Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2018 kl. 08:37 #185068jonathanbDeltagare
Det går även att lämna in på DHLs terminal i Rosersberg.
6 februari, 2018 kl. 09:53 #184767jonathanbDeltagareJa, det fungerar med båda storlekarna. Lägst pris i kartong som jag hittat är här: http://www.applog.se/ste-transportetikett-102-192-dt-posten-varubrev.html
28 juni, 2017 kl. 11:47 #183834jonathanbDeltagareUnder särbestämmelser – 188 hittar du en fullständig beskrivning av alla krav för att få tillämpa den regeln: http://checklista.dgm.se/detail.php?inr=A_05791
Så nej, det låter inte som att du behöver skicka den som ADR och märka den med etiketterna för farligt gods. Däremot kan du, beroende på antalet celler, behöva märka den med en batterivarningsetikett (UN3480).
16 maj, 2017 kl. 07:30 #183710jonathanbDeltagareCIF är dyrt. Kontakta en svensk agent nästa gång som t.ex. Terminus, Damco, Geodis, Postnord eller liknande. Då beställer du varorna från leverantören som FOB eller EXW.
6 april, 2017 kl. 12:05 #183466jonathanbDeltagareGå in på verksamt.se och anmäl ditt företag för momsregistrering, det brukar bli klart på några dagar. Företaget blir då momsregistrerat i Sverige och blir sökbart i VIES databasen.
16 september, 2016 kl. 09:23 #182417jonathanbDeltagareUnder de första 6 månaderna så ska produkten tåla det som kan kallas normalt slitage. Det då är upp till säljaren att bevisa att produkten använts felaktigt för att inte reklamationsrätten ska gälla. Efter dessa 6 månader gäller omvänd bevisbörda, dvs kunden måste bevisa att felet var ursprungligt.
I praktiken innebär detta att du får räkna med ett en del utbyten under de första sex månaderna och får ta höjd för det när du sätter priset men att du bör kunna neka reklamation därefter, såvida inte produkten är uppenbart felkonstruerad.
Om kvaliteten är dålig och du får många reklamationer är det på sådana här produkter (där inköpskostnaden ofta bara är några kronor) inte kostnaden för att ge kunden en ny produkt som är problemet, utan den tid det tar att hantera de många reklamationerna och de extra fraktkostnader som uppstår.
Sen finns det på den här typen av produkten problemet att många leverantörer mycket sällan har koll på eu-reglerna för kemikalie innehåll vilket kan bli jobbigt om kemikalieinspektionen gör en kontroll.
16 september, 2016 kl. 05:34 #182402jonathanbDeltagare3 års reklamationsrätt gäller enligt lag och går inte att komma undan. Köper man in produkter av låg kvalitet får man ta höjd i prissättningen för att reklamationerna kommer vara fler. Efter de första 6 månaderna gäller att felet ska vara ursprungligt för att omfattas av reklamationsrätten. Säljer man varor av hyfsad kvalitet är detta en hanterbar kostnad.
20 maj, 2016 kl. 11:03 #181632jonathanbDeltagareOm du bara skriver ut en etikett åt gången kan du vända på pappret i skrivaren och på så vis komma åt 2 av 3 etiketter per ark. När du skriver ut flera samtidigt så används alla etiketterna. Etiketterna är billiga och sparar mycket tid jämfört med att klippa och tejpa.
18 maj, 2016 kl. 11:34 #181615jonathanbDeltagareJa, de flesta inlösare verkar ta chansen att göra ordentliga prishöjningar i och med de nya reglerna. De utgår från att folk inte kan räkna… Som alltid gäller det att kolla runt med de olika aktörerna såsom Teller, Bambora, Elavon och bankernas egna lösningar. Ställ upp det i Excel med snittbelopp, andel bankkort/kredit och antal transaktioner så ser du lätt vilken aktör som är billigast. Det finns även gruppavtal med Teller hos Svensk Handel och Företagarna som kan vara värt att undersöka.
18 maj, 2016 kl. 05:21 #181611jonathanbDeltagareFörst påminnelse, sedan inkasso och sedan kronofogden. Om kunden bestrider fakturan får du stämma hen, det är dock inte lönt för ett så lågt belopp.
-
FörfattareInlägg