Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2014 kl. 12:18 #175865GsjobergDeltagare
Så om jag förstår detta rätt så ska jag:
Bokföra det som en insättning på 100kr : egetkapital till Kassa.
Sedan från kassa till kostnad kontorsmaterial.Så t.ex datorn som jag behöver för bildredigering som kostade 20.000kr samt varor för 50.000 bokför jag på liknande sätt?
50.000 eget kapital -> Kassa
Kassa->Varor?Då ska jag skriva ut kopia på betalningen från mitt konto och det är verifikation för egetkapital-kassa? eller hur blir det? :S
29 maj, 2014 kl. 09:53 #174834GsjobergDeltagare@Piratessan 77512 wrote:
Jag hade erbjudit kunden byte till valfri vara. Förstår inte riktigt vad det skulle göra för skillnad att byta mot en annan storlek jämfört med ett annan vara?
En annan vara kostar mer/mindre, det blir betydligt mer jobb. Känns onödigt jobb när man har 2 veckors ångerfrist och den ska utnyttjas 2 veckor efter den gått ut.
27 maj, 2014 kl. 16:24 #174802GsjobergDeltagare@VATadviser 76277 wrote:
Hej,
Om du är 16 år så måste du tänka på att vara mycket försiktig då det är en hel massa saker som du inte har hunnit lära dig ännu men som är viktiga att känna till när man driver företag. Saker som du här skyldig att känna till.
Tänker gå igenom ett par av dem nedan. Kan ju inte skada även om du redan visste det.
1. Tull. Det är inte tullverket som i första hand kontrollerar vad som finns på varje pall du får hem utan du själv som skall ange för tullverket vad som finns på varje pall. Om de skulle kontrollera din varor och du har angivit fel varor så kan Tullverket i värsta fall anse att du försökt ge dig på att smuggla. Det är i deras ögon kriminellt. Tyvärr alldeles oavsett om du visste vad som gällde eller inte. Du är som företagare skyldig att veta.
Om du ber ett kinesiskt företag att skriva Gift på exporthandlingarna så är sannolikheten stor att de faktiskt gör det. Exporterande företag har en benägenhet att hålla ner värdena på sina angivna uppgifter. Ofta så använder din transportör deras uppgifter för att göra förtullningen. Om det står Gift och 0 i värde så är det den uppgiften de använder. Dock så kommer med största sannolikhet tullverket att kontrollera dina sändningar i så fall. Med ovan nämnt resultat. Det är du som ansvarar för vad som redovisas i ditt företags namn.
Så vad du skall göra är att ange rätt värde och rätt varukoder etc enligt de länkar som du redan har fått.
2. Moms. Du kommer att få betala 25% till staten vid importen i moms. Alltså utöver den tull du får betala. Denna moms har du rätt att få tillbaka via din momsdeklaration men du kommer att behöva ligga ute med pengarna en tid. Även här är det viktigt att dina varor tullas in till rätt värde. Skatteverket kommer förr eller senare att vilja revidera ditt företag. Dvs. gå igenom fakturor, bokföring etc. Om det då visar sig att du betalat 100 kr för en produkt från Kina och vid införtullning sagt att den är värd 10 så har du betalat in för lite moms vid införandet i Sverige. Inte bra alls tycker SKV.
Detta är bara några av de saker som du måste ha med dig när du sätter igång. En princip som du bör ha med dig i detta är att det i princip aldrig lönar sig att försöka hitta på något för att det låter smart och för att det blir ”lättare” när det gäller tull och moms (skatter). Se till att du är säker på vad som gäller innan du gör något. Att fråga är bra, forum som dessa fungerar ofta men skall du veta säkert så fråga tull eller skatteverket och se till att göra det via deras mail. På det sättet så får du deras svar skriftligt. Se till att spara på svaren. Se alltid till att skriva så utförligt som möjligt så att de kan ge dig ett riktigt svar.
Lycka till.
Ursäkta att jag lägger mig i tråden men jag blev lite rörd och glad av din förklaring! Vad skönt med människor som inte hoppar på andra (trots att de evnetuellt kommer göra något fel) utan professionellt visar alternativa vägar och förklarar klart och tydligt varför man inte ska gå fel vägar! Jättefint! Tack snälla, hoppas fler på forumet är av din karaktär.
27 maj, 2014 kl. 15:59 #174801GsjobergDeltagareTack snälla parvelito för svar!
Vad exakt innebär ”täckningsbidrag” och hur räknade du ut det?
Med andra ord är det dumt att ha ÅF? Det blir ju fler produkter som säljs (säg 500 produkter i månaden) men betydligt mindre i vinst.
Angående att jag ska ha sponsrade människor är i reklamsyfte. De är mina ambassadörer. Ungefär som Celsius (energidryck) som skickar ut gratis flak till deras ambassadörer som i sin tur representerar dem i sociala medier genom bilder etc..
-
FörfattareInlägg