Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
7 maj, 2015 kl. 12:17 #178367jggDeltagare
Jag känner inte till Instagram specifikt, men om du inte får någon form av kvitto kan du omöjligt bokföra det på ett korrekt sätt.
Min gissning är att den som tar emot dina pengar ej avser deklarera dem som inkomst hos sin lokala skattemyndighet. Av det skälet vill de förstås inte ge dig något kvitto, och då kan du inte förklara för svenska skattemyndigheter var pengarna tagit vägen. (”Bortskänkta till privatperson i USA, utan kvitto, mot muntligt löfte om gentjänster” kommer inte att godtas vid en eventuell skatterevision. )
23 september, 2014 kl. 15:53 #176299jggDeltagare@bslask 79290 wrote:
Är detta ironi? Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara vare sig enkelt eller billigt att lösa för varje varubil som ska in i området?
Självklart vore det allra enklast om man bara kunde åka in i området med en obeväpnad varubil och leverera paketen. Nu vill inte Schenker göra det längre av säkerhetsskäl, och då får man titta på vad som är billigast av de lösningar som återstår.
I praktiken verkar beväpnade vakter också vara svårt att genomföra, eftersom Securitas inte vill åta sig uppdraget av säkerhetsskäl. Kanske kan polisen skydda transporterna?
Ambulans och brandkår har liknande problem. I Kristianstad löser man det med poliseskort, men anser inte att det är en långsiktig lösning. Istället förespråkas informationsinsatser:
Quote:Problemet finns kvar även om poliser eskorterar ambulanserna. I de fallen då det handlar om incidenter i ett visst område kan man tänka sig att det kan vara bra att ge sig ut i området, prata med invånarna och informera. Ambulansföretag: ”Finns en hotbild vill vi ha polisbeskydd”I väntan på att informationsinsatserna ska ge effekt kanske man blir tvungen att prova andra mer konkreta lösningar, vad vet jag.
Posten har haft likartade problem i vissa delar av Malmö. Där försökte man lösa det genom att betala ”kända ansikten” i området för att ta hand om distributionen. Ovanlig postlösning i Seved
Tanken var god, men det föll tydligen på bristande intresse. Ingen post från lokala brevbärare i Seved
En annan enkel lösning vore att sätta upp någon form av distributionscentral i ett annat område. Skulle t.ex kunna förläggas i Kista, som är ett område geografiskt nära Rinkeby, men där Schenker fortfarande kan köra med sina varubilar. Det blir en avvägning mot servicenivån gentemot kunden, naturligtvis.
22 september, 2014 kl. 09:23 #176278jggDeltagare@Thomas THL 79226 wrote:
Låter som du tycker att vi acceptera detta i Sverige?
Att du ens kommer med dessa förslag tycker jag är skrämmande.Naturligtvis är det inte acceptabelt. Jag menar bara att när en problematisk utveckling uppstår måste man fundera på hur man ska hantera den, oavsett om man gillar den eller inte.
Jag bedömer att det här är en utveckling som kommer att fortsätta accelerera under förutsebar framtid. Det spelar ingen roll om jag tycker att det är acceptabelt eller inte. Då behöver man titta på hur man kan anpassa sin verksamhet till den utvecklingen.
En konkret effekt gäller ”force majeure”-klausuler i avtal. Jag brukar inte lägga så mycket energi på dem (”jaja, jag fattar, blir det inbördeskrig och vulkanutbrott så upphör era skyldigheter”), men jag kommer att läsa dem lite noggrannare i framtiden. Vad jag förstår åberopade Schenker force majeure enbart avseende själva transporttjänsten i detta fall. Kanske gäller det lasten nästa gång?
”Hej det är Schenker. Du, vi är jätteledsna, men en tradare med dina grejer brann upp i en gatustrid.”
”Öh…men ni ersätter mig?”
”Force majeure. Som sagt, hemskt ledsen.”
”Men försäkringsbolaget kommer väl att…”
”Försäkringsbolaget hälsar att du ska läsa §36 angående ’force majeure’.”
13 september, 2014 kl. 18:58 #176193jggDeltagareSynd att Securitas gav upp. Beväpnade vakter runt fordonet lät annars som en relativt enkel och billig lösning.
Man får titta på hur andra handlare har löst liknande problem. Shell-macken som ligger strax innan man svänger in i Rinkeby har en sluss som gör att bara en person i taget kan gå in eller ut. På så vis kan inte gäng rusa in, rycka åt sig allt av värde och springa ut igen.
Det knepiga för Schenker är att chauffören måste ut ur bilen för att överlämna paket, kolla leg etc. Det räcker alltså inte att helt enkelt bepansra fordonet. Kanske kan man fjärrstyra fordonen? Eller upprätta inhägnade, bevakade zoner, där svensk lag råder? Borde vara praktiskt för många andra syften än paketleveranser. Jag förstår att Securitas inte vill vara med, men polisen har väl inte släppt taget helt ännu?
Jag läste förresten nyligen om en liknande händelse. Boken ”Snallarvägen” (Norrbottens museum/Göran Marklund) handlar om varudistributionen i inlandet innan lastbilarna tog över. ”Snallare” var bönder med häst och vagn som körde runt varor.
Boken berättar om en dramatisk händelse på 1920-talet: tre pojkar i 10-årsåldern stal en burk godsaker från en snallare. Oerhört! Stölden upptäcktes så småningom. Det blev landsfiskalsutredning, och ärendet diskuterades vid flera sammanträden med skolrådet i Jörn (protokollen omfattar åtta foliosidor). Slutligen blev det aga inför skolrådet.
Tiderna förändras, verkligen. För tio år sedan blev jag förvånad när jag hörde om stenkastning mot ambulanser. Nu blir jag förvånad när Schenker och PEAB inte kan köra lastbil respektive grävmaskin i området. Undrar vad man blir förvånad över i framtiden. Tar det inte stopp någonstans av rent praktiska skäl?
10 juli, 2014 kl. 20:37 #175437jggDeltagare”Nytänkande tekniska lösningar” är mitt svar.
Med det menar jag inte att man måste använda den absolut senaste och mest avancerade tekniken, utan att man ska hitta sätt att tillämpa teknik på ett sätt som är relevant för kunden.
Jag minns en butik som var en riktig aha-upplevelse för mig. Jag letade efter en personlig present till en familjemedlem. Gick igenom tre-fyra ganska likartade butiker, men hade svårt att hitta något som jag tyckte passade. Sedan kom jag till en butik som hade en guide-funktion. Man fick svara på några enkla frågor (”Vilken film skulle hon gilla bäst av följande”, ”Vilket av dessa resmål skulle hon helst åka till” och liknande). Baserat på svaren fick man sedan förslag på lämpliga gåvor.
Det var ingen avancerad historia rent tekniskt, man hade bara tänkt till lite extra kring hur man kunde underlätta för kunden. Det är sådant som gör att man inte blir ännu en presentshopp i mängden.
23 april, 2014 kl. 05:30 #174257jggDeltagareNamnskyddet på en enskild firma är begränsat till ett enskilt län, så de kan t.o.m. starta en firma med samma namn om de vill.
Hur skyddat är mitt bolagsnamn? | PRVbloggen
Man kan registrera namnet som varumärke (kostar dock några tusen, minns inte exakt) för att skydda sig mot sånt här.
Det är nog enklast att välja ett annat domännamn, lite beroende på vad de som köpte domänerna vill ha för det ursprungliga namnet förstås.
17 april, 2014 kl. 12:11 #174221jggDeltagareTackar, det såg intressant ut!
6 april, 2014 kl. 21:23 #174019jggDeltagareTveksamt om det där är lagenligt. Om de skyltar med fri frakt och sedan överraskar med en ”hanteringsavgift” i kassan är det åtminstone vilseledande marknadsföring. Kolla med Konsumentverket.
6 april, 2014 kl. 21:19 #174018jggDeltagareTycker inte alls du behöver oroa dig. Prata med en advokat om du vill ha riktigt torrt på fötterna, men att han hotar med polisen istället för med civilmål eller ARN tycker jag visar att han inte har någon koll överhuvudtaget på hur det fungerar. >95% sannolikhet att han bara försöker blåsa dig.
6 april, 2014 kl. 21:06 #174017jggDeltagareHm…minns inte tyvärr, det var ett tag sen.
-
FörfattareInlägg