alla andra betalningar och samla allt på ett ställe.

    Vad är det för problem ni har med kommuner, kyrkor osv. som inte kan beställa? Hos oss kan butiken välja mellan fakturaservice eller fakturaköp (factoring) och vår lösning hanterar både privatkunder och företag i en och samma. Med fakturaservice går det att ställa in filtrering på vilka typer som kan handla eller vad som gäller för vissa fakturakunder, och undvika att någon misslyckas att lägga sin beställning på faktura.

    Vi kommer integrera Swish nya API i vår Checkout så fort det släppts efter testning. Då kan du enkelt koppla på Swish tillsammans med det andra. Om du vill börja med t.ex. kort och faktura, och sedan får indikationer på att dina kunder vill kunna betala med direktbank eller delbetala, så går det att koppla på. Du väljer helt enkelt vilka du vill använda och slipper att administrera på flera håll. Du får istället in det du vill ha i en och samma lösning och administration.

    För att summera mina tips:
    – Viktigast: Kort och faktura – för alla
    – Swish: väldigt bra komplement för både privat, föreningar och företag
    – Direktbank: Bra för privat (speciellt för äldre generation som blivit vana), men även för föreningar och några företag. Däremot tror jag att Swish kommer ta över en stor andel av dessa.
    – Delbetalning: Bra för privatkunder och om du har dyrare varor.

    Andra saker som också spelar in är vilka kundtyper det är som är beställare, vilka typer av produkter du säljer och vad de kostar.
    Även ditt perspektiv: Om du helst vill få betalt direkt med kontantbetalningar (kort, bank, mobil, swish), vad du kan tänka dig att betala i transaktionsavgifter etc. Flera aktörer tar ju t.ex. procentuella avgifter rakt av även fast det är kontantbetalningar som kort, swish eller bank där pengarna dras direkt från köparen.

    Hoppas det gav några infallsvinklar som kan vara till hjälp.

    Mvh Markus
    (Product Manager på Payer)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)