Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2014 kl. 08:19 #176026fotofyndetDeltagare
Det där med transportbolagens servicenivå hänger otroligt mycket på sista länken, dvs den lokale chauffören. Vi har ett mycket gott samarbete med vår ordinarie chaufför och han hämtar och lämnar på de tider vi har bestämt. Om det av någon anledning är ändring så säger han ofta till dagen innan så att vi vet om det. Är vi inte på plats så bor vi så till att vi bara ställer ut leveranserna med något regnskydd.
Men det är på sommaren man upplever problem… Förra sommaren hade vi en vikarie som flera dagar i rad ringde och berättade han glömt att hämta hos oss, om det gick bra att ta det dagen efter. En dag ok, andra dagen sa jag ifrån och då vände han och kom och hämtade. Efter tredje gången så glömde han inte bort det igen.
Denna sommaren hade vi en chaufför som var på plats för att hämta redan innan stopptiden för bokningar. När vi förvånat ifrågasatte det svarade han ”Jag har mycket att göra, vi måste hjälpas åt…”
Mycket hänger på personen, så är det tyvärr. I ditt fall kanske en låda med kombinationslås att lägga paketen i kunde vara ett alternativ för att slippa sitta och passa på chauffören. Om han inte kommer alls tycker jag att du ska ringa till ditt lokala DHL-kontor och säga till. Varje gång.
22 maj, 2014 kl. 14:07 #174732fotofyndetDeltagareJaha, så det var så att när jag gav efter och blev kund kunde du sluta? Mindre än en vecka senare kommer den här nyheten…
Skämt åsido, stort lycka till på nya jobbet!
1 april, 2014 kl. 19:53 #173916fotofyndetDeltagare@nmn 76347 wrote:
Å andra sidan så behöver du inte börja med ett holdingbolag, det går att göra en underprisöverlåtelse av ditt bolag till ett holdingbolag strax innan du skall sälja.
Så är det, min revisor sa nån gång att det är lugnast om man gör det året före så blir det inget snack om det, men man kan komma undan med det om det görs närmare än så.
1 april, 2014 kl. 18:43 #173914fotofyndetDeltagare@Jeff 76171 wrote:
Vi kör allt genom Tonerlagret. Ibland får man godis!
Rickard och Tonerlagret är bäst. Men jag fick inte godis utan en toalettborste. Och toner.
28 mars, 2014 kl. 19:25 #173860fotofyndetDeltagare@banane 76328 wrote:
Intressant, vad är fördelen med att ha ett holdingbolag som äger bolagen istället för att bara ha dom som flera ”vanliga” AB?
Om du vill sälja ett av dina AB så är det en stor fördel med ett holdingbolag. Om du säljer ett som du äger privat får du skatta för vinsten. Om holdingbolaget säljer bolaget flyttar du bara tillgångar på tillgångssidan på balansräkningen och kan lugnt välja att återinvestera dina pengar i andra projekt.
Väljer du att göra en koncern av dina bolag så har jag för mig att det finns möjlighet att flytta vinst i ett bolag till ett annat som gör förlust för att skatteplanera, men det ska jag låta vara osagt.
5 mars, 2014 kl. 11:04 #173397fotofyndetDeltagareJag använder en del bilder från Flickr i min blogg. Där kan man i det avancerade söket välja att bara söka efter bilder som får användas kommersiellt. Normalt är kravet att man anger namnet på fotografen och länkar till Creative Commons.
När det gäller moms så är det samma regler som gäller som för andra varor.
5 februari, 2014 kl. 21:44 #172613fotofyndetDeltagareNoterat! I år ska jag försöka vara med båda dagarna också.
10 september, 2013 kl. 20:15 #167653fotofyndetDeltagareDet där är en inte ovanlig händelse, oavsett vilken ”produkt” hos Posten man pratar om. Paket till privatperson som skickas med DHL i första ledet och som genom postsamarbetet ska gå med Posten sista biten ut till kundens dörr, lämnas regelmässigt hos ombud istället. Ibland står det ”Sökt avis” men eftersom vi har firma hemma och får paket minst en gång om dagen så har vi rutiner för att inte missa paket. Och om vi nu skulle missa, så är det ju konstigt att det alltid händer just de här paketen som ofta är stora och tunga.
Nej, Posten har sannerligen kvalitetsbrister i sina led.
25 augusti, 2013 kl. 20:08 #167121fotofyndetDeltagareDet lättaste är väl nästan att be DHL i Sverige att offerera den frakten åt dig. Då får du övriga uppgifter specade på ett läsbart sätt med alla tre- och fyrställiga bokstavskombinationer du kan tänka dig.
När vi importerar med båtfrakt så är det nog 10 positioner på fakturan med olika avgifter, och någon gång vet jag att frakten från Göteborg till Sundsvall var lika dyr som båtfrakten inkl avgifter.
23 augusti, 2013 kl. 22:36 #167085fotofyndetDeltagareKrångla inte till saker. Ett vitt papper som är stort nog för dina produkter, ett fönster som släpper in ljus och en reflexskärm på andra sidan. Har du ingen reflexskärm gör du en genom att klä in en kartongbit med aluminiumfolie. Överexponera gärna bilden lite för att få en rejäl whiteout på bakgrunden.
Stativ och trådutlösare kan vara bra att ha, man vill ofta gå ner till en mindre bländare (=större bländarvärde, tex f11) så att hela produkten blir skarp, och då kan slutartiden bli längre och risken för skakningsoskärpa ökar.
En sak som jag bara älskar när jag tar produktfoton är WiFi-anslutning till kameran. Det finns olika varianter av sådana, till en del Nikon-modeller finns det en dongle man sätter i kameran, finns det ingen sådan så kan man sätta i ett SD-kort, tex Eye-Fi. Det fina med det är att man tar bilden, sätter sig vid datorn och då finns bilden redan på datorn. Du kan kontrollera om något måste ändras eller om det ser bra ut, UTAN att ta loss kameran från stativet och därmed riva din setup. Tidsbesparande till max.
-
FörfattareInlägg