Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2018 kl. 14:35 #184927LogistikhjalpenDeltagare
Hej
Om du ska ha spårning så kan du använda DHL service point eller Schenker ombud som exempel
mvh
David Leifsson
david.leifsson@scminternational.se28 februari, 2018 kl. 14:33 #184926LogistikhjalpenDeltagareHej
Det är dyrt att skicka utomlands.
Om du har volymer det vill säga 20 stk sändningar per dag som går till Europa så kan nog Schenker med deras parcel hjälpa dig. Det ska vara spårbart.
För gods till USA eller Kanada så kan UPS eller FedEx vara alternativ för dig där.
Det beror allt på dina volymer, för om du är uppe i större antal paket så kan det vara bra att skicka consoldierat och splitta up.Du är välkomen att höra av dig om du behöver hjälp.
David Leifsson
david.leifsson@scminternational.se28 februari, 2018 kl. 14:26 #184925LogistikhjalpenDeltagareHej
Du som ehandlare och säljer tar betalt för frakten (även om det skulle vara inkluderat i priset) är ansvarig till kunden. Här kommer kruxet, som tidigare sagt går inte att spåra eller bevisa leverans (väldigt svårt).
Om man går på Incoterms (Internationella leverans vilkor) så måste man se när man lämnar över ansvaret och risken av transport. Enda sättet för dig om du skulle vilja ha kunden som ansvarig är att skicka det med postförskott. Andra alternativet är att skicka registerat eller med tracking, då börjar det bli dyrare.
https://www.linkedin.com/pulse/incoterms-2017-exw-fca-fas-fob-cfr-cif-cpt-cip-daf-des-john-kingsley/Postens varubrev är nog det mest osäkraste alternativet och till att undervika stora förluster kan man via försäkring teckna försäkring för gods i transport (vet ej vad det heter excat).
Posten säger väl bara ”shit happens”Lycka till
David Leifsson
david.leifsson@scminternational.se4 februari, 2018 kl. 14:39 #184750LogistikhjalpenDeltagareSå är det ingen som gör reklamation på grund av försenad leverans?
Kan man inte få kreditering på fraktkostnad eller del av den?2 februari, 2018 kl. 08:31 #184739LogistikhjalpenDeltagareHej
Leveransvilkor är kompliserad även för oss som jobbar i branschen.
Det heter på engelska Incoterms och här är länk till förklarning med bilder också.
Det handlar i grunden om risken, vem har risken och var överlåter man risken.När transportbolag nämer leveransvilkor så är det alltid mellan dig och din leverantör. DHL vill veta vem ska betala vad.
Hör av dig om du behöver bättre förklarning, du kan nå mig på email och telefon.
Lycka till med importen.
David Leifsson
0737168367
david.leifsson@scminternational.se1 februari, 2018 kl. 13:55 #184709LogistikhjalpenDeltagareHej
Om du har ej superbråttom då är sjöfrakt billigast men det tar +30dagar från upphämtning till leverans. Om du har den tiden så är det bäst.Leveransvilkor som DHL pratar om är på vilka leveransvilkor du har fått från din leverantör i Kina. Det vill säga EXW då ska du hämta från fabriken eller FOB som nämt ovan.
Jag har en bra kontakt hos Leman i Helsingborg, de är experter i LCL från Kina och hämtar just från många mindre sändningar som fyller en container.
Prata med Jonny Olson +46 42 26 65 50 eller nämn sjöfrakt import.Du kan hälsa från mig.
David Leifsson
david.leifsson@scminternational.se1 februari, 2018 kl. 13:38 #184708LogistikhjalpenDeltagareHej
Låt inte 3PL lura dig med massa IT kostnad. Det är påhitt.
Själv har jag jobbat 4 år hos 3PL företag som platschef och försäljningsansvarig.Det som du ska be om är att få kostnad per order (dina kundorder).
Modern 3PL ger dig enkel upplägg och enligt det som du skriver så borde ditt upplägg vara:40 kr/order (utorder) – 5 pallplatser inkluderade
annan kostnad: timkostnad för inleveranser.
Kontakta: Johan Lindahl
0720-175939
johan.lindahl@onepartnergroup.seHälsa från mig om du pratar med honom. De har lager i Kungsbacka och jobbar med ehandlare små och mellanstora.
mvh
David Leifsson
david.leifsson@scminternational.se -
FörfattareInlägg