Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #177590
    insats
    Deltagare

    Tänkte bara lämna en kort uppdatering för alla som är ute efter samma sak.

    Det verkar som, precis som vissa i tråden varit inne på, att skatteverkets regler är den främsta orsaken till att det är svårt att hitta fristående POS-system.

    Ett godkänt kassaregister måste exempelvis lagra antal öppningar av kassalåda m.m. vilket innebär att det inte kan vara ett ”dumt” system på det sättet som jag hade hoppats. Man måste troligen ha mjukvara installerad på kassadatorn i fråga för att det ska kunna fungera. Så även om t.ex. Sitoo är webbaserat så körs troligen ett program på datorn (eller iPad i deras fall) som deras kortterminal och kassa kommunicerar på.

    Det finns gott om POS-system från utlandet, och även för Drupal Commerce, Magento etc. men eftersom dom inte uppfyller de svenska kraven så har vi ett glapp på marknaden här.

    #177531
    insats
    Deltagare

    Ah, jag har stött på er hemsida, men minns inte riktigt varför jag inte kontaktade er. Jag slår en signal idag.

    /Adam

    #177503
    insats
    Deltagare

    Har pratat med både Nutid och OpenSolutions nu.

    OpenSolutions har inget API av det slag vi hade behövt och dom är nischade mot restaurang vilket gjort att dom inte heller riktigt satsar på sådant. De har ingen större efterfrågan inom e-handelskopplingar.

    Nutid ska återkomma. Han jag pratade med var inte så vass på deras integrationslösningar.

    #177469
    insats
    Deltagare

    Specter eller Sitoo + Fortnox.

    Har du provat att söka först? Finns många liknande trådar.

    #177461
    insats
    Deltagare
    #161336
    insats
    Deltagare

    @bell 81337 wrote:

    Kanske Kassalösningar för alla miljöer – Open Solution kan ha något?

    Har faktiskt inte stött på dom tidigare trots enormt mycket googlande. Dom ser i alla fall ut att ha en hemsida gjord på denna sidan av milennieskiftet så dom kanske är lite mer framåt.. ;)

    Ska kontakta dom.

    #161262
    insats
    Deltagare

    @Stefan72 81253 wrote:

    Handlar allt ändå inte om pengar bara? De som håller på med sånt här gör ju paket för att majoriteten ska kunna använda det till ett rimligt pris men det finns säkert företag som gladeligen skräddarsyr system för enbart en kund men då kostar det ju.

    Integrationer, systemutveckling osv finns det många konsulter som kan ordna ja. Men vi kan inte be vår e-handelsleverantör (och det gäller säkerligen även för Nordic Web Team som syns häromkring) att utveckla ett kassasystem. Helt enkelt eftersom det hade krävt för mycket pengar. Troligen hade det ansetts orimligt även för väldigt stora bolag. E-handelslösningen hade ju då krävt t.ex. en kontrollbox osv. Funktioner för utskrift av kvitton, klisteretiketter med streckkod, integration med kortläsare osv är ganska mycket arbete. Och det ska ju även underhållas med framtida lagändringar, drivrutiner för skrivare etc. etc. Inget av det påverkar ett affärssystem/e-handelssystem.

    Mig veterligen finns det ingen sådan kassalösning till varken SAP eller Microsoft Dynamics heller, om man ställer de kraven som jag gör. Och, i min mening är kraven inte höga. Tillgodokvitton, kampanjer, presentkort osv är ju standardkomponenter i vilken handelslösning som helst så jag tycker inte att det är orimligt att förvänta sig.

    I grunden så tycker jag helt enkelt att de som utvecklar kassasystem borde vara mer måna om, och alerta på, vad som händer på marknaden. Istället för att ha egna lagersystem, personalhantering (!) i kassasystemet så borde dom fokusera på att integrera med andra system.

    #161251
    insats
    Deltagare

    @kodmyran det blir mycket att diskutera här :)

    Det jag är ute efter är i princip ett eller flera sammankopplade system som fungerar att använda i många kanaler, men där det bara finns en ”master”. Huruvida det är ett affärssystem eller e-handelssystem spelar inte nödvändigtvis så stor roll. Dom kan i många fall vara väldigt överlappande ju.

    Jag ställer mig inte så positiv till enorma affärssystem utan har hellre flera olika system som är väl-integrerade med varandra. Anledningen till det är att stora system ofta blir medelmåttiga på allt.

    I mitt fall är vårt e-handelssystem (Drupal Commerce) det starkaste kortet. Vi har anpassat det efter våra flöden, men försäljning i butik hanteras helt separat eftersom den försäljningen inte hamnar i vårt e-handelssystem. Eftersom vårt e-handelssystem är kopplat till hur vår sajt ser ut och fungerar så är det inte helt enkelt att byta ut det systemet heller. Helst av allt hade jag haft det så här:

    1. E-handelssystem (Drupal Commerce i vårt fall, hade kunnat vara Magento t.ex.)
    2. Kassasystem UTAN databas, kopplat till E-handelssystemet via API (realtid)
    3. Bokföringssystem (t.ex. Fortnox)

    Till ovanstående skulle man sen kunna koppla alla möjliga övriga system. Det är enkelt att koppla på t.ex. Market Automation till moderna e-handelsplattformar. Både WooCommerce, Magento och Drupal är enkelt att komplettera med REST API dessutom och då kan man nå all data från vilket system som helst, vilket i princip inget affärssystem gör just nu, av oklar anledning (dom verkar helt enkelt bara ligga långt efter i utvecklingen).

    Då behöver man inget samlat affärssystem, men e-handelssystemet blir ju mer eller mindre affärssystemet eftersom alla ordrar osv hanteras där.

    Min målsättning:
    Personalen ska kunna göra allt var som helst. Med det menar jag att en kund ska kunna ringa in, maila in, handla via e-handel eller köpa över kassa. Allt ska hamna i samma system. Rabattkoder/presentkort/tillgodokvitton ska kunna utnyttjas oavsett säljkanal.

    Exempel:
    En kund ringer in och vill beställa ett bord och fyra matbordsstolar. Vi vill då kunna skapa ordern i ett system, och t.ex. maila ut en länk till en sida (t.ex. checkout i webshopen med just den ordern klar i varukorgen) där kunden kan betala. Det ska då inte heller vara ett problem för kunden att, exempelvis, använda ett presentkort hen har köpt i butiken ett halvår tidigare.

    Jag vill ha ett sömlöst system helt enkelt. Mycket av detta går ju att uppnå med t.ex. Specter, men verkligen inte allt. E-handelssystemet som vi använder har enormt många fler funktioner gällande kampanjer, koder osv än vad som finns i Specter, så det är ologiskt att Specter blir källa. Om en kampanj ska igång på stolar så vill jag ju aktivera den på ett enda ställe, och att det slår igenom på flera. Detta är uppenbarligen svårt att uppnå med de lösningar som finns på marknaden idag, i Sverige.

    Problemen med lösningarna som existerar är att dom är bra på vissa saker, men dåliga på andra. Sitoo t.ex. verkar ha en väldigt bra lösning om man vill använda deras e-handelssystem, vilket vi inte vill eftersom det är mycket sämre än det vi har idag.

    Jag förstår inte varför system som t.ex. Specter inte erbjuder REST-API så som Sitoo gör. Då hade det kunnat bli kraftfullt på riktigt. Sen är ju Specters gränssnitt helt fruktansvärt och jag förstår inte hur någon kan orka arbeta i det systemet, men det är en annan diskussion. Hade dom haft ett REST-API så hade man ju i alla fall kunnat bygga ett eget gränssnitt och ha deras system i botten, men anpassa det efter ens egna flöden.

    Uppdatering:
    Glömde besvara din fråga kodmyran
    @Kodmyran 81233 wrote:

    Ser inte heller riktigt nyttan om jag ska vara ärlig, om du säljer en vara i fysiska butiken så slår du väl bara rabatten i kassan? Säljer du ett presentkort som är giltigt i den fysiska butiken så drar du väl av summan som vanligt i kassan, precis som i en vanlig butikskassa? Var det inte det du var ute efter? en butikskassa? Eller har jag missförstått något?

    Njae, presentkortet måste ju valideras. Om det är sålt i webshopen och ska nyttjas över kassa måste ju personen som tar emot presentkortet (kassapersonalen) kunna bekräfta att det är oanvänt, giltigt etc vilket man vanligtvis gör med t.ex. ett unikt ID på kortet. På samma sätt vill man ju att kassapersonal ska kunna plocka upp en order i kassa och se status på den. Det sistnämnda är specifikt för mitt use-case eftersom vi säljer möbler vilket ofta har lång leveranstid. Det är vanligt att kunder tittar in i butiken om dom har vägarna förbi och vill kolla status på sin beställning.

    Givetvis kan personalen använda ett annat system då. Och man skulle kunna hitta kringvägar för att hantera presentkortsdelen också (dock inte tillgodokvitto kanske..), men det som förvånar mig är att det inte finns en enda fungerande omnikanalslösning på marknaden. Skatteverkets regler för kontakthantering gör ju inte saken enklare förstås, men ändå.

    #161210
    insats
    Deltagare

    @Fredrik: Ok det låter ju bra på sätt och vis.. Men – då gissar jag att du t.ex. inte kan skapa en order i e-handelssystemet som sedan betalas över kassa?

    #161204
    insats
    Deltagare

    @kodmyran hur gör ni med tillgodokvitton, presentkort, rabattkoder osv? Fungerar det att synka så att ni kan exempelvis sälja ett presentkort i webbshoppen som sedan kan användas i butiken (och vice versa)?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)