Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
12 januari, 2018 kl. 15:19 #184558FraktjaktDeltagare
Sorry, tolkade frågan kring vilka möjligheter som ev. kan finnas i en integration med Fraktjakt och vår modul för Prestashop att beräkna fraktpriser, och det går lika bra att beräkna och boka via eget fraktavtal man har genom tex. Edge, Pluskontot eller Grossist mfl. genom en integration med Fraktjakt, kanske kan vara ett alternativ om man vill veta fraktpris i förväg där systemet tar hänsyn till alla tillägg som bränsle, storstad etc. från början.
12 januari, 2018 kl. 08:51 #184550FraktjaktDeltagare@Jimmy Öström 91169 wrote:
Jag sitter och funderar på om fraktjakt är rätt för dig när det gäller B2B (funkar bra för B2C dock tycker jag). Svindyrt att skicka till företag med fraktjakt, men till privatkunder kanon. Du har inga bra avtal mot företag tycker jag och absolut inte vid skrymmande. Nu vet jag i för sig inte hur mycket ”skrymmande” du menar.
Som företagare tänker jag att jag vill se vilken fraktkostnad det blir (helst ingen såklart), så en fast kostnad tycker jag. Har du inte hur många produkter som helst är detta inga problem.
Är det svindyrt att skicka till företag genom Fraktjakt? Beror ju på vilket fraktavtal du använder i systemet, vikt, storlek, pall, paket, inrikes, utrikes. Du kan också lägga in alla dina egna fraktavtal i Fraktjakt och då är det dina egna fraktpriser som du har med transportören som kommer visas och du kan jämföra frakttjänster och själv välja den frakttjänst som passar dig bäst. Vid bokning på egna fraktavtal så agerar Fraktjakt bara bokningsmotor, skapar frakthandlingar, spårning, historik mm.
10 mars, 2016 kl. 11:32 #181085FraktjaktDeltagareStort tack för rösterna
16 november, 2015 kl. 14:47 #179861FraktjaktDeltagareFör att inte bli för reklamig i forumet så är du välkommen att skicka oss ett mail, tror vi kan hjälpa dig på traven.
3 november, 2015 kl. 21:08 #179720FraktjaktDeltagareEn ren och trevlig sajt där man på sekunden förstod vad det handlar om och vad som då ”behövs”, sedan kanske någon undrar över själva teknologin på produkten men det kanske är en annan melodi. Gillade möjligheten att kunna betala via Swish, lycka till med din e-handel.
26 oktober, 2015 kl. 10:01 #170467FraktjaktDeltagareEller om du vill komma ner ytterligare i pris så kan du använda Postens bubbelpåsar med ekonomibrevsporto som du hittar på denna länk.
http://www.postnord.se/sv/e-butiken/forpackningar-med-porto/Sidor/ekonomibrev.aspx
8 september, 2015 kl. 08:27 #179420FraktjaktDeltagareFraktjakt har funnits på nätet sedan 2009 och vi öppnade en fysisk fraktbutik 2014, så skriver några rader om de för och nackdelar vi upplevt kring detta.
Vår Onlinetjänst:
98% av våra kunder är våra onlinekunder där de genom vårt system kan boka frakt från de flesta större transportörer utan att behöva tillgång till egna fraktavtal. Kunden kan boka frakt även på egna fraktavtal och använder oss då som ett renodlad TA-system. Fraktjakt hanterar EDI kopplingen mot transportörer, skapar sändningslista, fraktetiketter, handelsfaktura mm. Med ett öppet API så finns en hel del e-handlaren/affärssystem som kopplar på sin webbutik för att på ett enklare sätt hantera sin fraktbokning, de slipper skriva in adressuppgifter för hand och får en hel del bra funktioner för spårning och uppföljning. Våra kunder har tillgång till en kundtjänst som hjälper dem att driva div. fraktrelaterade reklamationsärenden.När vi startade vår butik så gjorde vi det som ett komplement till vår onlinetjänst och mestadels i marknadsföringssyfte, varför finnas på våning sju där ingen ser oss när vi kunde finnas med en skyltad butik på en vältrafikerad gata. I butiken kan kunderna köpa allt från emballage till att få hjälp att välja en lämpad frakttjänst. I butiken finns packbord och en självbetjäningsstation så kunden kan om de vill själva packa sina varor och boka sin frakt, samtidigt kan de ställa frågor om just frakt.
Fördelar med vår fysiska butik:
– Med butiken så upplevde vi snabbt att många såg det som en kvalitetsstämpel att det här företaget finns på på riktigt.
– Vi har fått en lokal varumärkesspridning och med det mängder med nya kunder som inte skulle hittat till oss annars (alla Googlar inte utan de använde den transportör som de alltid använt och många gånger den enda transportör som de kände till)
– Många av de företag som kommer in till butiken konverteras direkt till att bli onlinekunder genom att vi kan visa dem hur systemet fungerar.
– Vi har fått väldigt positiv respons genom att det faktiskt går att köpa emballage både styckvis och i mindre förpackningar.
– Vi har fått positiv respons från företag som kan lämna paket hos oss, de slipper själva invänta att transportören ska komma och hämta.Nackdelar:
– Det krävs ytterligare resurser för att bemanna butiken vilket är en kostnad i sig.
– Svårare att fokusera på en sak då man blir avbruten på ett sätt som man inte upplevde på ett vanligt kontor.
– Man måste hålla vissa öppettider vilket gör att man också blir låst till dessa tider.
– Man kan få lägga väldigt mycket tid på att bara sälja ett frimärke.
– Det går åt en hel del kaffe då det blivit fler spontanbesök (på gott och ont).Vi har idag resurser som är allokerade till butiken och resurser som är allokerade till vår onlinetjänst, som kundtjänst och utveckling. Är man en ensamföretagare så bör man tänka till ytterligare en gång för att väga för och emot. Butiken ska ju bemannas och den kräver att man är på plats.
13 februari, 2015 kl. 20:23 #177455FraktjaktDeltagareVi köpte in en del mönstrat emballage till vår fysiska butik och det var det som sålde bäst även om det var lite dyrare. Om man tänker sig att man ska hämta ut sitt paket hos ombudet och ett av paketen sticker ut lite extra på hyllan, då blir man förstås extra glad när paketet man själv har lagt märke till är till just mig, en positiv upplevelse redan vid första ögonkastet. Sedan gäller det förstås att inte vara sämre, utan ännu bättre när paketet väl öppnas.
Ett snyggt designat emballage tror är en liten framtidsmellodi, även om vi inte är där riktigt ännu.
13 februari, 2015 kl. 15:17 #177452FraktjaktDeltagareFler utlämningsstället är en kostnad för transportören i en prispressad bransch. Man ser att utvecklingen börjat gå framåt gällande obemannad utlämning så som att Posten testar sina obemannade paketautomater, olika fastighetssystem för paketboxar utvecklas för att kunna hantera en digital kvittens så att mottagaren inte behöver vara hemma för att ta emot osv.
12 februari, 2015 kl. 18:32 #177436FraktjaktDeltagareBåde Posten och Bring har gjort undersökningar kring detta där Bring´s rapport menar att sju av tio konsumenter tycker att bra leveransmöjligheter är avgörande vid valet av webbutik och en av tre tycker att det är viktigt att kunna välja mellan flera leveranssätt för produkterna som de köper. Posten rapport för Q4 menar på att valfrihet är viktigare än snabbhet. 75 procent av de svenska e-handelskonsumenterna anser att det är viktigt att få välja hur varan man beställt på Internet ska levereras.
-
FörfattareInlägg