@Seke 4373 wrote:
De skulle nog inte sluta handla hos oss utan vackert ta Schenker eller DHL istället, men risken är att vissa kunder skulle uppleva det som en försämring av servicenivån. Min tanke var att erbjuda alla tre och låta kunden välja efter sin egen erfarenhet. Det kan nog variera hur det fungerar ute hos paketombuden, men kunderna vet väl i alla fall ofta vilket som brukar fungera bra just där de bor.
Sedan är jag bekymrad över hur jag ska hantera utrikesfrakterna om Posten faller bort helt. Har hittills helt litat till Posten här (MyPack, Postpaket Utrikes och DPD Utrikes). Vi säljer en del till Norge, Danmark och Finland, och har tankar på att göra butiken tvåspråkig så vi kan börja sälja till resten av EU också.
Om man ser till spridningen av ombud/serviceställen där kunderna kan hämta sin paket så ligger fortfarande Posten bäst till. I de fall jag sett att DHL har varit för långt borta, flera mil ibland, har det alltid varit mycket närmare med Posten vilket gör kunden nöjd då denna slipper en onödigt lång biltur.
Dock är Posten bra mycket dyrare så vi kör med DHL så ofta det går. Men för att kunderna skall uppleva en bra service och inte förknippa oss med omständliga frakter och långa bilturer för att få sina paket så kompletterar vi med Posten ibland.