Forumsvar skapade

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #141347
    Kristian
    Deltagare

    Tack Joel

    Vi ses på NES, jag kommer i alla fall vara där.

    #141343
    Kristian
    Deltagare

    Hej Joel
    Först måste jag tacka för att du tycker att vi gör bra saker. Det är alltid roligt att få feedback på det vi gör.

    Tack Katrin för att du tog de inledande svaren ;-)

    Det är helt rätt som Katrin skriver att vi har en bakgrund från Wipcore. Vi startade stora eHandelsdagen redan 2005 som en motkraft mot allt negativt som skrevs om e-handel under den lågkonjunkturen vi var på väg ur då. Vi ville lyfta e-handeln och visa på den kraft som fanns. Detta gjordes då inom ramen för Wipcores marknadsarbete

    Sedan dess rullade det på och eHandelsdagen växte sakta men säkert. 2010 bytte vi namn på konferensen till Nordic eCommerce Summit och vi växte ut Rival som lokaler. Då satte vi oss ner och funderade på vad vi ville med detta. Vi kom fram till att vi ville försöka att samla många av de idéér vi hade om kunskapsspridning i ett bolag och se om det finns grundlag för ett bolag som arbetar fokuserat med detta. Vi såg nämligen ett stort behov av att öka kunskapen inom nordisk e-handel. Mycket erfarenhet och kunskap finns bland e-handlarna och den behöver komma ut på marknaden. Då föddes Nordic eCommerce Knowledge.

    I slutet av 2010 bestämdes det att detta skulle sättas i ett eget bolag och några av investerarna köpte även ut det från Wipcore. Vi sitter heller inte fysiskt hos Wipcore längre. Detta har gjort att vi nu har en dialog med många av Wipcores konkurrenter också vilket har ökat vår trovärdighet.

    Vi är ett kommersiellt bolag. De intäkter vi skapar ska gå till att betala våra kostnader inklusive 100% av våra löner. Det är tufft och idag ingen dans på rosor. Det tar tid att bygga upp detta och vi känner igen oss så väl i många av de diskussioner som pågår kring hur man ska få sin e-handelsverksamhet att lyfta. Vi har idag intäkter från olika partners som vill synas på tex Summit eller i förbindelse med våra andra initiativ. Vi har också intäkter från besökare på Summit. Vi har intäkter från det arbete vi har med Mystery eShopper. Där kan vem som helst köpa den generella rapporten och de undersökta bolagen kan beställa en specialrapport med sitt resultat.

    Vi är idag 6 personer som arbetar full tid med detta och som har en stark passion för e-handel. Vår målsättning är i grunden att vi vill öka kunskapen inom nordisk e-handel. Om vi gör detta menar vi att alla kommer att kunna ta många steg framåt. Det låter kanske lite luddigt men vi har en övertygelse om att det vi gör utgör en skillnad. Det blev ett långt svar men jag hoppas att ni orkade helt hit.

    Jag diskuterar gärna vidare med er om ni har fler frågor eller om jag inte lyckats förklara tillräckligt bra.

    Kristian

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)