Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2013 kl. 11:00 #166889Henric@AdwordtisingDeltagare
Jag tänkte gå lite off-topic, men ändå inte, angående din tidningsannonsering. Vad jag blev nyfiken på är reportageskrivandet. Som det redan sagts i tråden förväntas ett reportage generera mer av relationsvärde än annonsering i tidning. Direkt avkastning låter jag vara osagt.
Du skriver om att synas i nischade kaffe-tidningar vilket jag även håller med om men mitt tips är att fortsätta på PR-spåret och vända och vrida på tänkta målgrupper. Jag vet inte vilken din största målgrupp är idag men gissningsvis gillar dem kaffe
Vad tror du om att höra av sig till studenttidningar och berätta om din resa som studerande e-handlare? Kanske har du även redan studerat i Sverige, eller att skolan i Italien har någon koppling till en skola i Sverige? Om så är fallet tror jag definitivt de skulle vara intresserade av att skriva ett reportage. Många av studenttidningarna skriver inspirerande berättelser om andra studenter och där tror jag att du kan tillföra något.
Angående studenter som målgrupp, för antagligen är det någon som tänker att; studenter har väl inga pengar att spendera? Jag var inne på din butik och tänker att priserna är på en helt okej nivå för att vara mer exklusivt än ICA Basic och är det något studenter dricker och gärna lägger pengar på så är det kaffe.
Hur som helst, i slutändan har du mer koll på vilken målgrupp du har och vad de efterfrågar. Mitt tanke med svaret till dig var att försöka komma med en ny infallsvinkel utifrån det du skrev i ditt inlägg.
12 augusti, 2013 kl. 12:04 #166721Henric@AdwordtisingDeltagareB2b handlar till stora delar om att bygga upp en långsiktig och god relation till sina kunder i jämförelse till vad b2c ofta handlar om då företag söker snabba avslut från sina kunder.
Det ena utesluter givetvis inte det andra och det är givetvis även en fördel med en långsiktig och god relation till sina b2c-kunder.
Man får fundera lite kring vilken målgrupp man har och var dessa bäst finns. Eftersom detta är ett forum kring e-handel kan man förvänta sig att alla ens kunder bör finnas på nätet. Sen är då frågan genom vilken kanal man ska nå dessa. Generellt skulle jag vilja säga att för långsiktiga relationer passar sig sociala medier bäst. Adwords exempelvis passar sig bättre för snabba avslut men även här finns det undantag, exempelvis riktigt stora företag som helt enkelt förväntas syna på ett visst sökord.
Vad du specifikt skulle kunna göra som truckcentralen kring sociala medier är att bygga upp ett community kring din hemsida där du skriver om branschspecifika tips och tricks. Sen korsmarknadsför du din sida genom dina sociala mediekanaler. Främst Facebook då. Tanken är att det är till din sida man ska komma när man har en fråga kring truckar etc. Genom denna typ av korsmarknadsföring där all textinnehåll ligger på din hemsida får du även bra med SEO på köpet.
För riktigt värdefulla och långa relationer fick jag av en god vän tipset om att lära sig spela golf. Och googla gärna kring vad de olika golftermerna innebär så man slipper stå där som ett fån när man beskriver sin smärta i ena benet och ber om att få bättre handikapp
Skämt åsido. Detta är ett intressant ämne som jag gärna följer vidare och hoppas på fler insiktsfulla kommentarer kring.
9 augusti, 2013 kl. 16:49 #166652Henric@AdwordtisingDeltagare@Fruktsam 67769 wrote:
Detta är ganska meningslöst att göra i början eftersom det är så få som gillar sidan, och deras vänner har ju nödvändigtvis inte samma intresse.
Bättre då att visa den för ett väldigt snäv målgrupp baserat på intresse. Visserligen når man inte ut till en så stort antal människor, men man får oftast bättre kvalite på sina likes, vilket är det mest relevanta om man inte bara vill se populär ut.
Ja, det kan man tycka. Det var bara ett exempel av många olika parametrar som man kan ställa in. Det viktiga är, och som du själv är inne på, att försöka hitta sin målgrupp men samtidigt få upp ett dugligt antal potentiella kunder.
Andra i denna tråden är även inne på samma sak. Det är bara och prova och se vad som händer, skruva på lite parametrar och prova igen så ska du se att du snart har resultat som du är nöjd över. Lycka till!
8 augusti, 2013 kl. 11:04 #166613Henric@AdwordtisingDeltagareHej, jag är ny här på forumet. Driver inte själv någon e-butik men har hanterat diverse sidor. Jag undrar om du har ställt in alla parametrar för din målgrupp? Du kan till exempel välja att enbart visa din annons för personer vars vänner redan har en koppling till din sida. På så sätt bör man exempelvis undvika allt för orelevanta likes.
Vad gäller tävlingar som Lilla Ivy bland annat nämner så har jag också upplevt detta. Generellt tror jag många skapar ett ”fake-konto” för sig själv som de använder för att gilla alla möjliga tävlingar. På så sätt slipper de ”spamma” sina vänner och de har samtidigt möjlighet att vara med i tävlingarna.
-
FörfattareInlägg