Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2014 kl. 19:46 #176997Jacob BDeltagare
Gällande Svea och bedrägeririsk. Jag hade en diskussion med Svea om detta och hänvisade till information jag tidigare mottagit från dem där det står:
”Vi tar riskerna. Svea tar hela kreditrisken om köpare inte betalar sina fordringar. Sker försändelse via spårbart kolli eller på annat leveranssätt som kan garantera att rätt person hämtar ut paketet, tar Svea bedrägeririsken.”
Efter lite mailkorrespondens fick jag följande svar från Svea:
”Nedan text (min anmärkning: alltså ovan text) om bedrägeririsk ska tolkas så som att om varor skickas via REK eller annan tilläggstjänst som inte har en förenklad ID kontroll och där det kan garanteras att rätt person hämtar ut försändelsen dvs. legitimationskontrollen är mer korrekt, tar SveaWebPay risken, dock under förutsättning att transportören gjort allt korrekt.
Vid eventuellt bedrägeri skall uppgifter om vem som hämtade ut försändelsen översändas till SveaWebPay.”
Så det är väl helt enkelt det som ska gälla.
23 oktober, 2014 kl. 08:18 #176614Jacob BDeltagare@Ekraft 79721 wrote:
Jag förstår att en lokal 100m från Skatteskrapan på Söder är dyr, men jag förstår inte fördelen med att driva Ehandel i en sådan lokal.
Livskvalitet. Jag försöker personligen alltid ha promenadavstånd till min arbetsplats
14 juli, 2014 kl. 08:41 #175457Jacob BDeltagareHej, tror vi talades vid en kortis på Emeet!
Hur som haver, finns ju naturligtvis en uppsjö av dessa – vi använder en liten minifirma som heter Adetto(.se) och är oerhört nöjda. Centralt placerade mitt i city. Vi betalar en fast månadskostad och då ingår bokslut i detta. Vi fakturerar och betalar ut löner genom affärssystemet Fortnox, och Adetto bokför sedan i samma system.
10 januari, 2014 kl. 17:15 #171782Jacob BDeltagareKunden betalar 450 kr ink moms (360 kr ex moms).
Om partnern tar 10 % så är provisionen alltså 36 kr och du har 324 kr kvar.
Om det är ett lurigt avtal kanske deras provision är 10 % + moms av försäljningspriset inkl moms. Det vill säga 45 kr istället för 36 kr.
Hoppas detta hjälpte!
23 december, 2013 kl. 17:38 #171439Jacob BDeltagareVår näthandel har ökat 69 % mot förra julen, vilket vi är riktigt nöjda med. Tidvis krävande jul, så jag njuter av rådande lugn och lovar mig själv åter igen att vara ännu mer redo inför nästa jul!
23 december, 2013 kl. 17:31 #171436Jacob BDeltagare@Jimmy Öström 73426 wrote:
Jag körde brevia under 1 år, klockrent bra och väldigt serviceminded!
Med dessa får du en vanlig adress så du inte behöver uppge tråkiga Box blää blää blää………
Men just denna gatuadress är ökänd då den frekvent används av ljusskygga element, så jag skulle inte välja att använda den till ett e-handelsbolag.
22 november, 2013 kl. 09:45 #170385Jacob BDeltagareJag mailade för ett par månader sedan med en person på Sveas credit/fraud-avdelning. Det gällde rent hypotetiskt vad som skulle hända vid bedrägeri.
Först fick jag svaret att ”SveaWebPay står inte risken vad gäller bedrägeri/tvistiga fordringar däremot står vi alltid kreditrisken för korrekta fakturor”.
Jag hänvisade då till en pdf jag fick i samband med att vi skrev avtal. I den står det: ”Vi tar riskerna. Svea tar hela kreditrisken om köpare inte betalar sina fordringar. Sker försändelse via spårbart kolli eller på annat leveranssätt som kan garantera att rätt person hämtar ut paketet, tar Svea bedrägeririsken.”
Han tog då frågan vidare internt och återkom med svaret: ”Nedan text om bedrägeririsk ska tolkas så som att om varor skickas via REK eller annan tilläggstjänst som inte har en förenklad ID kontroll och där det kan garanteras att rätt person hämtar ut försändelsen dvs. legitimationskontrollen är mer korrekt, tar SveaWebPay risken, dock under förutsättning att transportören gjort allt korrekt. Vid eventuellt bedrägeri skall uppgifter om vem som hämtade ut försändelsen översändas till SveaWebPay.”
Detta borde vara högst relevant i ditt fall! Men var ligger bevisbördan gällande korrekt legitimationskontroll?
8 november, 2013 kl. 09:18 #169818Jacob BDeltagareTack för igår! Roligt och tidvis väldigt givande – har en hel del att följa upp! Mindre tack för 3-timmarssömnen som kvällen orsakade.
5 november, 2013 kl. 12:04 #169706Jacob BDeltagareFör att tala som en hantverkare, några millimeter hit eller dit: Transportetikett 102*192 DT 2000/kart
1 november, 2013 kl. 10:35 #169526Jacob BDeltagareDe har ganska nyligen flyttat över Economy Select från DHL Freight till DHL Express. Så du behöver ett kundnr även där – och det är separat hämtning av dessa.
-
FörfattareInlägg