Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183500
    jerkerus
    Deltagare

    Håller med Ekraft. Det är precis det här du betalar för att någon annan ska hantera på ett bra sätt. Kan dom inte det ska dom inte hålla på med 3PL.

    Lösningen är oftast streckkoder. Vi brukar ha en process som ser ut ungefär så här:
    1) Skjuter (leverantörens/tillverkarens) streckkod vid inleverans, om det finns. Matchar mot inköp. Då vet du att du fått rätt saker – returnera/reklamera omedelbart annars.
    2) Skriver ut egen etikett med ert artikelnummer vid inlevernas och sätter på artikel.
    3) Vid plock laddas order upp och artikelnummerstreckkod skjuts och stäms av mot order/plocklista
    4) Ingen adressetikett utan korrekt och komplett order, dvs alla artiklar skjutna och inga andra.

    Då behövs ingen kunskap alls om artiklarna. Det tillför lite merarbete i framför allt inleverans, men det betalar sig oftast.

    Det kräver lite systemstöd om man vill ha full automatik, men det är inte några krångliga saker och man kan börja mer manuellt. Förutsättningarna ser lite olika ut beroende på artiklar och leverantörer, men med ovanstående princip har vi fått ner felplock till mindre än 0.1%.

    #162819
    jerkerus
    Deltagare

    Det man oftast vill göra är att definiera ett attribut en gång för alla och sedan använda det i olika grupper.
    Sedan definierar man för en grupp vilka attribut produkter i den gruppen ska ha (dvs nära ditt alternativ två).
    Vikt kan till exempel vara ett attribut. Lagringsstorlek ett annat.
    Sedan har du gruppen hårddiskar som både har en vikt och en lagringsstorlek.
    En annan grupp kablar har vikt och längd.

    Har du ett kompetent system så förstår den att vikten på lagringsenheten är samma attribut som vikten på kabeln. Då kan du göra jämförelser, sökningar och filter över grupperna.

    #155009
    jerkerus
    Deltagare

    Vi har byggt en applikation åt en kund som gjorde just detta, och jag kan bekräfta att det kräver en hel del datakapacitet. Det finns många variationer och frihetsgrader i hur artiklarna vrids, vänds och ligger i förhållande till varandra. Det går att hitta enkla algoritmer som löser problemet, men då blir dom oerhört tidskrävande. Typiskt går det med ”brute force” att hantera 5-6 artiklar i ett paket. Sen behöver man klurigare algoritmer.

    Det vi lärde oss i processen är att behovet är väldigt beroende av verksamheten. Hur många artiklar ligger det typiskt i varje paket? Formen på artiklarna? Hur många olika artiklar har man i lager? Vem/vilka packar? Finns det besparingar i att packa bättre?

    För er som har varit med ett tag och inte har många tillfälligt anställda så är det sannolikt mycket effektivare att göra det manuellt (som påpekats ovan). Men det kan skala dåligt om man växer och har mer personal som inte är lika bekanta med artiklarna, eller tillfälligt anställda som hjälper till. En förutsättning för automatiseringen tror jag är att man inte bara talar om VILKEN kartong som ska användas, utan även HUR sakerna ska packas i den. Och det förutsätter också att man har mått på alla artiklarna (i sina förpackningar) i systemet.

    Som en parentes kan jag berätta att vi på en mässa gjorde ett ”pussel” som beskrev komplexiteten. 8 rätblock i olika storlekar skulle passas in i en låda (tänk: packa 8 artiklar i en packkartong) på 5 minuter. Vi fick 6 personer som lyckades av mer än 100 som försökte! Så den mänskliga hjärnan är inte alltid bäst :-)

    #152404
    jerkerus
    Deltagare

    Det är nog overkill för de flesta, men vi har jobbat mycket med automatisk fotografering eller filmning av packningen för att undvika både bedrägerier (av kunder och anställda) och stölder.

    Funkar så att systemet har en trigger när utleveransen startar, en kamera ovanför packbordet tar bilder och spar ner med ordernummer och lagrar undan. Vid behov kan man leta fram det och visa vad som faktiskt packades i kartongen. Har visat sig användbart både när kunder hävdar att dom inte fått något och skulle säkert vara nyttigt även i fall som beskrivs här. Kan man visa för posten vad som faktiskt packades så tar man ju bort en möjlig orsak till de saknade produkterna.

    Går säkert att göra någon mer manuell variant om man hanterar stöldbegärliga produkter och upplever att det här är ett problem.

    #148058
    jerkerus
    Deltagare

    Så här ser det ut hos oss. Övre delen är information om produkten.
    Mitten om tillverkaren.
    Nedre delen är uppdelad på fler flikar som hanterar olika aspekter av artikeln, en av dem hanterar det vi kallar för ”Vendor Products”, dvs leverantörens artiklar. Exemplet visar att det finns tre leverantörer av artikeln, och deras pris och lagersaldo.

    Ser ungefär likadant ut då man gör ett inköp – man får välja mellan dessa leverantörer och kan jämföra pris och lagerstatus innan man väljer vart man vill skicka inköpet.

    /Anders

    P.S. Fick inte till infoga bild, så jag tror/hoppas den kom med som ett attachment.

    #147700
    jerkerus
    Deltagare

    Jag tror hanteringen beror lite på om det är samma produkt eller ”liknande”. Om det är liknande saker från olika tillverkare (en spindelmannendräkt från två olika tillverkare) så bör man hantera det som två olika artiklar (internt) men helst visa det som en artikel för kunden (givet att det inte spelar hen någon roll vem som tillverkat det). Då måste man kunna slå ihop lagersaldon från två olika artiklar eller jobba med erättningsprodukter där systemet själv kan välja artikel om en är slut.

    Om det är samma artikel men olika leverantörer, vilket är vanligt inom t ex hemelektronik där alla köper via distributörer, så bör det vara samma artikelnummer, men du behöver en inköpsfunktion som kan hantera fler leverantörer och helst också ha någon intelligens kring vilken leverantör som ska användas vid varje inköp. Baseras i regel på deras lagersaldo och pris. För att det ska fungera bra krävs ofta att man har ett eget artikelnummer och inte använder tillverkarens. Ett enkelt fönster där man kan välja leverantör (av dom som har artikeln du gör ett inköp för) räcker. I det fallet behövs inte en beställningspunkt per leverantör, utan per artikel.

    #136676
    jerkerus
    Deltagare

    @Dunald 31115 wrote:

    Jag lästa i ena svaret att ex Dustin tar 140 kr i frakt per produkt. Jag har inte själv sett detta men tycker att det är i högsta laget speciellt då kunden kanske köper både datamus, tangentbord och rengöringsservetter, totalt orimligt om frakten då blir 3 x 140 kr = 420 kr
    Om det stämmer kan man ju tycka att det är konstigt att Dustin är så stora inom denna bransch.

    Dom tar inte betalt för frakt per produkt, utan per paket. De tre produkterna ovan skulle hamna i samma kartong och bara få en frakt.

    #136074
    jerkerus
    Deltagare

    Vi använder samma upplägg (fast inte samma system). Det ger en bra effektivitet och nära 0 i felplock. Systmet tillåter helt enkelt inte att man gör fel.

    För att undvika en del problem som också pekas på ovan, så sätter vi alltid egna etiketter på alla artiklar. Upplever inte det som särskilt jobbigt om man gör det som en naturlig del av inleveransprocessen. Artiklar kommer in, vi skjuter av streckkod (om det finns) som tillverkaren satt dit. Systemet skriver ut en etikett med egen streckkod (vårt artikelnummer) och batch id och hyllplats. Etiektten klistras på artikeln och sedan är det bara den som används vi utleveranser och inventering mm. Och allt kan sötas med scanners. Då kan vi även hålla reda på vilken inleverans en enskild artikel hör till, vilket är bra vid leverantörsreturer till exempel.

    Så jag skulle definitivt rekommendera ett sådant upplägg. Det finns en viss initial kostnad för inköp av datorer, scanners och arbetet med att märka upp det som redan finns i lager. Eller så börjar man i inleveranssteget och fasar succesivt in systmet.

    #135238
    jerkerus
    Deltagare

    @Kodmyran 33360 wrote:

    Totalt OT men vad jag kan se är referensbutiken en Magento från icommerce??? Inte sjutton använder väl Dustin en Magentolösning? Förklara mer, för det lät konstigt och jag måste missförstått något

    Riktigt. Skarpsynt :-)
    Dustin har en egenutvecklad web för att hantera grafisk layout och content, som använder ett API till vårt system som tillhandahåller all funktionalitet som har med ehandeln att göra. Vårt system hanterar sedan order, lager, fakturering, returer, inköp, prissättning, mm.

    Vi har även en helintegrerad shop (ex http://www.fullkontroll.se) som Dustin använde tidigare.

    Samtidigt har vi insett våra begränsingar med utvecklarresurser och har valt att övergå mer och mer till att integrera systemet till exempelvis Magento som får sköta layout:en men med en tät integration för att fortfarande få realtidskoppling till lagret – så ser det ut i referensbutiken jag nämnde. Den använder Magentos presentation och viss funktion, men all administration av artiklar, prissättning, lagersaldon etc sköts från Dacsa.

    Hoppas att det minskade förvirringen.

    #135154
    jerkerus
    Deltagare

    @Seke 33153 wrote:

    jerkerus,
    Intressant! Träd fram och berätta vad det är för verksamhet du har.

    Jag jobbar på ett företag som heter Dacsa och vi har två parallella verksamheter. Dels bygger och säljer vi ett system för ehandel med tonvikt på order/lagerhantering och dels bedriver vi själva ehandel via syskonbolag (som förstås använder vårt system). Vi försöker leva som vi lär och tanken är att låta båda verksamheterna dra nytta av varandra i form av kunskapsutbyte, vilket även kommer externa kunder tillgodo.

    Vår största kund som använder systemet är Dustin som ju har fått ett antal priser genom åren för sin logistikhantering och webshop och vi har varit med från starten, men vi har även mindre kunder som kanske mer reflekterar det här forumet, med 2-10 anställda.

    Bland de egna shoparna kan nämnas en som vi precis startat upp som säljer inredningsdetaljer på shop.oscarclothilde.com.

    Jag tror inte att Dustin kanske är den bästa jämförelsen för de flesta av oss, men tänkte ändå att det kunde vara intressant att förmedla några erfarenheter därifrån. För många av oss är det mer problem att överhuvudtaget få in 70 ordrar om dagen, än att få ut dom per timme :)

    /Anders

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)