Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2016 kl. 11:40 #180619MagnusPDeltagare
@Tobbis 85796 wrote:
Du har nog missförstått det. Woocommerce kräver att även WordPress är installerat. Men du behöver inte lägga det på WordPress:s egna servrar utan kan använda vilket webbhotell du vill.
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Jag förstår hur du menar. Det var så jag menade också, fast jag kanske uttryckte mig lite luddigt. De sidor som ligger på WordPress egna servrar räknade jag inte ens med, de är väl mest för bloggare?
28 januari, 2016 kl. 11:38 #180618MagnusPDeltagare@Stefan72 85798 wrote:
det vanliga är nog att man skapar sig en affärside först…………..
om inte den är bra så spelar det ju ingen roll om man så plöjt ner miljoner på den proffsigaste hemsidan eller den bästa ehandelslösningen?Exakt! Men den har jag klar för mig. Måste hitta bra leverantörer nu!
27 januari, 2016 kl. 14:41 #180599MagnusPDeltagare@Seinfeld 85780 wrote:
Hej!
Jag vill nog påstå att nätet och mässor är det som äger. Inom de flesta segment så är det få som avslöjar var man hittar sina artiklar. Själv har jag letat på nätet till 80% och mässor 20%. Att det inte är fler andel mässor är att de stora mässorna för vår del äger rum på kontinenten eller övriga världen. Samtidigt som vi har ett par bra leverantörer med bra agenturer här i Sverige. Men när vi utökar med fler varumärken så är det mässor som gäller.Stort tack för svar!
Jo, jag förstår att man inte avslöjar sina leverantörer. Men det blir väl för mig att jobba på då med att leta efter rätt leverantörer. Känns som det inte är så stor idé att börja med plattform, betalväxlar, budgetar, förbereda marknadsföring etc. innan man vet om det finns något som går att sälja…
27 januari, 2016 kl. 09:52 #180597MagnusPDeltagare@Magento 85776 wrote:
Woocommerce är en modul till WordPress, plain and simple. Finns flera, t.ex. jigoshop. ”Tryck på en knapp” i WordPress så har du Woocommerce. Woocommerce är ju helt dominerande dock i jämförelse med andra moduler.
Exakt, så har jag uppfattat det också. Varför säjer man i tråden att det går att köra Woocommerce utan WordPress? Är det en missuppfattning?
27 januari, 2016 kl. 09:41 #180596MagnusPDeltagareJag tycker vi är det bästa i affärssammanhang. Jag har själv brottats med problemet, fast inte i en E-handel och testat de båda varianterna. Jag konsultar inom försäljning, men använder ibland underkonsulter, varför jag tycker ”vi” är relevant. Och det är ju också så att även om du är ett enmansföretag, så har du ju ett nätverk som stöttar dig? Revisorer, rådgivare, webbhosting, leverantörer etc. Så ett företag är alltid ett vi (nästan).
Enda gången ”jag” kan vara aktuellt är om du vill sälja in din egen person och inte ett separat varumärke. Är du t.ex. designer, artist etc, så är det förstås ”jag” som gäller.
Tycker jag i alla fall!
27 januari, 2016 kl. 08:17 #180593MagnusPDeltagareKan detta vara något för dig?
http://www.globalsources.com/gsol/I/Headphone-suppliers/s/2000000003844/3000000196603/-1.htm27 januari, 2016 kl. 07:57 #180592MagnusPDeltagareUrsäkta att jag bumpar in här. Men jag fattar inte riktigt… förutsätter inte WooCommerce att det körs på WordPress som grund-CMS? Eller?
Är själv i begrepp att starta en liten E-handel och jag har också funderat på WordPress/WooCommerce, då jag har min egen sida redan gjord i WordPress, så jag vet hyfsat hur det fungerar.
Och som jag har förstått det kan man ”pimpa” sin Woo-commerce ytterligare genom att lägga ett ”tema” ovanpå. Det ger stor flexibilitet att anpassa sidan på ett optimalt sett.Eller tänker jag fel?
19 november, 2015 kl. 13:59 #179903MagnusPDeltagare@Stefan72 84881 wrote:
varför AB direkt? är man inte seriös om man börjar med enskild firma och smyger igång för att se om det bär sig? Det låter nämligen som att du från start tror att du blir marknadsledande och pengarna strömmar in bara för att du har din ide?
Vill du ha AB och helt och hållet har en solid affärsplan så underlättar det nog att ha nån miljon sparat och kan satsa i detta.Annars lär nog bankerna vara svårflirtade.Varför kan man inte smyga igång med ett AB? Aktiekapital som krävs är ju endast 50 000 och inte någon miljon, som du skriver. I övrigt är väl kostnadsdrivarna ungefär de samma, vare sig det är AB eller EF.
26 augusti, 2015 kl. 09:41 #179323MagnusPDeltagare@Paola 83809 wrote:
Då det är klumpsummor utan förklaringar till vad du räknat med i dem är det ju svårt att säga om du glömt något, men några spontana tankar:
1. Du verkar inte ha räknat med någon vinst i din budget.
2. Har du räknat bort momsen från snittpriset och inköpspriset?
3. Har du utöver avgifterna även räknat med transaktionsavgiften på ca 4 % för betallösningen?
4. Varför räknar du på enbart 1 inköp per år? Intjänade pengar ska ju användas för att köpa in nya varor, nytt emballage, betala frakter, bläck och papper till skrivaren och andra rörliga kostnader. Att köpa in en årsförbrukning är inte bara slöseri med kapital utan ökar även risken.
5. Rekommenderar att du snarare tittar på täckningsbidrag (rörliga och fasta kostnader) än totala intäkter och totala kostnader. Det ger dig en bättre överblick om en produkt är lönsam och det är lättare att komma på kostnader.
T.ex:
Snittpris: 160
Inköpspris: -75
Logistik: -50
Betalningskostnad: -6,5
Summa TB: 28,5Alltså på din ”snittprodukt” får du 28,5kr som ska täcka de fasta kostnaderna. Med en försäljning på 2000 enheter så får du ett totalt TB på 57 000kr
T. TB: 57 000
Webhotell: -4 000
Plattform: -4 000
Betallösning: -12 000
Marknadsföring: -30 000
Bank/Revisor: -10 000
Övrigt: -10 000
Resultat: -13 000 kr (det blir minus pga. att jag räknar med transaktionsavgift för din betalningslösning med ca 4% utan den är resultatet +/- 0)Nu inser jag att det här inte är din riktiga budget men bara för att demonstrera.
Vänligen,
PaolaHej Paola!
Och ursäkta att jag inte varit inne här på forumet på ett tag.
Jättebra kommentarer du har! Att tänka i TB är ett väldigt bra sätt, men egentligen bara ett annat sätt än att göra det på total nivå. Det jag främst var ute efter, var om jag missat någon viktig kostnadspost och du har rätt att mina siffror bara är exempel. Svar på dina numrerade kommentarer:
1. Nej, det är rätt, jag tog inte med någon vinst, eftersom det är ett uppstartsbolag. Inte heller någon lön… Men det är väl inte realistiskt att tro att man kan plocka ut lön år 1?
2. Har inte tagit hänsyn till moms i det här skedet. Det är väl egentligen bara pengar som strömmar genom företaget? Men jag kanske tänker fel här? Hur som helst så påverkar det ju likviditetsbudgeten, något som jag heller inte har gjort i exemplet.
3. Superbra! Transaktionsavgiften har jag missat. Är den så hög som fyra procent på varje köp?! Måste väl variera mellan olika betallösningar? Kombineras den rörliga avgiften med en fast avgift?
4. Du har helt rätt. Jag gjorde budgeten på årsbasis för ett det skulle bli lite enklare, mest, som sagt, för att se att alla kostnadsposter är med. Men givetvis måste inköpen göras flera gånger per år. Dock, när man summerar året, så blir det ju en total kostnad för årets inköp.
5. Ska ta till mig det med täckningsbidragstänket. Jag har jobbat med det förut, så jag vet att det är bra. Egentligen gäller det ju ”bara” att skrapa ihop tillräckligt med TB så att det täcker alla fasta kostnader.
Vänliga Hälsningar/Albert
19 augusti, 2015 kl. 07:43 #179251MagnusPDeltagareLägger in ett eget försök till enkel budget för ett start up inom E-handel. Alltså utan lokal och lönekostnader. Inte heller kapital och finansieringskostnader är med. De som vill får gärna kommentera om det känns realistiskt eller om jag räknat fel etc.:
Grov budget webbutik
Per år. Kr.Kostnader:
Webhotell: 4000
Plattform: 4000
Logistik: 100000
Betallösning: 12000
Marknadsföring: 30000
Inköp varor: 150000
Bank/Revisor: 10000
Övrigt: 10000
Summa kost: 320000Förväntad försäljning:
Enheter: 2000
Snittpris: 160
Intäkter: 320000
Bruttovinst 0Några egna nyckeltal:
Snitt inköpspris:75
Bruttomarginal: 53%
Snitt påslag: 113%
Sälj per dag : 5,6
Sälj per timme: 0,23 -
FörfattareInlägg