Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2019 kl. 06:40 #186505JHADeltagare
Verkar som att du bestämt dig för att ha din åsikt kring detta så förtydligar mest för andra som kanske läser ditt inlägg och kan bilda sig en egen uppfattning.
Absolut finns det vinstdrivande företag inom klimatkompensation. Om det är rätt eller fel, får andra avgöra. Att kontrollera välgörenhetsföretag är väl standard hos alla innan man skickar in pengar?
Absolut är det också starkt rekommenderat att försöka minska sina egna utsläpp på de sätt man kan innan eller samtidigt som man klimatkompenserar.
Rekommenderade en icke-vinstdrivande organisation för ser naturligtvis hellre att mina egna pengar går direkt till rätt ändamål som även kontrolleras och säkerställs av tredje part.
Klimatkompensation är inte en lösning på klimatkrisen, men det är någonting som faktiskt gör skillnad. Har du något bättre förslag är jag idel öra.
12 juli, 2019 kl. 12:54 #186497JHADeltagareHar samma problem. Lösningen är väl att debitera kunderna som har ett postnummer med ortstillägg med risk för förlorad försäljning. Borde gå att få en lista från transportören på postnummer och kostnad. Har än så länge inte gjort någonting då det ligger långt ner i priolistan.
28 september, 2018 kl. 11:22 #185686JHADeltagare@Jimmy 30339 wrote:
Jag funderar på att börja sälja vissa av våra produkter till andra butiker som grossist.
Jag antar att man behöver leverantörens godkännande. När räknas man som grossist? Vi säljer redan idag till ett par företagskunder till något rabbaterat pris, och jag antar att vissa av dem säljer dem sen i sina butiker. Skulle man behöva leverantörens godkännande för det?Du behöver inte leverantörens godkännande men det finns olika prislistor så se till att bli godkänd för att få rätt priser.
Har en del erfarenhet av grossistverksamhet och driver idag outofhome.se som är grossist för mat till bl.a. restauranger och storkök. Här kommer ett par erfarenheter/tips som jag fått lära mig den hårda vägen.
1. Varumärkesägaren (och det kan vara du om det är din produkt) vill ofta hålla upp prisbilden. Tänk på att du absolut inte kan eller får påverka den hos dina återförsäljare och det kan skapa en negativ bild av ditt varumärke när återförsäljare prisar ut sig mot varandra.
2. Prisbild. Detta är en jungel. De producenter/leverantörer som jag tycker har bäst prissättning har en rabattstege baserad på prestation. Dvs. hur stor bredd kunden tagit in, om de har skrivit egna texter, bra/rätt produktbilder, tidigare försäljning, m.m.
3. Prissättning. Försök ha ett inköpspris och ett kostpris ut från dig för att vara säker på att tagit hänsyn till dina direkta kostnader. Själva räknar vi (inköp + kostpris på lager) x omräkningstal
4. Fraktavtal och logistik. Din största kostnad är troligtvis frakt och logistik men det känner du redan till. Har du inte grossat tidigare är dina pall-priser troligtvis rätt höga. Behöver kanske inte sägas men försök förhandla så bra priser som möjligt på halvpall och pall. Sätt därefter en fri fraktgräns som du klarar av med din marginal.
5. Produktbilder/texter. Någon annan var inne på det innan. Dina återförsäljare kommer konstant fråga efter produktbilder och texter. Se till att du har detta digitalt någonstans så att du slipper merarbete.
Lycka till!
/Jacob11 november, 2016 kl. 09:11 #182754JHADeltagare@markus.jansson 88616 wrote:
Våra kunders slutkunder (små företag, mindre företag, kommuner m.m.) har ofta haft väldigt olika behov för hur betalflödet (främst fakturan) skall fungera, så vi har utvecklat en avancerad filtrering för att kunna automatisera det riktig snyggt. Vi kan ställa in hur många saker som helst per er slutkund när det gäller fakturaservice där vi inte köper över er fordran, men sköter all administration åt er genom våra automatiserade system. Slutkunderna får de som blir enkelt för dem, och ni får det automatiserat så att ni inte drunknar i det administrativa.
Tack för ditt svar! Vi har redan en schysst lösning för de som vi tar risken för. Det är de som ramlar in på random som vi inte vill ta risken för som vi vill förbättra upplevelsen för. /J
11 november, 2016 kl. 09:08 #182753JHADeltagare@Kodmyran 88615 wrote:
Jag har testat klarnas b2b checkout, den ligger just nu ute för test hos en del ehandlare. Den är smidig och fungerar bra om du har både b2c och b2b, vet dock inte hur bra den är om du har större företag, typ kommuner, landsting mm med specialvarianter, men för vanliga företag skulle jag säga att den fungerar mycket bra. Du kan se den live i tvalshoppen.se hos mig. tror att även coolstuff kör den om jag inte minns fel
Tack för ditt svar. Ser betydligt bättre ut än min Klarna-checkout. Kan man ställa in så att ”Företag” är default? Snygg shop, blir nog ett köp där framöver
/Jacob4 november, 2015 kl. 10:46 #179723JHADeltagareHej!
Har arbetat med e-handel (och kundlojalitet) sedan 2012.
Först med B2C i ett bolag som heter Crossroads Loyalty Solutions med kontor i Göteborg. Därefter med B2B sedan 2015 i ett dotterbolag till Crossroads: outofhome.se.Outofhome.se är ett snabbväxande företag som distribuerar foodservice-produkter (storköksmatvaror m.m.) till restaurang, café och hotell samt kontor.
Under dessa år har jag främst erfarenhet från marknad (EDR, DR, SEO, SEM och fysiska kampanjer) men även logistik, inköp och IT.
Idag använder vi Klarna och Dibs för betalning. PostNord för logistik. Samhall för plock & pack. Magento som e-handelsplattform och Visma som affärssystem.
Är intresserad av allt kring e-handel men främst vill jag gärna utbyta erfarenheter kring e-handel B2B, smarta kostnadsbesparingar, IT lösningar, merköpsfunktioner och SEO-tips.
-
FörfattareInlägg