Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2012 kl. 12:08 #156471
Ggaiv
Deltagare29 november, 2012 kl. 18:30 #156457Ggaiv
DeltagareSen när man vuxit till sig en del kan man ha det som Amazon:
28 november, 2012 kl. 18:00 #156369Ggaiv
DeltagareJag tycker det skulle vara intressant att i artikeln läsa hur polisen har tid och resurser att med detektivarbete ta fast någon som laddat ner en film värd 50kr från ett Hollywoodbolag medan bedrägerier värda 100x mer mot småföretagare ignoreras trots framtagna bevis, som i exempel här på forumet.
Sent from my GT-I9000
9 november, 2012 kl. 19:08 #155282Ggaiv
DeltagareJag är inte övertygad. Avtal ingås då beställning (eller betalning?) görs, men jag hittar inga riktiga sidor som berättar om lagstiftning åt endera hållet.
Däremot verkar ARN bedöma att avtal görs vid beställning. Sedan kan avtalet brytas då det begåtts misstag, men avtalet har fortfarande ingåtts. Se exempel här: Rätt när det blev för billigt | Knyt
5 november, 2012 kl. 20:11 #154988Ggaiv
DeltagareTack för denna nyttiga tråden! Jag har hittills skött allt själv men ska på torsdag träffa en bokföringsbyrå. Vilka frågor rekommenderar ni att jag ställer?
Sent from my GT-I9000
2 november, 2012 kl. 20:12 #154821Ggaiv
Deltagare@GregerA 54811 wrote:
Nej, det fungerar så här:
Produkter presenteras på webbsidan som kunden erbjuds att köpa. Eftersom detta är något som erbjuds alla så är det inte något som utgör ett avtal. Det måste finnas två namngivna/unika parter för att att avtal skall komma till stånd. En websida, katalog eller annons kallas av juristerna för ”uppmaning att avge anbud”.
När kunden lägger sin order så avger han sitt anbud. Han erbjuder sig att köpa produkterna på de villkor som finns i ordern, pris, antal, betalsätt, fraktsätt etc.
Ett bindande avtal uppkommer först när motparten (säljaren) har accepterat ordern.
Att skicka en bekräftelse att ”vi har tagit emot din order” är normalt inte en formell accept.
Den formella accepten kan vara ett ordererkännande, eller vad som är vanligast i vår värld – att man helt enkelt levererar varorna.
Har man levererat på samma villkor som det fanns i kundens order så har man nu ett bindande avtal.
Avviker säljaren från det kunden angivit i sin order så är inte kunden bunden av köpet, utan kan frånträda det.
Säljaren kan också välja att inte acceptera ordern, och är då inte skyldig att leverera.
Skall man dra det längre så är det enligt marknadsföringslagen inte tillåtet med vilseledande marknadsföring. Men ett tekniskt fel, eller mänskligt fel, är knappast uppsåtligt, så det kommer inte att anses vilseledande i den lagens mening.
Är du säker på det här? I en vanlig affär sluts vanligtvis avtalet i kassan då kunden betalar. Har kunden betalat i en distanshandel är det väl att anse att avtalet sluts där och då? Kanske kan man i sina köpvillkor skriva in att man har rätt att neka kunder, om så är tillåtet och möjligt.
I just det här fallet har säljaren rätt att att bryta avtalet då man som kunde borde ha insett att det rört sig om ett misstag och inte riktig prissänkning. Om köparen förstår att det är ett misstag kan säljaren bryta avtalet, men inte annars.
22 oktober, 2012 kl. 12:02 #154265Ggaiv
DeltagareFick mail av Mediaanalys nyligen, de inledde med ”Såg att ni har sponsrade länkar på Google”. Jag har inte haft Adwords på flera månader..
18 oktober, 2012 kl. 18:14 #154054Ggaiv
DeltagareJag kan tyvärr inte hjälpa dig men ditt inlägg fick mig att tänka på en bekantskap jag gjorde på planet från Indien en gång. Denne herre jobbade som inköpare på ett livsmedelsföretag och var på väg hem från Indien. Han berättade att då de köper socker från Indien får de först anbud med all världens stämplar på äkthet och kontroll. Dessa ignoreras och istället åker han till leverantören och inspekterar sockret själv, först sedan skrivs avtal. För varje leverans skickar han sedan en kollega som återigen inspekterar kvalitén, och sedan så gott som bokstavligen sitter på sockret hela vägen till destinationen. Det lät rätt meckigt för mig.
Jag hoppas din situation löser sig!
Sent from my GT-I9000
17 oktober, 2012 kl. 17:12 #153973Ggaiv
DeltagareJag använder Prestashop och nackdelen jag ser för dig är att jag tycker det tar lite längre att starta en butik jämfört med en betald lösning (kanske snabbare med Prestaworks?).
Sent from my GT-I9000
15 oktober, 2012 kl. 18:38 #153850Ggaiv
DeltagareZalando togs för övrigt upp i P1 Plånboken för några veckor sedan, på grund av icke existerade kundtjänst.
Sent from my GT-I9000
-
FörfattareInlägg