Forumsvar skapade

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #158612
    erikb
    Deltagare

    Vi jobbar huvudsakligen med säsongsvisa sällanköpsvaror med starka kundpreferenser. Beställningsvaror är en stor och viktig del för vår verksamhet. De leverantörer vi arbetar med är etablerade med välfungerande logistik och därför är leveranstiden sällan problematisk. Däremot så är det alltid några kunder varje dag som måste kontaktas för att deras produkt sålt slut hos leverantör. Det är naturligtvis aldrig kul men eftersom vi har bättre marginal på beställningsvaror så kan man oftast erbjuda kunden ett bra alternativ med kompensation.

    Rent ekonomiskt så är beställningsvaror en god affär för oss. Det tar dock mycket tid i anspråk att kontakta leverantörer, kunder, skriva produkttexter och uppdatera lagersaldo eftersom det inte sker automatiskt för samtliga leverantörer. Relevanta lagersaldo är vår stora utmaning och något vi jobbar med men nackdelen med etablerade företag är att de oftast också är lite trögrörliga.

    Jag inbillar mig att kunderna uppskattar att beställningsvaror breddar sortimentet och att de är beredda att vänta längre på att få sin specifika produkt. Givetvis så är det A och O att den extra leveranstiden kommuniceras tydligt.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)