Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
2 januari, 2013 kl. 18:59 #157849Joakim AgrenDeltagare
Jag hade tur paketet fanns kvar när jag hämtade ut det vid ett tiden. Tydligen funkar det som så att det är ombuden själva som får sköta en inventarie-lista. När nya paket kommer in dagligen och skall upp på hyllan så fyller de i dessa paket i sin lista med hjälp av en scanner. Sen sker en automatisk uppdatering efter 14 dagar och så att säga loggas ut hos ombudet, då vet DHL att det finns paket att hämta upp. Så när jag skulle hämta ut mitt paket idag så fick hon gå en omväg och skriva in det i dagens inventarielista och sedan ange att det blev utlämnat till mottagaren.
2 januari, 2013 kl. 07:24 #157806Joakim AgrenDeltagare@obbe 58360 wrote:
Hej,
Jag gissar på DHL system är automatiskt så går det ut påminnelse efter vanliga ledtider.
Vad jag vet kör ingen ordinarie distribution idag.Du bör vara där tidigt onsdag morgon om du ej kan idag/imorgon. För går det över tiden kan ombudet boka returfrakt.
Det är nått märkligt som har hänt nu ser jag på spårningen. Nu står det att paketet sedan 1’a Januari 08.02 har returnerats till DHL’s Terminal. Det här är statusen just nu” Sändning på terminal – Returnerad från DHL SERVICE POINT”
Jag var i kontakt med ombudet i Söndags och frågade om DHL hämtar paket på Nyårsafton och svaret var nej. De sa precis som du att det skulle finnas möjlighet för mig att hämta det tidigt på morgonen idag. Men nu blir jag förvirrad med tanke på nuvarande statusen. Jag finner det osannolikt att de varit och hämtat igår med tanke på att ombudet var stängt. Dessutom så öppnar de ej före klockan 10 så att det redan klockan 08.02 skulle hamnat på terminalen verkar inte rimligt.
Vad tror ni om detta?
Kan det vara så att paketet fortfarande finns kvar hos ombudet och att denna statusen bara är automatisk?
31 december, 2012 kl. 04:39 #157782Joakim AgrenDeltagare@Parvelito 58356 wrote:
Prislistorna finns ju på Posten.se sedan länge, och en snabb titt där ger att det är väl egentligen bara varubrev som är alternativet om man vill skicka lättare försändelser semispårbart.
Och därmed tangerar vi det som jag tycker Posten gör allra sämst just nu. De blir mindre tillgängliga och mindre flexibla för mindre företag. Allt fler hänvisas till att antingen betala för upphämtning, eller försöka besöka ett företagscenter som blir allt färre och med sämre öppettider.
Jag förstår att det inte är lönsamt att ha bemannade företagscenter där kundflödet inte är konstant stort, men det finns ju andra lösningar. Låt t.ex. ombud som ligger i lantbrevbärarområden få vara FC-ombud och kunna få ta emot ett varubrev eller en brevsändning. Det är ju inte så att de ombuden har några stora skaror företagare i sitt upptagningsområde, och i allmänhet känner man varandra.
I städerna finns det säkert gott om företagare som skulle kunna agera FC-ombud och kunna erbjuda bra öppettider och bra lokalisering. Kontorsfackhandlare, kontorshotell, biluthyrare, kanske bensinmackar och liknande aktörer som ser ett värde i att stadens företagare hittar till dem. Det behöver inte bli dyrare jämfört med dagens lösning, men det kan bli mycket mer serviceinriktat.
Och sämre skall det bli för småföretagare. En del Företagscenter har redan laggts ner och ytterliggare några skall läggas ner inom kort. De som blir kvar skall bli så kallade servicepunkter för företag. Där kommer inte längre kompetenta säljare jobba som kan hjälpa till med mer avancerade spörsmål. Utan det skall vara vanliga brevbärare där som jobbar på schema. De skall endast hjälpa till med in och utlämning av Post från företag. Då blir det inte möjligt att beställa/köpa frakt på stället och de enda ärenden privatpersoner kommer att ha dit är för hämtning av paket över 20 Kg.
31 december, 2012 kl. 02:44 #157781Joakim AgrenDeltagareDet märkliga är att jag fått en påminnelseavi från DHL om att sista hämtningsdag för paketet är 31 December. Men det kan väl inte stämma? De hämtar väl inte paket hos Servicepoint ombuden på Nyårsafton?
Tror ni jag kan hämta ut det den 2’a Januari på morgonen istället?
20 december, 2012 kl. 00:32 #157457Joakim AgrenDeltagare@bslask 57927 wrote:
Ett förslag är att du lyfter luren och ringer och frågar terminalen i Örebro?
Det borde inte ta så mycket längre tid än att kolla läget på Google Earth…Jo förvisso!
Nu är just den här FedEx försändelsen överspelad eftersom jag helt sonika ringde FedEx och betalade tullavgiften och sedan skrev fullmakt på dörren så att de lämnade den vid dörren. Och nu har jag paketet i min hand redan!
Jag är dock fortfarande intresserad av att veta hur det fungerar numera kring Paketterminalen i Örebro. Så om nån vet så uppskattar jag ett svar i den här tråden fortfarande!
Jag skulle kunna ringa men jag skulle föredra om nån som varit där och vet hur det ser ut och funkar nu för tiden, skulle skriva det i tråden så att det finns information om detta ute på nätet om man Googlar. Nu finns det ingen sådan information.
20 december, 2012 kl. 00:25 #157456Joakim AgrenDeltagare@Flagstore.se 57965 wrote:
Skit också att det blir dyrare med Skicka Lätt 😡
Varubrev måste man alltså skicka minst 100 stycken av?.. på tok för många för min lilla verksamhet!
De flesta av mina försändelser är under 250gram, och jag vill skicka spårbart och med posten. Vete faan vad jag ska göra nu.
Kan inte tänka mig att kunderna köper Tygmärken för tex 2x 39:- och sen tycker att frakt på 59:- är ok :confused:
59 Kr?, du menar nog 54 Kr. Fast det är fortfarande för dyrt för så låga varuvärden.
I ditt fall rekommenderar jag att ha frimärken på rulle tillhands så kan du skicka frimärkt till lägst kostnad. Det är ju inte hela världen ifall du råkar ut för en skojare som blåser dig på 78 Kr. Spårning är overkill!
19 december, 2012 kl. 18:30 #157434Joakim AgrenDeltagareEnligt den prislista för 2013 som jag har så är det 54 Kr för 1000 g och 89 Kr för 2000 g. 500 g klassen tas bort. Men i gengäld så blir det ännu billigare att skicka vikter mellan 501-1000 gram som idag kostar 59 Kr, dessa blir 5 Kr billigare.
19 december, 2012 kl. 00:13 #157396Joakim AgrenDeltagareNån?:eek:
Efter att ha kollat på Google Earth så har jag sett att det i alla fall verkar finnas ett receptionsområde med kundentrè. Nån som varit därinne och vet ifall det är som förr på det gamla Poståkeriet att man kunde hämta ut paket direkt där?
17 december, 2012 kl. 18:51 #157291Joakim AgrenDeltagare@GregerA 57792 wrote:
Nu är inte Ingram någon okänd firma för de som är i branschen. Det är en multinationell IT-distributör, och bara i Sverige omsätter de 3.3 miljarder kr. Många återförsäljare använder ju drop-shipping, så godset skickas direkt från t.ex Ingram till deras kund.
Men jag håller med om att det är skrämmande att de inte kan packa ordentligt.
Det var bra att veta, jag känner bara till de firmor som finns på Prisjakt!
3.3 Miljarder det var saftigt det. Då är det ännu värre att de inte kan packa ordentligt!:eek:
17 december, 2012 kl. 18:29 #157288Joakim AgrenDeltagareIngram Micro har jag aldrig hört talas om, varför beställer ni från sådana okända firmor?
Den där packningen var under all kritik!
Jag beställer alltid datorprylar från Inet, Misco, Webbhallen, Net2World, Alina, CDON, samt Dustin. Samtliga bra och pålitliga ställen att handla datorprylar från!
-
FörfattareInlägg