Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2013 kl. 15:34 #163413filletrixDeltagare
@nordicwebteam 64089 wrote:
Rent allmänt skulle jag avråda att köra e-handel på one.com. Open Cart kräver mindre prestanda. Men tror fortfarande att det kommer gå rätt segt. Rekommenderar att lägga ett par hundra till på något lite snabbare.
Magento kräver mer prestanda och är enligt min mening en bättre plattform. Så det brukar vara värt de extra kronorna.
Rent generellt så brukar inte bildkomprimeringen vara det största problemet. Om du inte lägger upp fler extremt stora bilder. Oftast är det ”first byte time”, dvs hur lång tid det tar innan servern att börja visa upp innehållet på sidan. Det handlar om prestandan och konfiguration på servern.
Ville försöka på One.com just för att det är så EXTREMT billigt och med hänsyn till att hemsidan idag går relativt bra.
Samtidigt avskyr jag att vara dumsnål! Lägger hellre ned ett par hundra till som du säger och får en välfungerande e-butik. Så, vad rekommenderar du för webhosting? Glesys var ju som sagt inget budgetalternativ, men de kan nog vara värda pengarna. Annars, vad har du för erfarenhet kring Crystone?
Att magento är bättre än Opencart är det många som kan hålla med om. Hur kommer det sig?? De flesta verkar ha samma uppfattning, men det är sällan man får höra varför.
Både jag och ägaren av butiken har blivit kära i ett tema från opencart som är väldigt enkelt och passar vår butik. När man även går in i demo adminpanelen verkar det överskådligt och enkelt att förstå. Det är en stor anledning till valet av OC. Men man måste ju höra sig för och jag kan inte hjälpa att snegla mot Magento när alla rekommenderar det.
29 april, 2013 kl. 14:00 #163402filletrixDeltagare@nordicwebteam 64015 wrote:
Glesys är riktigt duktiga vad det gäller hostingen. Men det är inte budgetalternativet. Men en VPS där är inte så dyr. Använd en host som vet hur de ska ställa in VPS / server så det går snabbt eller läs på lite om det.
Språkpaketet är lite inkomplett, har själv suttit och jobbat med det rätt mycket. Men annars går det att använda magentos funktion ”inline translate” alternativt kolla på de viktigaste sakerna i .csv filerna.
Theme forest är klockrent. Håller med om att kolla på responsive design.
Kan vara värt att kolla på memnon eller Unifaun där det finns integrationer för båda. Det underlättar hanteringen av orders.
Begränsa dig till antalet moduler som sanmic nämnde.Nu har jag diskuterat med övriga inblandade.
Valet kommer att stanna på one.com och köpa färdigt tema på Themeforest.
Det är responsivt och jag kommer köpa till svensk språk extension.
Temat kommer från Opencart.com och efter ha läst en del referenser så verkar det kräva mindre av webbhotellet gentemot magento (tänker då främst på hastigheten).I övrigt gäller det att tänka smart och komprimera alla bilder.
Detta verkar vara en budgetplan som tillsynes ser ljus ut, huruvida den är bra eller inte får ni gärna kommentera på…
Finns det något mer jag ska tänka på?
Logistiken kommer att beslutas kring de närmsta dagarna – bör jag hålla utkik för någon mer extension?Tack för hjälpen!
25 april, 2013 kl. 20:02 #163304filletrixDeltagare@sanmic 63956 wrote:
1) Du kan börja med basic, det körde vi med länge och väl och det fungerade prima Vill du uppgradera längre fram så går det också smidigt. Vi körde basic med ca. 3000 produkter utan problem.
2) Vi har en kombo av fraktlösningar i våra shoppar (som hostas i samma Magentoinstallation). Vi använder en extension som heter Matrixrate, den är gratis: MatrixRate shipping extension for Magento
Magento har även en egen fraktmodul för att lägga in egna ”tablerates”, den duger nog bra den med så länge man bara skickar inom Sverige.
När det gäller UPS-frakten så använder vi det som är inbyggt i Magento.Ja, vi använder Magento till alla våra shoppar, allt under samma installation. Fruktansvärt skönt att administrera allt från samma admindel!
Tack så hemskt mycket för hjälpen.
Av nyfikenhet, vilka fler shoppar har ni utöver Butik hemlängtan?25 april, 2013 kl. 15:45 #163292filletrixDeltagare@Parvelito 63911 wrote:
Jag skulle i ditt fall titta på en hyrlösning istället. Svensk support, anpassat till svenska förhållanden, minimalt med kodande och som regel upplagd efter hur svenska konsumenter vill ha det.
Känns som att jag sparar en hel del pengar på att göra det själv och dessutom finns större anpassningsmöjligheter om jag själv gör det. Förövrigt känner jag mig väldigt bekväm med de teman som presenteras i themeforests arkiv. Vill jag lära mig så gör jag det. Men tack för svar.
@sanmic 63912 wrote:
Jag tycker du tänker helt rätt och satsar på en riktig shop direkt!
Risken tror jag annars är att du står där om 1 år och vill byta iaf och den proceduren är inte speciellt rolig…Svarar lite snabbt vad jag tycker.
Krav på sidan:
Snabb & enkel: Det kan vara lite trix att få den snabb, vi använder properhost.net för att hosta vår installation (innehåller 4 shoppar)
Kundvänlig: Absolut
SEO-vänlig: Absolut
Hanterar upp mot 1000 olika produkter.: Absolut
Svensktalande: Finns färdiga ”moduler”, men dem är tyvärr inte kompletta, det är dock ganska enkelt att komplettera självTänkt gå tillväga:
Köpa färdigt tema på themeforest.net (inne på Magento, även kikat på OpenCart): Ta med responsivt tema i bakhuvudet när du letar tema
Som jag förstått det kräver Magento mycket och jag vill därför flytta över hostingen från one.com till VPS hos tex. Crystone.: Eller kanske properhost.net?
Använda Paysondirekt och paysonfaktura som betalningssätt.: Finns modul för detVad bör jag tänka på? Fläska inte på med för många tillägg/moduler, risken finns till slut att dem krockar med varann
Är jag inne på rätt spår? Absolut
Vad behöver jag och vad behöver jag inte?
Frakt? Behövs postmodul? Beror på hur du tänkte lägga upp det hela, frakttabeller finns inbyggt, men du kanske menade en koppling mot Posten för att skapa frakthandlingar per automatik?1) Kikade in på Properhost.net och er hemsida (Svensk mat svenska souvenirer svenskt godis online).
Det naturliga valet på Properhost bör isåfall vara Magento e-commerce Single-store Hosting (har ju bara en butik att hänvisa till… )
Duger då basic till min sida? Ska ha ca 1000 produkter och antal besökare ligger idag blygsamt på upp emot 100 st./dag. Detta är tanken att ökas till ca 1000 i alla fall…2) Såg din fraktlösning som beräknar hur mycket saker kostar beroende på var man bor och vad man köpt. Dessutom hade man olika leveranssätt att välja på. Är detta en kombination av olika moduler? Eller kanske är det de frakttabeller som finns inbyggt som du beskrev?
Vi kommer ju skicka allt från små inredningsdetaljer till större möbler. Hur bör frakt anordnas?
Förresten, använder du själv Magento till dina e-butiker?
TACK FÖR ALLA SVAR!
-
FörfattareInlägg