Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2011 kl. 09:45 #119489LogismartDeltagare
@Joel 15895 wrote:
Tack för input! Jag ska se om jag får till något
För mig handlar det just nu om att försöka hitta en lagerhållning som inte tar slut och då gör det inte så mycket om jag sitter på ett visst överlager.
När vi ändå är inne på lagerhållning. En optimal lagerhållning vore så klart 100% men vad är rimligt? Hur har ni det?
Kan du förtydliga optimal lagerhållning?
Menar du att du vill ha 100% av varorna i ditt sortiment eller att du vill ha 100% av varje respektive vara?
Att ha ett överlager är inte bra om du frågar en logistiker. en logistiker vill gärna ha 0% av varorna i lager så att leverantören levererar direkt till slutkund.
Det är tyvärr oftast inte möjligt, utan att det kan oftast vara bättre att dimensionera ditt lagersaldo med ett fast bestämt saldo och bara beställa in när du är på beställningspunkten (kanske till och med placera ut ett kanban-kort vid beställningspunkten).Här har du lite läsvärt om inköp och lagerdimensionering.
Logistik fr inkpare10 februari, 2011 kl. 12:20 #118857LogismartDeltagareJag läste fel såg jag nu. läste att kunden skulle betala för båda varorna vilket som.
@fotofyndet 15196 wrote:
Om kunden har fått fel vara så ska den skickas tillbaka på vår bekostnad. Om h*n behåller den och struntar i vår uppmaning att skicka tillbaka den så tycker inte jag att det är nåt konstigt att kunden får betala den varan också.
Nu har det inte hänt än som tur är. Vi brukar vara väldigt generösa vid såna tillfällen, tex har det hänt att vi har skickat en batteriladdare istället för motsvarande batteri. Då brukar vi rabattera priset på laddaren kraftigt och erbjuda kunden en riktigt bra affär. Kunden får ett bra pris och är nöjd trots att vi gjort fel, vi slipper stå för returfrakt och packa upp, kontrollera och återrapportera produkten som kommer tillbaka.
Men som sagt, det är inget stort problem i vår bransch.
10 februari, 2011 kl. 10:30 #118853LogismartDeltagareMen om varan är fel, varför ska h*n då debiteras för både den felaktiga och den varan h*n skulle ha?
På ett studiebesökhos en grossist i livsmedelsbranchen fick vi höra en historie om hur de arbetade med svinn.
De kunde få samtal från någon kund om att de inte hade fått någon vara i försändelsen (ofta en dyr sprit).
När de började förstå att varor försvunnit så började de filma när de packade varorna under hela ledet till det att transportören hämtade upp vagnen plomberad i krympfilm.
När kunden ringde upp grossisten och hävdade att de saknade sin dyra sprit frågade de om plomberingen var bruten.
Kunden sa oftast att vagnen kom fram oskadd och att grossisten förmodligen glömt att packa in spriten.
Grossisten kollade då på videoinspelningen och frågade (är du säker på att inte spriten placerades uppe i det högra hörnet och att ni kanske har missat den?) kunden svarade oftast att (vi får kolla upp det igen) och då brukar de inte höra av sig igen. -
FörfattareInlägg