Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2013 kl. 07:33 #167427fiddurDeltagare
Man måste givetvis kolla upp avtalen med alla leverantörer, så att man vet att ingen av dem tar sig rätten att använda personuppgifter till annat än just det som man anlitar dem för.
För transparens skulle jag säga att information om vilka leverantörer som kan få tillgång till köparens uppgifte, och t ex det om att Trustpilot raderar informationen om kunder som inte valt att logga in där efter 30 dagar, är bra att ha med på samma ställe som man informerar om att man följer PUL. Det är sympatiskt och betryggare oroliga köpare.
4 september, 2013 kl. 07:01 #167426fiddurDeltagare@tonys 68635 wrote:
inte sälja ett presentkort.
Klarna säger:
”Både presentkort och rabattkod går att använda. Logiken måste ju dock ligga i butiksmiljön dvs ett presentkort eller rabattkod på hela varukorgen läggs in som en produkt i Checkouten.”Uppställningen där stämmer inte riktigt för oss, om det ligger som ordertotalrad får man inte problemet med moms-satserna.
Klarna tar emot en ”ordertotalrad” som heter Rabatt, det är den Talex använder, inte att lägga in som negativ vara.Alla produkter i klarna checkout, även rabattrader, måste ha antal, enhetspris (inkl moms) och momssats, så att lägga in det som en produkt blir precis som i exemplen på textalks manualsida. Någon ordertotalrad utan momsspecifikation finns inte i KCO. Vi har haft den här diskussionen med klarna, som udda nog uppmanar implementatörerna att skapa den typen av felaktig momsredovisning som syns i exemplena.
Det är upp till betalleverantörerna att erbjuda ett sätt att lägga in ett belopp för ”delbetalning gjord på annat håll” som kan påverka sluttotalen men inte ha någon momssats (inte ens 0%). Med mindre än det så kan det inte kombineras med presentkort och bli rätt i bokföringen. Vi har haft den här diskussionen med klarna och med flera andra betalleverantörer. Klarnas svar (för flera månader sedan) var att de förstår problemet, men kommer inte prioritera det för att man ändå inte får sälja presentkort med KCO. VI skyller inte på någon, men implementerar inte saker som uppenbart kommer bli fel.
Jag kan förstå butiksinnehavare som vill använda ett system som struntar i bokföringsfelet och ”bara fungerar”, och då önskar jag er lycka till med talex eller vad ni nu väljer, för textalk kommer inte att gå runt problemet med bokföringsfel som följd.
3 september, 2013 kl. 13:09 #167384fiddurDeltagareAtt lägga in presentkort som negativa orderrader blir fel om man hanterar moms. En delbetalning kan inte fördelas på inklusive respektive exklusive moms, det blir en felaktig faktura och i praktiken ett brott mot bokföringslagen (då du ska kunna redovisa nettoomsättning korrekt).
Dessutom är det så att man enligt klarnas avtal inte får sälja presentkort genom klarna checkout, att då använda presentkort i kombination med kco-betalning blir mindre intressant.
/Fredrik, textalk
21 januari, 2013 kl. 07:23 #158547fiddurDeltagare@phoneyard 59145 wrote:
Tycker det vore en rätt så bra funktion ändå och kan knappast vara speciellt svår att skapa jämfört med t.ex nya mallfunktionen dom precis skapat.
Hur mycket en utveckling kräver är väldigt svårt att se utan att ha koll på koden. Även vi utvecklare på Textalk har svårigheter att på förhand veta hur mycket arbete en sak innebär.
Som exempel kan jag nämna att förändringen i mallhanteringen som publicerades nyligen var en enklare uppdatering, på grund av hur mallarna redan hanterades i databasen (med automatisk kopiering för temporära mallar inför förhandsgransning som redan fanns i systemet). Därför blev just den ändringen främst en administrationsgränssnittsfråga.
/F
OBS: Jag kommer inte sitta här och förklara alla utvecklingsönskemål som kommer upp i den här tråden; då skulle jag inte ha tid att jobba på de utvecklingar som ändå ligger i planeringen!
26 april, 2012 kl. 11:52 #143635fiddurDeltagare@team_f 42053 wrote:
Man kan inte lägga in en kampanj och sänka priset i en viss kategori under en begränsad ti (däremot kan man lägga in så rabatten dras i kassan) Detta har varit standard i osc sedan 90 talet. Måste säga att jag blev. Minst sagt förvånad.
Jag menar alltså att man borde dels kunna göra en prissänkning med ett belopp eller en viss % på en hel varugrupp i taget, och dels bestämma när den ska avslutas och börja. dvs att kunna bulkändra..
Det här fanns tidigare, som en funktion att visa en rabatt som extrapris. Den ställde till med en hel del krångel i prishanteringen som ledde till buggar. Eftersom den användes av väldigt få så togs det bort. Planen är att det i framtiden skall lösas på andra sätt med en generell hantering av tidbundna förändringar. Tills dess går det att lösa manuellt eller med enkla skript som ändrar genom webservice.
@team_f 42053 wrote:
Själva poängen med en rea försvinner tycker jag om rabatten dras först i kassan, då har man ju redan affären klar så att säga.
Som konsument skulle jag också bli tveksam till en webbshop som har en reakampanj, men reapriset..ja det kan man inte se…Det håller jag inte med om. Ofta i butiker kan man se skyltar med ”50% på hela ställningen – dras av i kassan”. Dessutom kan man se rabatten så fort man lagt varan i varukorgen.
@team_f 42053 wrote:
Angående den andra frågan
Om man ex vill lägga in ex prisjakts kod för prisjämnförelse måste man enligt supporten exportera hela sortimentet, klistra in koden i excel i varje artikel en och en och sedan importera sortimentet igen.. Och om man sedan avbryter samarbetet med prisjakt eller vill ändra något i koden, ex loggon position, ja då är det bara att börja om igen…Många lägger generell länk till prisjakt i något av sidofälten istället, men jag håller med om att artikelmallen bör kunna ha html. VI har en längre plan på att kunna anpassa artikelsidan mer; då kommer även template-hantering in för att få in sådana saker.
19 april, 2012 kl. 04:32 #143050fiddurDeltagare14 april, 2012 kl. 16:21 #142368fiddurDeltagare@Kodmyran 41213 wrote:
Nu är jag förvirrad, avbrutna köp ser du ju inte i analytics, du ser gjotda köp, samt kan spåra så att du ser avhopp på olika ställen i köpprocessen. Men avbrutna köp på kundnivå som jag antar ni pratar om syns inte dör vad jag vet
Ja, jag menade avhoppen. Du kan se var köpprocessen avbrutits och även se vilka sidor de varit på innan osv; men visst, själva varukorgen får du inte upp på det sättet. Är det önskvärt att kunna se alla varukorgar som inte lett till köp, och i så fall på vilket sätt (sammställning, en och en, som andra beställningar fast markerade som icke genomförda)?
14 april, 2012 kl. 05:50 #142304fiddurDeltagare@fiddur 41206 wrote:
Angående att se avbrutna köp mm så är det köpspårning som gäller. Det ingår i Bas och Plus, och innebär att man kopplar in en extern tjänst.
Se Externa kopplingar | Textalk Webshop manual
Själv har jag bara erfarenhet av Google analytics. Någon sådan typ av tjänst borde man definitivt använda för att höja antalet besök som leder till riktiga köp. Där kan man också få koppling mellan vilka sökord som är mer relevant, och om man har adwords även se vad som är lönsamt där.
Hmm, jag såg just att man tydligen aktiverar Google analytics under Sökmotoroptimering; men den ger alltså även en köpspårning samtidigt.
14 april, 2012 kl. 04:53 #142303fiddurDeltagareAngående att se avbrutna köp mm så är det köpspårning som gäller. Det ingår i Bas och Plus, och innebär att man kopplar in en extern tjänst.
Se Externa kopplingar | Textalk Webshop manual
Själv har jag bara erfarenhet av Google analytics. Någon sådan typ av tjänst borde man definitivt använda för att höja antalet besök som leder till riktiga köp. Där kan man också få koppling mellan vilka sökord som är mer relevant, och om man har adwords även se vad som är lönsamt där.
12 april, 2012 kl. 12:42 #142142fiddurDeltagare@Chamo 41026 wrote:
Hur kontaktar man Textalk när något sådant händer när kontoret inte är öppet? Typ en dag som annandag påsk?
Det finns inget officiellt sätt att kontakta oss utanför support-tiderna. Vi har driftsövervakning som gör att vi får reda på om det är något allvarligt tekniskt fel, såsom i måndags.
Man kan prova att skicka meddelande på facebook förstås; då är det flera som kan tänkas märka det då administrationen där är hopkopplad med vissa anställdas privata fb-konton
-
FörfattareInlägg