Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2012 kl. 12:54 #157341Finch SverigeDeltagare
@Parvelito 57814 wrote:
Jag har känslan av att många här gärna lär sig att göra själv istället för att lära sig att anlita ”rätt” partner.
Absolut. Om man använder sig av en leverantör tappar man i regel direktkontakten med detta arbete vilket för en del är befriande då man hellre använder tiden till annat. Andra vill hellre vill sitta i förarstolen själva. Alla är ju inte lika och det är ju givetvis upp till var och en hur man vill sköta sitt bolag.
18 december, 2012 kl. 01:39 #157307Finch SverigeDeltagareJag är hemskt ledsen om jag är tröttsam och ber givetvis om ursäkt om så är fallet. Det som egentligen initierat mina inlägg är vad jag uppfattar som en generell misstänksamhet mot sökordsoptimeringsföretag. Många klagomål av liknande karaktär framförs här på forumet med jämna mellanrum. Om jag då belyser att det finns lösningar på dessa problem som framställts, tex problematiken med bindande avtal och fasta avgifter tycker jag inte det bör ses som något negativt. Tvärtom borde det ses som en fördel för ehandlare att det finns lösningar på sådant som gör det svårare för dem att göra affärer.
Om detta är irriterande för att jag representerar en leverantör tycker jag det är tråkigt då min intention är att hjälpa. Det är vad ett prestationsbaserat bolag gör.
17 december, 2012 kl. 21:00 #157299Finch SverigeDeltagareEn fråga jag staller mig är varför man anlitar byråer som använder sig av tidsbundna kontrakt och fasta avgifter när det finns alternativ som inte använder sig av dessa otyg?
17 december, 2012 kl. 19:56 #157294Finch SverigeDeltagare@kontorsmagasinet 57787 wrote:
Om du syns hela dagen eller ej är egentligen inte intressant, inte heller vilken position du ligger på. Det gäller att hitta en nivå där klickpriset gör att du går plus på affären.
Ibland kan det vara nödvändigt att ligga på en lägre position (och få färre klick) för att få lönsamhet. Istället får man då annonsera på fler ord för att nå volym.
Jag tror alldeles för manga fokuserar på fel saker. I slutändan är det ändå försäljningsvärde som gäller för ett företag. Allt man gör, branding, nyhetsbrev, positioner etc etc är till för att skapa försäljning. Ju färre omvägar till förbättrad försäljning man har desto billigare blir det, både i tid och pengar. Man bör således först och främst se till att optimera sina sökordsbudgetar efter vad sökorden genererar i försäljningsvärde, alltså fokusera på Cost-Per-Value (CPV)… Om man gör detta och får fram de sökord som leder till bäst försäljningsvärde så behöver man inte hålla på och oroa sig för positioner etc. Man optimerar ju redan på vad som genererar bäst…
17 december, 2012 kl. 15:11 #157284Finch SverigeDeltagare@J.L 57741 wrote:
När det ändå diskuteras Adwords här så tänkte jag fråga en fråga… Finns det någon Adwords konsult som lämnar någon slags garanti? Att det kommer ge kunder t.ex? Det kan ju lika gärna vara så att deras optimering inte funkar, man vill ju inte lägga pengar i onödan så att säga.
Det går inte att ge några garantier för specifika resultat. Vad man ska begära av en byrå är ett helt obundet förhållande, inga bundna kontrakt och inga fasta avgifter. Dessutom ska det vara enkelt att avsluta samarbetet om man inte tycker att det fungerar tillfredsställande. Man ska själv kunna koppla ifrån byrån med några klick, och sedan är samarbetet avslutat. Detta är den enda typ av garanti du kan få.
17 december, 2012 kl. 15:02 #157283Finch SverigeDeltagare@J.L 57741 wrote:
När det ändå diskuteras Adwords här så tänkte jag fråga en fråga… Finns det någon Adwords konsult som lämnar någon slags garanti? Att det kommer ge kunder t.ex? Det kan ju lika gärna vara så att deras optimering inte funkar, man vill ju inte lägga pengar i onödan så att säga.
När jag frågade dom som jobbar på Adwords ( Dem som hjälper dig komma igång i telefon ) så sa personen jag talade med att det var helt onödigt att anställa någon ”det är ju samma sak som jag gör för er nu”
Jag skulle vilja påstå att personen på Adwords har helt fel. Givetvis beror det på hur frågan var ställd. Handlar det endast om att ta in konsulter som gör antaganden och gissningar om optimeringsarbetet kan det stämma. Om du däremot är intresserad av att optimera sökorden baserat på vilket försäljningsvärde (CPV) de genererar och vill ha kontinuelig uppdatering av datan. Ja då hinner i regel inte människan med utan måste förlita sig på automatiska beräkningar med hjälp av matematiska algoritmer. I ett sådant läge kan man inte göra detta arbete själv. Det handlar helt enkelt om alldeles för mycket data för att man själv, eller några konsulter ska kunna hantera det. Men det ger fantastiska resultat som generar mer försäljningsvärde med färre klicks, vilket inte är till fördel för Google där du betalar per klick.
13 december, 2012 kl. 14:46 #157105Finch SverigeDeltagare@Sam 57590 wrote:
Tack, mycket intressanta synpunkter och frågeställningar.
Diskussionen blir mer relevant om jag berättar vilka sökord det handlar om, de är alltså sittpuff och sittpuffar
Vad tycker ni om rubriken och texten i min sökresultat, vad kan formuleras bättre/mer lockande?
Grejen är att man för dessa, tillsammans med alla andra sökord måste ha historisk Value Tracking för att man ska kunna se hur effektiva de är att generara faktiskt värde till företaget. Skicka gärna ett PM så kan jag beskriva mer i detalj.
13 december, 2012 kl. 14:26 #157103Finch SverigeDeltagare@Robiin 57584 wrote:
Det är inte alls säkert att den som ligger överst placerad får flest besökare, man bör nog dock placera sig bland de tre översta för att kunna ta del av den största delen av trafiken. Det som är viktigt och som jag tror du bör se över är hur ditt sökresultat presenteras. Hur ser rubriken ut? Hur ser texten ut? Lockar det besökaren till att klicka på just din länk istället för på någon av de andra?
Detta är en viktig poäng. Presentationen av sökresultaten är givetvis mycket viktig. Men hur vet man vad som både lockar kunden till att klicka på annonsen och vad som samtidigt genererar faktisk försäljning? Att designa annonser blir således ett detektivarbete och en balansgång. En grundplåt för detta arbete är att veta vilka sökord som genererar värde. Inkluderar man dessa attraherar man de kunder som söker på värdeskapande sökord samtidigt som man inte betalar en massa extra för sökord som inte genererar värde.
12 december, 2012 kl. 12:59 #157057Finch SverigeDeltagareDet är litet av min poäng att generalisera. I min värld skall denna optimeringstjänsten göras så enkel för kunden som möjligt. Som E-handlare bör man inte spendera mer tid än nödvändigt på dessa saker utan bör fokusera på den övriga verksamheten. Min övertygelse är att byrån från start ska kunna köra gasen i botten, 100% utan att behöva ta kundens tid i anspråk. Optimering tar alltid litet tid innan den är i fas, men kunden skall kunna se resultat inom några veckor och skall kunna få prestationsrapporer på begäran närsomhelst.
Den röda tråden är således enkelhet. Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara. Givetvis måste man ju hela tiden ha en strategi för plattformen etc. men jag anser att startpunkten ändå är att optimera sökorden efter vilket värde de genererar. Detta är basen för plattformsarbetet.
11 december, 2012 kl. 21:41 #157032Finch SverigeDeltagareAtt räkna Cost-Per-Click (CPC) är vad Google gör. De gör detta av en anledning, att tjäna pengar på de som annonserar via AdWords. Det som Conny påpekar är ju vad som í slutändan är viktigt, försäljningen, eller värdet på konverteringarna. Man bör alltså använda sig av ett mer sofistikerat verktyg, Cost-Per-Value (CPV). Genom budgivningen av sökorden talar man ju om för Google vad man helst vill sälja. Troligtvis vill man helst sälja de produkter som ger mest marginal/värde till bolaget. Om man endast tittar på CPC eller Cost-Per-Aquistition (CPA) får man ju bara veta vad varje klick kostar, eller vad varje konvertering kostar. Vad som är intressant är ju själva värdet av konverteringen. För att kunna ta reda på värdet måste man ha Value Tracking inlagt. Därefter kan man analysera den historiska datatrafiken och utkristallisera vilka sökord som genererar host värde. Dessutom måste man ju uppdatera datan hela tiden för att ta vara på sässongsvariationer och förändrade kundmönster. Detta blir ett så omfattande arbete att konsulter inte har möjlighet att ta hand om all denna data. Därför bör man använda sig av matematiska algoritmer som automatiskt beräknar optimeringen.
Om man använder sig av en byrå skall man ju som någon sa absolut inte betala mer än man gjorde innan. Att ha en byrå måste ju löna sig, annars är det ju ingen ide. Dessutom bör man absolut inte binda sig för några tidsbundna kontrakt. Det enda dessa gynnar är ju byrån. Allt skall dessutom vara helt transparent och det skall vara enkelt att avsluta samarbetet. Det ska inte ta mer än några sekunder att koppla ifrån byrån och återgå till sina gamla kampanjer.
-
FörfattareInlägg