Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 79 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #179486
    Gustav
    Deltagare

    Det finns inte någonting du kan göra, förutom att släppa det och att gå vidare. Det du möjligen kan göra är att se över dina rutiner och att dokumentera varje ärende (såsom tex IP-nr, e-post, tidpunkt för beställning, osv). Om några år så kanske du har tillräckligt med statistik för att kunna bedöma vad som är en busbeställning och vad som är en riktig beställning, innan orden blivit expedierad.

    #159613
    Gustav
    Deltagare

    Om vi har levererat fel produkt, så behöver kunden inte returerna den överhuvudtaget. Utan han/hon får behålla den felaktigt levererade produkten, utan extra kostnad, varpå vi levererar rätt produkt samma dag.

    Enligt mig så är det fullkomligt oacceptabelt att kunden ska behöva lida för misstag som vi har begått. Självklart så blir det ibland fel vid packningen. Men då ska det svida i mitt hull och inte i kundens.

    Angående lagen, så skulle jag säga tvärt emot Dinesh. Har företaget levererat fel vara, så bör det röra sig om en reklamation. Och företaget kan kräva att kunden returnerar varan (på företagets bekostnad) i syfte att åtgärda felet. Kunden får hålla inne med betalningen, men inte vägra att returnera varan som han/hon vill reklamera. Jag kan dock tänka mig att lagen bör tolkas annorlunda, i det fall att kunden har förskottsbetalat varan.

    När jag själv har handlat privat och fått fel vara levererad, så har jag aldrig fått rätt vara, förens jag returnerat den felaktigt levererade. Tex så har Inet aldrig lyckats med att skicka rätt produkt vid första leveransen. Och de kräver alltid att jag ska returnera det jag har fått, innan jag får det jag har beställt.

    #153766
    Gustav
    Deltagare

    Jag skulle vilja ha ett webinar om kortbetalningar, med hard facts och utan flum.

    Lite exempel på frågeställningar:

    1) Hur redovisar DIBS sin statistik? Vad betyder siffrorna egentligen och hur bör de tolkas?

    2) Hur ser bra siffror ut, hur ser dåliga ut och hur gör man sina dåliga bättre?

    3) Vad betyder de olika statuskoderna och felmeddelanden, såsom tex ECI=07, för transaktioner? Det brukar naturligtvis finnas en förklaring till varje statuskod. Men förklaringen brukar vara på en mening och gör sällan någon klokare.

    4) Är det normalt att 30 % av alla transaktioner misslyckas? Om ja, så varför? Och vad kan e-handlaren göra för att flera kunder ska lyckas med sin betalning?

    5) Vilka typer av kort omfattas av 3DS? Vad finns det för olika risknivåer som e-handlaren kan arbeta med? Kan man stänga av 3DS helt?

    6) Varför är statuskoder och felmeddelanden alltid så luddiga? Vari ligger begränsningen som gör att man inte kan ge exakt information om en betalning?

    7) Varför är driftstörningar så frekventa? Hur många parter är egentligen involverade i en vanlig korttransaktioner (betalväxel, kortutställare, bank, 3DS-system, inlösande bank, mm)?

    Titta på skärmdumparna nedan. Där har du viktig information att prata om i timmar. Det finns ingen riktig manual för detta och det är inte specifikt för DIBS, utan det brukar vara så här luddigt hos alla betalväxlar.

    Efter åtta år som e-handlare så finns det inte överdrivet många vita fläckar kvar på min kunskapskarta. Men den största vita fläcken på kartan heter kortbetalningar och den är stor som en kontinent. Kanske döljer det sig en enhörning eller en kraken bakom ECI=07 eller O6? Det vore spännande att få svar på.

    #153722
    Gustav
    Deltagare

    1. Det varierar en hel del. Vi är sällan i behov av kredit, vilket innebär att vi nästan alltid får kredit.

    2. Det vet jag inte. Av oss har de aldrig krävt några handlingar.

    3. Brukar vara 30 dagar.

    4. Nej, men man förlorar kassarabatten.

    5. Nej. Jag skulle aldrig be om ett sådant villkor. Då skulle våra inköpspriser rusa i höjden.

    Du skriver att ni har leverantörer i utlandet. Men ”utlandet” är en ganska stor plats :).

    Som Parvelito skriver, så är det brukligt att man får handla mot kredit med tiden. Men det är inte någonting som leverantörer brukar föreslå. Utan det är upp dig att kräva det. Det är med andra ord en förhandlingsfråga.

    Du får lirka lite med dina leverantörer. Kontakta din leverantör och säg att du gärna betalar förskott. Men eftersom det är du som står risken, så vill du ha en kassarabatt om de vill ha dina pengar, innan du får deras varor. Det är nämligen brukligt att man får en kassarabatt vid förskottsbetalning.

    Nu vill du inte ha en kassarabatt, utan kredit. Men det är det äldsta förhandlingstricket i världen, att först be om någonting dyrt, för att sedan ”nöja” sig med någonting mindre. Varje tioåring som tagit med sina föräldrar till en leksaksaffär känner till tricket.

    Leverantörer är annars som banker. Är du inte i behov av kredit, så får du gärna kredit. Men om du är i behov av kredit, så vill de ogärna ge dig det.

    #153708
    Gustav
    Deltagare

    @Bordello 53672 wrote:

    Jag tycker också att det vore intressant att veta var dgraves får sin information ifrån, det låter ju som att maffian styr sexleksaksbranschen :confused:

    Mats på Lastbryggan ser ut lite som Tony Soprano. Och det händer att han ger dig ett erbjudande som du inte kan motstå.

    #153699
    Gustav
    Deltagare

    Tack! Svårare än så var det alltså inte.

    #153687
    Gustav
    Deltagare

    Som kund bör man aldrig glömma bort att ge beröm när supporten sköter sig. Det kostar ingenting och värmer ofta ett hjärta.

    Apropå kundomdömen, så har jag också märkt att våra kunder egentligen betygsätter Posten. Kollar man tex på Prisjakt.nu, så är det samma sak överallt;

    10/10: Sjukt snabb leverans!!!!!!!111

    1/10: Skitföretaget skickade mina varor samma dag och ändå tog det tio dagar för paketet att komma fram!!!!!!!111

    #153662
    Gustav
    Deltagare

    Apropå bolagsformer och säkerhet, så lånar jag hellre ut pengar till en EF än till ett AB. Men jag investerar hellre pengar i ett AB än i en EF.

    #153660
    Gustav
    Deltagare

    Välj AB. Enda anledning till att välja EF är om du inte har 50k i startkapital. Eller möjligen om din omsättning förväntas bli så extremt låg, att det inte är motiverat att binda 50k av dina privata pengar i ett bolag.

    Det känns inte riktigt meningsfullt att motivera varför. Men AB är både enklare och tryggare för dig som ägare. Dessutom är det ur skattesynpunkt mer fördelaktigt, om du når upp i lön över 33.000 kr/mån, eller har ojämnt fördelade inkomster från år till år.
    AB upplevs av många som mer seriöst än EF (även om jag personligen anser att det är en felaktig bedömning som många gör).

    #153528
    Gustav
    Deltagare

    Det kan mycket väl vara Apple och iOS6 som ställer till det.

    Jag provade precis att göra en beställning i en kompis Textalk-butik med min iphone. Men det gick inte ens att lägga saker i varukorgen. Det bevis dock inte att felet nödvändigtvis måste ligga hos Textalk. Får man två olika fel i två olika butiker, så kan man misstänka att felet finns att hitta i den enskilda butiksinstallationen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 79 totalt)