Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #184072
    Emil123
    Deltagare

    @Dan 90466 wrote:

    Ex, inköp kostnad med moms: 1500:-

    -Blir 1200 kr i kostnad ex moms. (300 i moms som du ska få tillbaka av Skatteverket).

    Sälj: 1999:- inkl moms

    -Blir 1599,20 kr ex moms i intäkt. (399,8 kr i moms som du är skyldig skatteverket)

    Vinsten blir 1599,20-1200 kr=399,20kr

    Du ska betala 399,80-300=99,80 till skatteverket eftersom du fick mer moms än du gav bort vid inköpet.

    1. Ta bort momsen från inköp och försäljning. För att lägga på moms multiplicerar du med 1,25. För att dra av momsen multiplicerar du med 0,8 eller dividerar med 1,25.

    2. Räkna intäkt minus kostnad (UTAN moms)

    3. Räkna skillnaden på moms du fått av kunden och moms du gett till din leverantör. Skillnaden ska skatteverket ha.

    Börjar faktiskt bli lite klokare :rolleyes:

    Skulle man kunna göra såhär:

    Vara 700:- exl moms.
    Sälj 1120:- exl moms.
    Vinst 420:-

    Grundregeln är väl att ungefär 50% går bort i skatter osv på sin vinst?
    Så om vi säger att jag kör på 55% på dessa 420:- = 189:- kvar över ca i min ficka? Detta bör inte vara långt ifrån ”rätt” vinst?
    @VATadviser 90467 wrote:

    Hej Emil

    Om vi bara talar om moms så har du en del olika saker att förhålla dig till. Det Dan har skrivit ovan stämmer jättebra med ett litet undantag när det gäller importdelen. Idag betalar man inte moms utan självbeskattar sig vid importtillfället.

    Du skall nu få lite kompletterande information kring momsen som du behöver veta bortsett från hur du räknar ut skatten. Tycker att Dans förslag om att räkna utan moms är bra för det är egentligen precis så staten tycker att du skall tänka. Men samtidigt så måste du redovisa rätt. Så här kommer några grundprinciper:

    1. Köper du något i Sverige av ett svenskt företag så får du betala svensk moms på det du köpt. Denna moms är avdragsgill i din momsdeklaration. Dvs du tar i deklarationen upp all moms du har fått betala på dina inköp i Sverige i en ruta som är en avdragsruta.

    Har du inte några andra transaktioner den perioden så får du tillbaka all denna moms från skatteverket.

    2. Säljer du en vara till en svensk kund i Sverige så skall du lägga på 25% moms (i de flesta fall) på det pris som du tänkt att ta av kunden (som du räknat ut att du tjänar pengar på). Alla sälj under perioden med 25% moms skall du ta upp i en annan ruta i momsdeklarationen som moms som skall betalas in. Om du inte haft något annat sålt eller köpt med moms, skall du betala in hela denna summan till staten.

    3. Om du nu både har köpt och sålt med svensk moms under perioden så har du nu en summa för avdrag i en ruta och en summa att betala in i en annan ruta. När du sedan tar beloppet som skall betalas in minus beloppet som skall dras av så får du fram summan som skatteverket skall ha av dig.

    Om du tänker efter lite nu så ser du att den moms du har betalat har du fått tillbaka genom att inte betala in den till staten. De pengarna har du nu dragit från de som du skall betala in. Skulle det visa sig att du har betalat mer moms än du sålt för så får du dessa pengar tillbaka från Skatteverket.

    4. När du köper varor från andra EU länder skall du ge din leverantör ditt momsnummer. De skall då skicka en faktura utan moms till dig. Det betyder inte att momsen försvunnit. Det betyder att du skall ta upp denna moms i din skattedeklaration. Först räknar du ut vad momsen är på inköpet och lägger det i en ruta för moms som skall betalas in, sedan tar du samma summa och lägger den i en annan ruta för moms som skall dras av. Summan blir då 0. Dvs du behöver aldrig lägga ut momspengar till Skatteverket för inköp från EU länder. Dvs bra för din likviditet.

    5. Inköp utanför EU som du tog upp. Här är principen samma som i punkten 4 ovan. Dvs du får ett momsvärde vid importtillfället som du skall ta upp i din deklaration i rutan för det (moms som skall betalas in) och sedan drar du av samma belopp i rutan för det i deklarationen. Summan blir igen 0 och du slipper att använda dina pengar för att betala in importmomsen.

    Vet inte om du blev klokare av detta men du behöver ha koll på dessa punkter om du skall göra affärer på de sätt som du beskriver

    Lycka till

    Stefan

    Tack för inputen! Lite hjälpte det allt även fast det är snurrigt.

    När vi ändå pratar om detta, om jag beställer en vara från usa ex på ebay genom mitt privata ebay konto, då kmr ju momsen/tull stå på mig som privatperson sedan, dumpar ner en faktura i min låda. Men kör jag det på ”företagsvis” så blir momsen innestående och jag får en bekräftelse hem där det står vad jag ska betala in till skatteverket, korrekt?

    Hur handlar jag på ebay och får det på företagsviset, måste jag göra ett nytt ebay konto för detta? Eller kan jag helt enkelt bara ändra min adress strax innan köpet och skriva det på mitt företag? :)

    #184067
    Emil123
    Deltagare

    @Dan 90463 wrote:

    Nej det blir du inte. Momsen är aldrig din att behålla. Den lånar du av staten eller lånar ut till staten.

    Det är som att ta ett banklån på 1 miljon och säga att man är miljonär. Eller att ens kompis säger ”håll min plånbok” och man ser det som att man just tjänade innehållet i plånboken (det är teoretiskt möjligt men då är man en dålig kompis).

    Det påverkar din likviditet däremot som är måttet på hur mycket pengar du har i kassan eller på kontot.

    Moms är en skatt som du hanterar åt staten. Det enklaste sättet att inte förvirra sig kriing momsen är att ALLTID räkna utan moms. Utan moms när du köper och utan moms när du säljer.

    Ett tips är att gå någon av Skatteverkets kurser i detta som är gratis eller söka upp närmaste Nyföretagarcentrum.

    Jag vet inte vad det är, men jag förstår fortfarande inte hur man räknar ut priset på en vara helt korrekt även fast du troligtvis har beskrivit det hela väldigt väl, varför går inte detta in i huvudet på mig…. 😡
    Kurs är säkert bra, men troligtvis säger jag samma sak efter den kursen som jag skrev här ovan :rolleyes:

    Räkna utan moms säger du, ska prova det, hitills har jag räknat med moms som kostnad vid mina inköp?
    Ex, inköp kostnad med moms: 1500:-
    Sälj: 1999:- inkl moms
    = 499:- över/vinst
    = 125:- går till moms.
    = CA 260:- kvar efter resten av skatterna.

    Inser nu att detta är troligtvis på tok fel räknat, men för en gångs skull ser det ut att vara till min fördel.

    #184065
    Emil123
    Deltagare

    @Stefan72 90455 wrote:

    Oftast är det ju svårt att räkna på ett visst sätt eftersom det oftast är vad dina konkurrenters priser som styr vad du kan ta. Jag brukar ha som utgångsläge att typ ta inpriset inkl alla avgifter x2 och sen moms på det för att ha marginaler och kunna ge rabatt men det är ju inte alla gånger det går.
    Vad du betalar i moms har ju inget med saken att göra eftersom du drar av densamme. Sen när du säljer varan så betalar ju kunden momsen och den får staten.

    Absolut så är det, sällan jag kan använda just den metoden du säger där har jag märkt, om man vill vara med och konkurrera :)
    @Dan 90457 wrote:

    Cykeln har en kostnad på 3500*1,02*1,05=3749kr

    Samtidigt lånar du ut 937kr i moms till Skatteverket, som du har rätt att få tillbaka.

    Du säljer nu cykeln för 4720 kr till en kund. Du tar även hand om momsen som du lånar av Skatteverket och som är 1180kr.

    Din vinst på cykeln är 4720-3749=971 kr och om detta är den enda händelse i ditt bolag är detta vad du beskattas på.

    ?. Du har även en skuld till skatteverket på 1180-937=243 kr. Men det har inget med din vinst att göra. Det påverkar bara hur mycket pengar du har på kontot.

    På vinsten skall du (om enskild firma) betala egenavgifter och de räknar du ut här:

    https://www.verksamt.se/starta/skatter-och-avgifter/enskild-naringsverksamhet

    eller här

    https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster/tjanster/raknautdinskatt.4.18e1b10334ebe8bc80001950.html



    Skillnaden om du hade handlat cykeln inom EU är följande:

    Cykeln har en kostnad på 3500*1,05=3675kr (jag vet ej vad administrationsavgift avser så jag har den kvar här då jag ej vet om den finns om du köper inom eu)

    Du betalar ingen moms om du som företagare med momsregistrering köper av ett annat företag inom eu med momsregistrering.

    Du säljer nu cykeln för 4720 kr till en kund. Du tar även hand om momsen som du lånar av Skatteverket och som är 1180kr.

    Din vinst på cykeln är 4720-3675=1045 kr och om detta är den enda händelse i ditt bolag är detta vad du beskattas på.

    Du har även en skuld till skatteverket på 1180 kr för momsen. Men det har inget med din vinst att göra. Det påverkar bara hur mycket pengar du har på kontot.

    Varför påverkar inte dessa 243:- min vinst något? Jag blir ju 243:- fattigare :confused:

    #183893
    Emil123
    Deltagare

    Det är bara frakt jag är ute efter.
    Så vad blir bäst för min del tror ni?
    Blir lite förvirrad :)

    #183852
    Emil123
    Deltagare

    @Nicklas 90168 wrote:

    Ska du skaffa en butik där du slipper fasta klarna avgifter så sök efter klarna native partner (https://www.klarna.com/se/foretag/native-partners)

    Supert!! Jag som fick för mig att jag skulle få betala hyran hos prestaworks o sedan klarna mån kostnad osv.. Då skippar jag textalk och kör på prestaworks så får jag shoppen i den design jag vill ha :)

    #183849
    Emil123
    Deltagare

    Beställde en skrivare för ca 2500, lazer. Antar det är en skrivare som räcker långt i början, tack för tipset om papprena där!

    #183824
    Emil123
    Deltagare

    @Ricky 90127 wrote:

    Kör själv Prestashop via Prestaworks och är hur nöjd som helst. En del design-ändringar har jag gjort själv dock men det finns ”teman” att ladda ned (de flesta mot en kostnad dock).

    Modulerna är oftast väldigt enkla att installera. Det är ungefär som att ladda ner en plugin till webbläsaren, inte svårare än så. Vissa, som betallösningar, behöver man förvisso konfigurera, men det kommer man nog aldrig undan, oavsett plattform.

    Tack för alla era svar!
    Textalk kan lösa annan design om man vill, men det kostar därefter när jag har pratat med dem.

    Ricky, betallösningarna, har jag förstått detta rätt så om man vill ex ha klarna checkout, så löser man avtal genom dem, sen fixar prestaworks in det i webshoppen utan kostnad?

    Är det ofta att det krånglar med moduler som man laddar hem, vet att prestaworks inte supportar sådant utan dem tar betalt om det blir krångel med sådana efter nedladdningar om du förstår vad jag menar.. :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)