Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    majlis100
    Deltagare

Tack för hjälpen!

Jo jag vet. Har koll på detta, men återigen tack för rådet :)

Mvh.

majlis100
    Deltagare

@blazern 88410 wrote:

Som ovan skrev, om du har pengar i Kassa istället för Bank så kan du ju ”betala” fakturan från kassan och bokföra den att betalning har skett från konto 1910 istället och sedan bara ta pengarna ur kassan.

Alltid bra att ha lite pengar i kassan så är det lätt att betala någon som har köpt något åt dej eller liknande.

Har ingen kassa. Min anhörig var tvungen att betala fakturan på plats med kort.

majlis100
    Deltagare

Så med andra ord gäller det att boföra fakuran som vanligt
    och sedan överföra summan till min anhörig?

Tack på förhand!

Mvh.

majlis100
    Deltagare

@GregerA 3470 wrote:

Leveransvillkor:
    som anger när kostnaden och risken övergår från säljaren till köparen – hittar du på Incoterms.

T.ex
    ExWorks – fritt fabrik – du står för alla kostnader och tar all risk från fabriken
    FOB – fritt ombord – säljaren svarar för godset tills det är lastat på fartyget, därefter ansvarar du
    DDP – delivered duty paid – säljaren svarar för alla kostnader, inkl tull, och risken tills det når dig

Betalning:
    Vanligast är T/T vilket står för telegraphic transfer, och är en vanlig utlandsbetalning via bank.
    L/C – letter of credit – kallas i sverige remburs. Då garanterar banken betalning mot att säljaren presenterar överenskomna dokument. Ganska dyrt för små affärer, kostar ett par tusenalppar att öppna.
    För varuprover och mindre order förekommer också Western Union, men det bör man bara använda om man känner leverantören och inte ser någon risk för bedrägeri.

Fraktsätt:
    UPS, DHL, TNT, FedEx fungerar alltid bra. Dock dyrt för större sändningar.
    Från de här länderna finns också EMS/SpeedPost som är lite långsammare.

Redan från drygt 50kg kan det vara lönsamt med flygfrakt. Kontakta en speditör (DHL, Schenker, Geodis Wilson, Kuehne+Nagel, …) och be dem offerera frakten.

Är det riktigt stora sändningar så är båtfrakt ett alternativ.

Det svåra är inte att köpa in grejor …. det är att sälja dom. :rolleyes:

Hej GregerA!

Bumpar upp en gammal tråd istället för att starta en ny. Jag vill fråga dig när anser du att man bör köra med L/C? Hur stor bör summan vara?

Mvh.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)