Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 61 till 70 (av 83 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #121286
    Gonte
    Deltagare

    Privatpersoner har jag sällan hört dra till med det, men mellan företag känns det som en extremt vanlig myt.

    Men mer än så är det inte, gissningsvis har myten koppling till räntan som parvelito nyss nämnde…

    #120067
    Gonte
    Deltagare

    @Macondax 16543 wrote:

    Lite offtopic: Vad kostar Vismas tjänst för inkasso?
    Vill du inte svara i tråden, så skicka gärna ett PM.

    Oh, PMa mig om jag inte svarat inom ett par dagar, minns inte priserna på rak arm just nu. ;)

    #120062
    Gonte
    Deltagare

    Vi varierar, vissa fakturor har vi redan från börjat låtit Visma ta (beror bland annat på hur hög belastning vi har under olika perioder).

    Ordrar vi fakturerar själva skickar vi också egen påminnelse på, men sedan inkasso via Visma. (Och hanterar enstaka ärenden på egen hand bara för att komma underfund med hur mycket jobb det egentligen är.)

    #120061
    Gonte
    Deltagare

    Vi kör dels leveranser med Posten, med frakt beräknad efter vikt/skrymmevikt, minsta avgift 15 kr och i princip utan tak uppåt. (Vi avgör själva om det blir brev eller paket)

    Och så levererar vi med DHL ServicePoint för 79 kr oavsett vikt.

    Och i butiken ser man alltid vad den billigaste frakten kostar för de varor man för stunden har i varukorgen…

    #120060
    Gonte
    Deltagare

    @precis en sån 16010 wrote:

    Jag skickar allt med Posten och enstaka större paket med Bussgods. Hade jag haft närmre till Bussgods hade jag sänt allting med dem eftersom de är enkla att förhandla fram bra priser med och att de är otroligt duktiga på att hantera paket. Posten är jag mycket nöjd med förutom priserna…
    Däremot har jag ingenting till övers för varken Schenker eller DHL. Får många av mina egna inköpta varor sända till mig med dessa företag och jag vet inte HUR mycket som har varit i kras när jag hämtat ut paketen!

    Ack, för mig är det snarast tvärt om, Posten är de enda som verkligen krossat paket för mig, och det många gånger ^^

    #120033
    Gonte
    Deltagare

    @obbe 15247 wrote:

    Vi skickar med DHL Servicepoint.

    Det jag blev lite osäker på är när det går igenom Creditsafe kontroll folkbokförd adress stämmer. Men mail och mobil verkar konstiga.

    I vissa fall har jag faktiskt valt att (trots straffavgiften) köra brev-avisering på en del dyrare fakturaköp, för att veta att avin faktiskt postas till samma person som får fakturan (istf via mail/sms som jag ju faktiskt inte vet vem det kommer till).

    #120016
    Gonte
    Deltagare

    @Majsan 16073 wrote:

    En liten fundering. Hur fungerar det egentligen med de som för över direkt till ditt PG? Får du många som aldrig gör överföringen och så får du lägga ner massor av tid att bevaka ditt PG?

    Vi har ingen bra erfarenhet av den metoden och valde därför bort den. Iofs kan man välja att ha den via Klarna men ……. Nä inte värt de

    I Piratshoppen hade vi rätt omfattande problem med folk som valde just förskottsbetalning men aldrig betalade (kombinerat med en period med hög omsättning, så det ställde verkligen till lagersaldon).

    Det vi gjorde som iallafall gav en rejäl förbättring var att byta från ”Förskottsbetalning till bankgiro” till ”Förskottsfaktura (bankgiro)”.

    Kort och gott informeras i kassan om att man måste betala eller avbeställa, och parallellt med orderbekräftelsen mailas en separat faktura.
    Vi driver egentligen aldrig vidare de förskottsfakturorna mer än att påminna via mail+sms, men just att vi övertydligt påstår oss göra det har skärpt betalningsdisciplinen :)

    #120009
    Gonte
    Deltagare

    @PatrikS 13094 wrote:

    Vi har haft payson sedan starten och det finns väl lite negativt med dom. Dels det tidigare talare nämner, återbetalning går inte att göra på ett seriöst sätt.

    Jag upptäckte en ny sak idag!

    Inte hört ett knyst om saken, men iaf:
    När jag öppnar sidan med info om en transaktion som skett senaste månaden, finns nu den magiska knappen ”Kreditera till kort/bank”.

    Det var fan på tiden :)

    #117878
    Gonte
    Deltagare

    Om du tänker på moms för det du säljer så är det som parvelito sa ingenting som redovisas hos betaltjänsten, de förmedlar bara pengarna.

    Tänker du på moms för paysons transaktionsavgifterr så är svaret helt enkelt att de är momsfria, så det finns inget att speca.

    För fakturatjänsten (som jag inte använder än) lär det dock finnas moms att redovisa för transavgifterna, men eftersom tjänsten riktar sig till företag kan vi nog räkna med att de har koll på det som krävs ;)

    #117596
    Gonte
    Deltagare

    @Rikard 13772 wrote:

    Det är väl mycket sällan som företag handlar något annat än ”Fritt leverantörens lager”? Dvs, avsändaren har inte ett jota att göra med hur fraktbolaget (du i köpvillkoren väljer) sköter sig. Om vi ska vara korrekta. Sen vill väl alla hjälpa till.

    Eh, ja? Det förändrar ju inte det du precis svarade på. Leverantören är ju den som kan välja vilka fraktsätt som erbjuds, således är det ju leverantören man får pusha på för att kunna använda andra fraktsätt om det som erbjuds inte fungerar.

Visar 10 inlägg - 61 till 70 (av 83 totalt)