Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #148573
    Marcus T
    Deltagare

    Det går att deala ganska mycket när man hyr en ny lokal. Dan hade en del bra förslag på detta men du måste bestämma dig för vad som du verkligen skulle tjäna mest på. Det är kanske bättre för dig att du får option på att ta över en större del efterhand. På det sättet så har du inte bundit upp dig på något som du måste ta.

    Hyresvärden kan säkerligen både hjälpa dig med att bygga om eller fräscha upp vissa saker och samtidigt ge rabatt om du säljer in det på rätt sätt.

    Ett sista tips kan vara att leta upp den största hyresvärden av lokaler i ditt område. Om du hittar någon med mycket lokaler så är det såklart lättare om du vill avbryta kontraktet i förtid för att du behöver större lokaler. Då har säkert hyresvärden någon vakans som du kan ta istället och på det sättet kommer du ifrån det första avtalet. Lycka till!

    #136163
    Marcus T
    Deltagare

    Vi använder oss av ett företag som heter Bizzum som läser in alla fakturor automatiskt när de kommer. Vi har därmed en skild faktura- och postadress. När fakturan har scannats in så kommer de upp i en webbklient där vi kan titta på den och attestera för att få in den i bokföringen. Det är också en koppling mellan systemen så du kan se fakturan direkt i Visma om du vill dubbelkolla något på en gammal faktura.

    Förutom att man sparar mycket tid på administration så ger det också en bra överblick på hur likviditeten ser ut de närmaste veckorna vilket kan vara bra.

    #133882
    Marcus T
    Deltagare

    Tänkte testa för ett tag sen men efter jag kollat runt lite så kom vi fram till att det är bättre att lägga budgeten på Adwords. Alternativt kan du köra upp ett konto på Bing för även om det inte är mycket trafik så har vi sett att de som kommer därifrån är ganska köpstarka.

    Anledningen till att vi avstod från Eniro är för att de kör en Backfile vilket innebär att om inte Eniro har egna annonsörer så kör de ändå Google annonser…

    #128295
    Marcus T
    Deltagare

    Vår lokal ligger på Lidingö och hyran är nu 800 kr/kvm men sänks om vi utnyttjar en option på att ta en större del. Kostnader för försäkring, värme, larm mm beror mycket på din verksamhet samt lager och storlek på lokalen. Det enda som kan kosta på lite är väl värmen beroende på hur lokalen värms upp.

    En sak som inte kommit upp är också att på många lokaler så tillkommer fastighetsskatt som varierar beroende på taxeringsvärdet på den lokal du hyr samt hur stor andel din lokal utgör av hela fastigheten.

    Ett tips är att hyra av en större hyresvärd som har många lokaler i närområdet. För om du växer snabbt så kommer du ofta ha möjlighet att byta till en större lokal i hans bestånd oavsett om du har kontraktstid kvar på den mindre.

    Lycka till!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)