Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #180614
    JKV
    Deltagare

    @p_blomberg 85790 wrote:

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R0751&from=EN

    Om jag läser artikel 4 rätt, bryter mitt inlösenavtal från Handelsbanken mot förordningen genom att ta ut en inlösenavgift som är avsvärt högre än 0,3 % av beloppet. Och jag gissar att ingen svensk bank erbjuder ett inlösenavtal med så låga avgifter, i varje fall inte till oss som inte omsätter några miljarder…

    Har någon provat att ta upp detta med sin bank? Vad svarar banken? Har jag missförstått allting?

    Så här tolkar jag det:

    Utgivare: en betaltjänstleverantör som ingår avtal om att tillhandahålla en betalare ett betalningsinstrument för att initiera och bearbeta betalarens kortbaserade betalningstransaktioner.

    Inlösare: en betaltjänstleverantör som ingår avtal med en betalningsmottagare för att acceptera och bearbeta kortbaserade betalningstransaktioner, vilka leder till en överföring av medel till betalningsmottagaren.

    Handlarens serviceavgift: en avgift som betalas av betalningsmottagaren till inlösaren vid kortbaserade betalningstransaktioner.

    Förmedlingsavgift: en avgift som betalas för varje transaktion direkt eller indirekt (t.ex. genom en tredje part) mellan den utgivare och den inlösare som deltar i en kortbaserad betalningstransaktion. Nettokompensationen eller andra överenskomna ersättningar anses utgöra en del av förmedlingsavgiften.

    1. Leverantörer av betalningstjänster får inte erbjuda eller begära en förmedlingsavgift per transaktion som överstiger 0,2 % av transaktionsvärdet för någon debetkortstransaktion.

    2. Betaltjänstleverantörer ska inte erbjuda eller begära en förmedlingsavgift per transaktion som överstiger 0,3 % av transaktionsvärdet för någon kreditkortstransaktion.

    Priserna på ditt inlösenavtal är relaterat till handlarens serviceavgift och förmedlingsavgiften ingår i de priser som du erbjudits.

    #180448
    JKV
    Deltagare

    Inte nog med att det är krångligt att implementera, det är ju dyrt att göra transaktioner också. Vi fick ett pris på 3 kr / transaktion och då pratar vi en omsättning på ett antal miljoner. Vet inte om ni andra tycker detta är dyrt men i min värld är det väldigt dyrt i alla fall om vi jämför kostnaden för andra betalmetoder som vi erbjuder.

    Vilket pris har ni andra fått av era banker?

    #119430
    JKV
    Deltagare

    När det gäller misslyckade transaktioner så är det vanligt förekommande att VISA-kortet eller MasterCard-kortet inte är aktiverat för Internetbetalningar. När en kund försöker genomföra ett köp med ett sådant kort så kommer betalningen att misslyckas per automatik trots att kunden skriver in alla uppgifter korrekt.
    Banken meddelar Auriga detta genom en felkod men trots detta så väljer Auriga att inte informera kunden om att kortet inte är aktiverat för Internetbetalningar.
    Anledningen till detta är självklart att kunderna ofta försöker betala flera gånger om när en betalning inte går igenom. Det är inte ovanligt att kunden försöker upp till 5 ggr (eller fler gånger i vissa fall) och varenda gång så får du som säljare betala en transaktionsavgift till Auriga.

    Bara att plocka fram miniräknaren så kan du själva räkna ut vad detta kostar för dig som säljare. Kom ihåg att du inte får in en enda krona på dessa transaktioner. Det är en ren förlustaffär.

    Självklart kan Auriga fixa detta men varför ska de göra det när minst 1/5 av deras inkomster kommer från dessa misslyckade transaktioner.

    På samma sätt är det med 3D-secure. Det är mycket vanligt förekommande att kunden inte kommer ihåg sitt lösenord på det första försöker och behöver ett eller två försök till för att komma på vilket lösenord de har och vips så har du fått en dubbel eller trippelkostnad för det aktuella köpet.

    Personligen tycker jag att Dan och ni som har bloggar bör skriva om detta. Speciellt du Dan som faktiskt ligger högt upp och har en sammanställning av de olika betalväxlarna.

    Auriga är mycket medvetna om allt detta och deras affärsidé bygger delvis på det då de sätter låga transaktionsavgifter som ligger under sina konkurrenter men tar sedan betalt för misslyckade transaktioner vilket faktiskt innebär att du som säljare betalar MYCKET mer än du i slutändan skulle göra hos en annan betalväxel.

    Sammanfattning: Du tror att du har fått ett bra avtal men i själva verket så blåser Auriga dig helt och hållet.

    #119400
    JKV
    Deltagare

    Auriga är MYCKET dyrare än alla andra betalväxlar pga att Auriga även tar betalt för misslyckade transaktioner. Detta får till följd att du årligen betalar en procentuellt sett väldigt stor summa för transaktioner som misslyckas och som du inte fått in en endaste krona på. Exempelvis där kunden skriver in fel 3D-secure kod.

    Bara att slå en pling till din kontaktperson på Auriga om du vill kolla detta.
    Auriga tjänar miljontals kronor på dessa misslyckade transaktioner och Auriga är väldigt noga med att inte tala om detta när man tecknar avtalet med dem.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)