@Ekraft 75980 wrote:
Jag skulle vilja påstå att det handlar om en mix av allt det du tar upp.
Vi (ehandlarna) är mer duktiga på att söka rätt sorts besökare till våra butiker genom att annonsera mer effektivt mot rätt målgrupper. Väl inne i butiken möts man idag som kund av en bättre utformad butik så att kunden förstår hur man handlar. Kunderna i sin tur finner det mer och mer accepterat att handla på nätet. Betalningarna har utvecklats, liksom också leveranserna. Sammantaget ger det här en betydligt högre konvertering.
Om man belyser detta från en annan frågeställning, bör inte detta öka antalet besökare = ökat antal köp (inte konverteringen). Annars påstår vi att det glidit runt en stor andel ”vill handla på internet men törs inte, det är för dåliga leveranstider etc.” som inte har konverterat förrän 2 år senare?
Det kan vara så, men jag tycker mer att tex. ökat förtroende för e-handel borde öka besökarna främst som gör att vi säljer mer, men inte nödvändigtvis konverterar högre procent.