Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2016 kl. 08:46 #182603Goran OstromDeltagare
Detta är en intressant tråd och det hade varit roligt att få en uppdatering av hur det går för er med att digitalisera er bokföring. Och att få kommentarer på nedan.
Som många skrivit så har man löst digitaliseringen, men den känns inte naturlig och som någon skrev att det blir dyrt om ni har en bokföringsbyrå som jobbar digitalt med ”gamla” arbetssättet. Stämmer det fortfarande?
Och så varför jag tar upp tråden igen.
Vi har jobbat i 3,5 år med att skapa en 100% digital bokföringstjänst som vi ska släppa i en ny version inom kort. Hittills har vi jobbat 100% digitalt men inte via webben utan levererat den digitala pärmen via Dropbox.
Den nya tjänsten är webbaserad och där ser kunden inskickade dokument med kort varsel och kunden ser också hur statusen förändras i realtid. Det kan vara konteringsroboten som lagt in en prel kontering eller det kan vara en handläggare hos oss som granskat underlaget och verifierat eller en kommentar.
Både vi som tjänsteleverantör och kunden kan alltid kommentera underlagen och detta är en bra sak då även detaljer kan lösas på ett enkelt och snabbt sätt.
En faktura till kund kan delas med kunden (dvs maila den via tjänsten inkl kommentar). Eller en leverantör, eller en anställd, eller dela en rapport med banken. Alltså en digital bokföringstjänst som fungerar som en social kommunikationsplattform. Kunden slipper registrera eller sortera men har alltid full kontroll – precis som om ni satt bakom ryggen på den som bokför.I mångt och mycket fungerar det som ni vill ha det vad gäller dokument. Entreprenören vidarebefordrar PDF, e-fakturor eller word, excel, bilder som kommer med mail. Detta mail är originalet och ska sparas i digital form.
Får entreprenören ett pappersdokument är detta originalet och innan det sätts i en pärm skannas eller en bild tas med mobilen.
Det elektroniska dokumentet läggs i Dropbox eller mailas till tjänsten (dvs sparas i digital form). Om ni vidarebefordrar ett mail så skickar ni originalet vidare till tjänsten. Det inskickade originalet finns alltid kvar och vi förädlar en bild av dokumentet genom att sätta en ankomstkod, kontera, skriva text, datum, etc och tjänsten framställer ett originalverifikat där allt finns med. Tjänsten hanterar överhuvudtaget inte papper.Nu blev detta som ett sälj, men det var inte tanken. Ni får inte bli kunder riktigt än men gärna kommentarer.
Eftersom vi har allt digitalt så har vi också kunnat effektivisera arbetet ordentligt. Vissa av våra kunder har halverat kostnaden för bokföringen.
De e-handlare vi har gör vi så att vi bokför månadssammandraget från e-handelstjänsten, betalningstjänsten och verifirerar genom avräkningskonton samt att alla detaljer i bankkontoutdraget bokförs – inga klumpsummor.
Vi har möjligheten att tillverka en inläsningsmodul för ett visst system om det är många som önskar det. Vi använder PDF (med text) när vi exempelvis läser bankkontoutdrag och samma teknik kan användas på alla PDF-dokument – effektivt och sparar tid och pengar åt alla! -
FörfattareInlägg