Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2009 kl. 17:02 #108028johanDeltagare
CDON är Nordens största underhållningsbutik på nätet och ställer höga kvar på både kompatibilitet och sökmotoroptimering. Deras val att låta iBlick Finder presentera deras mobiltelefoner bekräftar inte bara att lösningen höjer användbarheten och upplevelsen av sidan utan även att lösningen håller en mycket hög kvalite.
30 november, 2009 kl. 11:52 #107937johanDeltagareDet jag menar med “Om man ska diskutera SEO så kan JavaScript vara ett än större problem för sökmotorer än Ajax, OM det används på fel sätt.“ är att om javascript (med eller utan ajax-anrop) används på fel sätt så förstör de för sökmotorerna.
Bygg sidan med HTML och sedan försköna sidan med Javascript. Det är jätte viktigt att all information är tillgänglig utan JavaScript! Ett enkelt test för att se att sidan fungerar för sökmotorer är att slå av Javascriptet. Ledsen om jag var oklar?
25 november, 2009 kl. 10:33 #107892johanDeltagareKodmyran har helt rätt i att SEO är en mycket viktigt bit i uppbyggnaden av en sida. En annan mycket viktig del är att ge besökarna en attraktiv och användarvänlig sida, en sida som inte uppfattas som långsam och tråkig! Det gäller att hela tiden göra det enkelt för att minimera risken för att kunderna tröttnar innan de hittar fram till rätt produkt.
iBlick Finder är en JavaScripts-lösning som tillför sidan just de viktiga egenskaperna av att vara attraktiv och ge kunden en snabb och effektiv sökning. Om man ska diskutera SEO så kan JavaScript vara ett än större problem för sökmotorer än Ajax, OM det används på fel sätt. Därför är det i min menig lite oansvarigt att kalla användande av Ajax för oproffsigt utan att titta på hur sidan är uppbyggd. Det hela handlar helt enkelt om HUR det används. Min bästa rekommendation vid uppbyggnaden av en ny sida är att använda de byggstenar som man behärskar och kan utnyttja på bästa sätt.
Ett tillägg till detta är att jag håller med Kodmyran om att det oftast är onödigt att använda Ajax för hela sidan, det ska inte missbrukas. När kunderna rör sig mellan olika delar som ”Hitta en produkt”, ”Kontakta oss” eller ”Om oss” finns en betydlig högre tolerans för att sidan laddas om.
-
FörfattareInlägg