Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 596 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186191
    FredrikGust
    Deltagare

    Kostnaden för returer är något man måste räkna in i kalkylen med hur man tar betalt för det man säljer, likväl som kostnaden för personal, lokaler, el, försäkringar m.m.

    Något man också kan göra för att minska antalet returer är t.ex:

    – Ha bra produktbilder som visar produkten från flera vinklar.
    – Video som visar hur produkten fungerar.
    – Produktbeskrivning som innehåller sådant kunden behöver veta för att säkra valet av rätt produkt.

    Vi försöker där det är möjligt ta reda på varför kunden önskar returnera det de köpt och lägga till det som fattades i produktbeskrivning eller skaffa fram fler bilder. Därför ser vi att de få returer vi ändå har ger oss det vi behöver för att minska risken för retur av samma anledning.

    #185492
    FredrikGust
    Deltagare

    En av de lösningar som fungerar rätt bra när man har både fysisk butik och nätbutik är att välja Specter för hantering av order och butikskassa med kopplad betalterminal. Då kan man välja vilken e-handel man vill som sedan skickar order och kunder till Specter för hantering. Det tar en tag att vänja sig vid Specter, men när man väl vant sig att klicka väldigt många gånger för att leverera en order så uppväger den nya butikskassan ändå besväret med det övriga gränssnittet.

    Man kan också välja en e-handel som kan koppla upp sig mot Fortnox för att synkronisera lagersaldot mellan butik och e-handel. Just Fortnox är ett rätt trevligt system att arbeta i, men order- och lagerhanteringen lämnar ännu en hel del att önska, men de jobbar på det. Dock finns det ett flertal kassasystem och e-handelslösningar att välja bland.

    Easycashier är ett alternativ om det är så att man främst har butik och e-handel på sidan om så funkar det också rätt bra. Vi körde Easycashier mot Kodmyran innan vi bytte bort kassasystem mot Specter. Här äger Easycashier lagret och man gör alla inleveranser, justeringar av saldo och inventering med kassasystemet och så levererar e-handeln in uppdateringar när man säljer på nätet och så skickar kassasystemet till e-handeln när man säljer i kassan.

    Allt börjar dock med en kravspecifikation över hur det behöver fungera och en budget för hur mycket det får kosta.

    Det finns såklart en hel del andra lösningar där kassasystem har egna lösningar för e-handel. Min erfarenhet är dock att många av dem som också erbjuder e-handel för att de ”måste” inte nödvändigtvis utvecklas i samma takt som en e-handelslösning som kan kopplas mot ett kassasystem eller affärssystem.

    #185070
    FredrikGust
    Deltagare

    Att starta upp en tjänst liknande pricerunner innebär ett rätt stort arbete för att få det att fungera bra med alla ingående delar. Det finns nog många som gjort försök att lyckas där man börjat med en för liten budget och ska du verkligen ge dig på att göra detta behöver du göra en ordentlig kalkyl för hur intäkterna ser ut innan det går att börja fundera på själva programmeringen.

    Det finns ett antal möjliga grundplattformar att bygga vidare på, men oavsett vilket så kommer du få räkna med många timmars arbete med att utveckla funktionen för att få det att fungera så som du vill.

    Kolla gärna med näringslivskontoret i din kommun för att se om det finns någon lokal kompetens du kan få tillgång till som kan hjälpa dig att räkna på möjliga intäkter för sidan så att du då kan räkna på en budget för vad som verkligen behövs för att utveckla funktionen.

    #185008
    FredrikGust
    Deltagare

    @kaiserkarl 91769 wrote:

    Har du egen erfarenhet av Wint? Finns ju Dooer också, men Wint verkar ha tagit ytterligare ett snäpp!

    Jag kör med Fortnox idag och har en redovisningskonsult som helst skulle vilja ha allt på papper. Bekvämt med fakturascanning och koppling mot bankkontot numera, men allt för mycket tid går åt till sådant som inte har med verksamheten att göra.

    Hade jag valt lösning idag skulle jag valt någon där de som är redovisningskonsulter kan använda verktyget man arbetar i och finns tillgängliga under hela året och inte bara vid bokslut.

    Har tittat på Wint själva, men i och med att vi har kopplingar mot fortnox med löner, scanning, tideapporter, fakturering etc så är det svårt motivera ett byte även om många saker skulle bli bättre.

    Vi är fem i personalstyrkan och har rätt flera tusen verifikat per år.

    #185004
    FredrikGust
    Deltagare

    Skulle jag vara i din sits skulle jag välja att köra med Wint. Då får du bra rutiner och en förståelse för hur det ska göras. Svårare byta om man börjat med fel rutiner och hamnat efter för att man prioriterat annat, då blir en redovisningskonsult dyr för att reda upp något som eventuellt gått fel på vägen.

    #184969
    FredrikGust
    Deltagare

    Det har blivit ett stort fokus på att programvaran ska vara gratis, men det kanske viktigaste när man driver e-handel är att sälja. Sälja gör man genom att vara trovärdig med sitt erbjudande och skapa trygghet inför ett köp. Det gör för mig att halvöversatta wordpressmallar får allt för många att lägga allt för mycket tid på teknik och allt för lite tid på försäljning och att vässa erbjudandet.

    Jag tycker att man ska kolla på de lösningar som erbjuder bra lösningar för betalningar och som fungerar tillräckligt bra med möjlighet att skapa innehåll kopplat till produkter för att kunna bygga bättre SEO.

    Quickbutik har vi själva testat för ett testprojekt och där var det imponerande snabbt att komma igång.

    Nu är det så att man kommer ägna mycket tid med att hantera sina produkter och alla order, då ör det bra om även dessa funktioner är smidiga.

    Mitt tips är därför att testa några olika av lösningarna och känna av vilken som funkar bäst. Alla kommer klara de krav ni ställer ovan bortsett från att köpa loss lösningen.

    #184749
    FredrikGust
    Deltagare

    Om man hanterar kontanter är det smidigt med Loomis. Man sätter in pengarna själv i påse i någon av deras serviceboxar. Det kostar någon hundralapp per månad och du avtalar om hur många gånger du vill sätta in pengar per månad och hur mycket varje gång. Det luriga är att hantera mynt. Har man fysisk butik går det nästan alltid ut mer mynt än vad som kommer tillbaka, så här får man ofta hitta andra lösningar än den Loomis erbjuder med sin cashshop som snabbt börjar kosta ganska mycket. Här växlar vi mellan butikerna då vissa har överskott på mynt.

    Så länge det är upphämtning av order är det ju ok för Skatteverket, men om man börjar sälja mot kontant/kortbetalning krävs ett godkänt kassaregister.

    #184674
    FredrikGust
    Deltagare

    Det finns i huvudsak två typer av punchout-standarder som används. Den ena använder ett XML-format som kallas cXML och den andra ett format som kallas OCI. För att kunna använda något av dessa finns det ofta ett krav per organisation som vill använda dessa att anpassa format, enheter och exakt information som ska ingå i formaten per kund, vilket gör att man troligtvis behöver en lite större e-handelslösning för att kunna dra nytta av lösningen.

    Det bygger på att man som kund kommer från t.ex. ett inköpssystem hos en organisation och sedan skapar en kundkorg i din e-handel. När kundkorgen är skapad skickas denna information tillbaka till beställarorganisationens system där en beställning sedan skapas efter att man gått igenom ett eventuellt attestflöde.

    För att kunna använda punchout med kunder kan man även behöva leverera elektroniska kataloger till dessa kunder för inläsning i deras system.

    Även om både cXML och OCI är ”standarder” är det ändå en hel del arbete med att införa punchoutlösningar i en e-handelsplattform. Det innebär ofta en del utveckling som man får köpa för att kunna erbjuda det till sina kunder.

    #184671
    FredrikGust
    Deltagare

    @Toste 91250 wrote:

    Hej!

    Jag skulle behöva en lista på E-handelsplattformar i storleksordning, gärna de tio största i storleksordning. Finns det någon som har en? :)

    Tänker du dig i storleksordning på omsättning, antal installationer, programvarans komplexitet eller något annat?

    Finns listor på ehandel analytics, men även prisjakt har listor.

    Mvh Fredrik

    #184091
    FredrikGust
    Deltagare

    @eclipsetomten 90495 wrote:

    Tack

    Hur blir det om kunden väljer att retunera produkten efter att den gjort betalningen.

    Kan jag då återbetala kunden via klarna ändå, blir jag då fakturerad av klarna för den summan?

    Då kommer Klarna sköta återbetalningen till din kund. Om du redan fått betalt för ordern dras det av på nästkommande utbetalning. Behöver de kontakta kunden gör de det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 596 totalt)