Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2019 kl. 11:45 #186669EkraftDeltagare
Rabattfrimärken borde vara en bra lösning för dig med så små volymer.
När du blir lite större kan det vara värt att titta på en frankeringsmaskin. Man betalar mycket mindre i porto med en sådan, så även om den i sig kostar en del så brukar det gå att räkna hem den.
50-100gr kostar 18kr med frimärken, och 11:20 exkl moms med frankeringsmaskin.
10 april, 2019 kl. 19:29 #186273EkraftDeltagareDet händer att man gör tullrevisioner, och i sådana här fall blir det till att betala korrekt tull + straffavgift på 40%. Men de lägger knappast ned oändliga resurser på en sån grej.
Enstaka fel slänger man inte folk i fängelse för, men gör man det systematiskt blir det ett flertal brott som blir aktuella. Bokföringsbrott, skattebrott och varusmuggling. Det blir rätt tuffa böter för det, och har man annat i bagaget kan det bli ett par månader med fotboja.
Kliver man över miljonen i undanhållen tull/importmoms anses brottet grovt, då är minimistraffet 2 års fängelse.
9 april, 2019 kl. 12:30 #186266EkraftDeltagareTänk själv hur många gånger du klickar på en reklambanner och sedan köper något. Min erfarenhet är att de där klicken konverterar enormt dåligt, det är mest klick av misstag, eller folk man möjligen gjort nyfikna på vad det är.
Nästan aldrig köper jag något utan att googla för att kolla av marknaden. Att finnas med en annons i toppen, gärna med ett organiskt sökresultat på förstasidan är ofta det mest värdefulla. (Det kan vara jag som är lite yrkesskadad och vill att de skall finnas på förstasidan, men anar att även gemene man lärt sig att det som rankar bra på Google oftast är det som är ”best practise” bland folk i allmänhet).
23 mars, 2019 kl. 06:30 #186226EkraftDeltagareNormalt är det där inga problem, så länge man beställer något som man enas om är en standardkartong för leverans. T.ex. 15 väskor per kartong, och så beställer man väskorna i antal jämnt delbart med 15.
21 mars, 2019 kl. 17:21 #186223EkraftDeltagareJag förstår problematiken. Det får skickas som styckegods, och väger det så mycket är det ju bra om det finns någon typ av truck att lasta med, för det är svårt att få upp dem på bilen annars.
Annars anar jag att den där marknaden inte är större än att du känner till konkurrenterna rätt så väl. Välj en du vill samarbeta med och hör av dig till dem med vad du tänkt dig.
20 mars, 2019 kl. 19:11 #186219EkraftDeltagareVad har du för problem med att skicka paket som är +20kg?
26 februari, 2019 kl. 15:22 #186169EkraftDeltagarePå 80-talet frodades det en hel del finansyuppisar som började med att skaffa ett kontor med schysst inredning, registrera företag med något namn som påminde om stormaktstiden eller vikingatiden, skaffa tjänstebil och en för den tiden flådig mobiltelefon. Sedan satte man sig där och funderade över vad man skulle sälja…
30 januari, 2019 kl. 12:44 #186057EkraftDeltagareSom kund upplever jag ofta lite stress med Klarna. Blev det rätt nu, eller lyckades jag välja någon ”köp nu – betala senare” med herrejösses mycket avgifter? Eller skall jag hålla koll på om det kommer någon faktura?
Stress blir det också när det dyker upp en Klarna-ruta efter att ha följt en länk som ligger bakom någon betalvägg hos en tidning. Man är lite rädd att råka klicka på något så man tecknar en prenumeration med er väldigt enkla kassa.
Annars är det ju rätt så smidigt när man har ”autogiro” påkopplat och pengarna dras direkt från kontot.
24 januari, 2019 kl. 14:19 #186033EkraftDeltagare@Fritz10 93214 wrote:
Hej,
Finns hur många fraktare som helst i denna världen. Fått 6 offerter nu men allt verkar så krångligt.
Skicka gärna PM om ni har en bra kontakt på ett fraktföretag som kan ta lite ansvar och hjälpa mig.
//Freddie
Båtfrakter är krångliga, men vi kan väl försöka bena ut det en del.
Först och främst har du en kostnad för att frakta godset från din leverantör till hamnen. Är det inte en hel container, så kommer de vilja ha betalt för att lasta in det tillsammans med annat gods i en sådan också.
Därefter vill rederiet ha betalt för frakten från Kina till Sverige. Den inkluderar inget annat än själv transporten från kajen i avgående hamn till kajen i ankommande hamn.
Transportförsäkring ingår t.ex. inte.I Sverige tillkommer sedan ett antal avgifter.
Farledsavgift är något som rederierna måste betala, men som man helt fört över på fraktköparen.
Hamnen vill ha betalt för att lossa kontainern.
Om ditt gods inte är en hel kontainer så vill de ha betalt för att lasta ur godset och ställa det på pallar för din räkning. Kostnad för pallar kan tillkomma, liksom magasinshyra.
Sedan tillkommer en transport från hamnen till din lastbrygga. Den kan bli rätt så dyr om du inte bor nära en internationell styckegodshamn.
Om du inte kan ta emot och lossa containern inom en timme när de kommer, så tillkommer hyra för kontainern och/eller väntetid för lastbilen.Speditören vill ha ett arvode för att hålla i allt detta, samt ett arvode för att ordna förtullningen. Beroende på vad du tagit in kan tullavgifter och moms tillkomma.
En del av detta betalas i utländsk valuta, vanligen USD, en del betalas i SEK. Den utländska valutans värde kan ju ändras från offertskrivning till fakturering. De tjänster som utförs i Sverige är momsbelagda.
Det här är anledningarna till att det ofta ser lite rörigt ut på fraktofferter från Kina till Sverige.
Låt inte din leverantör i Kina ordna med frakten till din dörr. Då kommer avgifterna i Sverige troligen att bli abnorma.
18 januari, 2019 kl. 10:52 #186024EkraftDeltagare@emilvxhlm 93203 wrote:
Känns spontant som att det är mycket gissningar. Är fraktkostnaden verkligen så svår att få ett rakt svar på? Dags för transportbolagen att köra transparens för oss kunder! E-handeln växer men spontant känns transportbranschen som 10 år efter i hur man hanterar sina kunder.
Jag kollade in Budbee och de har humana priser direkt. De når över 3,4miljoner invånare i Sverige. Men kör dessvärre endast i storstäderna än så länge. De har dock en nice postnummer api som verkar funka bra för att inte behöva använda dhl eller liknande varenda gång.
Särskilt svårt att få fram priser på frakt är det väl inte, utan djungeln är snarare att det är en väldig massa olika tjänster med liknande namn och service, men väldigt olika prisnivåer. Det är rätt så snäva villkor för mått och vikt också.
Transportföretagen har också förenklat genom att för enkla pakettjänster ha en enhetstaxa per land, trots att kostnaden för att lämna paket i Klimpfjäll troligen är högre än att distribuera dem till ett ombud i Älvsjö.
Det finns annars gott om transporttjänster som baserar sig på sträckan som godset skall levereras. -
FörfattareInlägg