Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2016 kl. 04:32 #182713DreamRoomsDeltagare
@VATadviser 88554 wrote:
Hej igen,
Ja det tycker jag är rätt. Om de levererar till dina kunder i Sverige och åberopar ditt Svenska momsnummer så anser jag att det skall faktureras utan Tysk moms. Omsättningsland skall i så fall vara Sverige.
Ok, låter bra! Problemet löste sig av sig självt innan jag han kontakta dem i frågan. Gott att det är åt det hållet ibland.
3 november, 2016 kl. 19:46 #182688DreamRoomsDeltagare@DreamRooms 87692 wrote:
Jag har nu fått ett glädjande besked från den tyska skattemyndigheten. De har fattat beslut om att vi kommer att få den tyska moms vi betalt återbetald.
Nackdelen med detta är dock att man som företag får ligga ute med den tyska momsen länge innan man får den återbetald. Dessutom är det ett jäkla pill att lägga in varje enskild faktura i Skatteverkets e-tjänst, där fakturorna också ska skannas in och bifogas ansökan.
Trevlig e-handelssommar på er!
Nu har vår leverantör i Tyskland slutat att lägga på den tyska momsen när vi lägger våra dropshipping-ordrar hos dem.
@VATadviser Utifrån det vi diskuterade under Emeet i Göteborg så ska detta vara om jag uppfattade dig rätt, vara det korrekta sättet med den form av handel som vi bedriver. Är det rätt uppfattat av mig?14 augusti, 2016 kl. 19:16 #182165DreamRoomsDeltagareJag kan inte uttala mig om vilken leverantör som skulle kunna vara bäst då vi är en liten butik med låg omsättning och liten erfarenhet. Vi provade Storebadge några månader men det gav för lite så vi lade det på is. Det var nog som sagt mest beroende på att vi har för låg omsättning helt enkelt.
13 augusti, 2016 kl. 12:07 #182161DreamRoomsDeltagareVad förväntar du dig att kunden ska kunna ge för återkoppling direkt efter genomfört köp? Möjligtvis kan du få återkoppling på hur de upplever webbutiken och köpprocessen.
För att kunna ge ett bra omdöme ser jag att jag först behöver få varan levererad. När jag fått varan levererad kan jag sedan ge ett omdöme om leveranstid och skriva en recension på produkten. Det är därför Storebadge med flera har ett fördröjt utskick av förfrågan om att ge ett omdöme.
22 juli, 2016 kl. 07:32 #182039DreamRoomsDeltagare@VATadviser 83797 wrote:
I Sverige så skulle man ganska säkert anse att man kan fakturera utan moms som vanligt i en transaktion mellan näringsidkare. Fick nedan dom från Kammarrätten av en kollega nyss.
”Kammarrätten har tagit ställning till och gjort genomsyn av en
transaktionskedja där livsmedel beställdes från Tyskland av
svenska privatpersoner för leverans genom ett svenskt företag.
Det svenska företaget ansågs som säljare till de svenska
kunderna och därmed en sådan distansförsäljare som avses i 5 kap. 2 § första stycket 4 samt andra stycket ML (KRNS
2003-12-23, mål nr 7582-01).”Här finns den texten i lagen
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19940200.htmMen frågan här är vad den Tyska myndigheten anser. Det är inte lätt att få reda på utan att gå via en Tysk skatterådgivare och det kostar pengar att kontrollera. Myndigheten i Tyskland är inte som den Svenska o svarar inte gärna på frågor. Men går man vägen via momsåtervinning som nu görs så kommer man att få ett svar ifrån myndigheten som indirekt ger oss ledning. Dvs godkänner man återvinning så är allt bra:)
Jag har nu fått ett glädjande besked från den tyska skattemyndigheten. De har fattat beslut om att vi kommer att få den tyska moms vi betalt återbetald.
Nackdelen med detta är dock att man som företag får ligga ute med den tyska momsen länge innan man får den återbetald. Dessutom är det ett jäkla pill att lägga in varje enskild faktura i Skatteverkets e-tjänst, där fakturorna också ska skannas in och bifogas ansökan.
Trevlig e-handelssommar på er!
13 juli, 2016 kl. 06:36 #181994DreamRoomsDeltagare@DreamRooms 87388 wrote:
På grund av tidsbrist säljer vi nu vår webbutik som säljer guld- och silversmycken via dropshipping. Försäljningen avser enbart webbutiken, ej företaget som driver webbutiken (inkråmsaffär). Då allt sker via dropshipping finns inget varulager att ta över.
Vi har drivit webbutiken sedan april 2015 vid sidan av våra ordinarie arbeten men känner nu att vi inte har tid och ork att utveckla och ta butiken vidare till nästa nivå. Vi bedömer att butiken har en bra utvecklingspotential för den som vill få den att växa.
Vi använder idag en leverantör inom EU som via dropshipping levererar direkt till kund med en leveranstid på 2-5 vardagar. Orderhantering sker manuellt och varje order läggs via leverantörens webbgränssnitt. Betalning görs via PayPal. Alla leveranser är registrerade och spårbara samt försäkrade. Leverantören har fungerat utmärkt under den tid vi använt dem och det har varit enkelt att kommunicera med dem vid de tillfällen det har behövts. Trevliga och tillmötesgående.
Vi kan inte överlåta avtalet med vår leverantör, men du som ny ägare till webbutiken kan på ett enkelt sätt teckna nytt avtal med leverantören förutsatt att du har ett svenskt företag. En engångskostnad för detta på €71.40 tillkommer.
Som plattform för webbutiken använder vi WordPress och Woocommerce med Billmate och Swish (manuell, Swish för företag) som betallösningar. Ingen av betallösningarna har någon fast månadskostnad. Betalda tillägg som används i webbutiken är följande: WP All Import Pro + add-on för Woocommerce för produktimport och lageruppdatering, WP Rocket för cache, Woocommerce Table Rate Shipping för fraktkostnader. Temat som används idag för webbutiken är Flatsome. Anskaffningskostnader för dessa tillägg och tema är idag ca. $320. Du som ny ägare behöver köpa licenser för dessa tillägg och temat om du vill fortsätta använda dem då dessa inte ingår i försäljningen. För drift av webbutiken använder vi Cloudways plattform med infrastruktur från Vultr.
Specifikationer på server som används idag:
2GB RAM, 2 Core CPU, 45GB SSD, 3TB trafik
Kostnad: $29/månMarknadsföring har gjorts genom i första hand sökmotoroptimering och via Facebooksida som idag har 370+ gilla. Sökmotoroptimering är gjord dels genom on-page optimering samt ett antal mindre stödsajter. 8 st. stödsajter, domäner plus innehåll, ingår i köpet av webbutiken, likväl som Facebooksidan. Webbutiken rankar på många sökord, främst sökord med lägre konkurrens, long-tail, men även på sökord med högre konkurrens. Med mer off-page optimering bör det gå att ranka bra även på sökord med hög konkurrens.
Under 2015 hade webbutiken en omsättning på 33 000kr. Under 2016 fram till 2016-06-15 haft en omsättning på 18 000kr. Snittorder under 2016 ligger på ca. 390kr, under 2015 var snittordern på ca. 460kr. Kundreturer har varit väldigt få under tiden vi drivit butiken.
Prisfaktorer för produkter:
0- €7.99, 3,30
€8.00- €39.99, 2,75
€40.00-€79.99, 2,30
€80.00-, 2,10.Prisidé: 40 000kr
I priset ingår domän, logotyp, allt innehåll i webbutiken, text och bilder, exklusive de tillägg och tema som nämnts tidigare. Observera att avtal med leverantören är ett krav för att få använda bilderna. För detta betalas en engångsavgift på €71.40.
Uppgifter om leverantör, statistik från Google Analytics, ranking på sökord m.m. lämnas ut till seriösa spekulanter efter att sekretessavtal har tecknats.
Kommunikation gällande försäljningen sker endast via e-post genom stefan[@]dreamrooms.se.
Edit:
I webbutiken idag finns det strax över 1 000 olika produkter i guld och silver.
Leverantören har totalt i sitt sortiment nästan 7 000 olika produkter och då även modesmycken samt guldpläterade smycken så det finns många produkter att utöka butiken med.Försäljningen är flyttad till https://dreamrooms.se/webbutiken-smycken-for-alla-saljes/
28 juni, 2016 kl. 12:37 #181902DreamRoomsDeltagare@Yvonne 87513 wrote:
Fast Om du använder tex Teller ska de ha en avgift, jag har 1,8% i avgift till dom. Så för en korttransaktion är det både Billmates (eller någon annan) + Tellers avgift per köp.
När jag nu kollar upp detta ser jag att vi också betalar avgift till både Billmate och Teller. Jag har varit övertygad om att vi bara betalat avgift till Billmate. Så fel jag hade där. Hos oss är det Swish och faktura som är de absolut mest använda betalalternativen.
27 juni, 2016 kl. 06:49 #181886DreamRoomsDeltagare@kagayama 87493 wrote:
Jag kollar just nu på Billmate men det står att för att nyttja deras kortfunktion så krävs inlösenavtal med bank, hur fungerar det och är det något som kostar extra? Kräver alla betalsystem inlösenavtal eller vissa har redan det klart? Eller det är Därav deras låga kostnad för korttransaktioner 2,5kr
Mvh
Billmate hjälper dig att ordna ett inlösenavtal med Teller. Detta kostar inget extra och det medför inga extra avgifter. Vi har använt Billmate i över ett år och tycker de fungerar bra. De har också relativt låga avgifter.
27 juni, 2016 kl. 06:46 #181885DreamRoomsDeltagareHar du en Mac så kan jag rekommendera Pixelmator. Kostar 319kr i engångskostnad men har många avancerade funktioner som Photoshop har. http://www.pixelmator.com/mac/
14 juni, 2016 kl. 10:21 #181784DreamRoomsDeltagare@Ricky 87368 wrote:
Dreamrooms: jättetack för din tid och dina åsikter!
– har ändrat kassan så att allting visas stegvis i en kolumn istället för ”uppsamlat”. Förhoppningsvis känns det mindre rörigt nu. Ikonerna är dock var Måste spåna mer på om jag vill att dessa ska väck eller inte.
– faktiskt ändrat fraktkostnaden. Ska testa en fast fraktavgift och se vad utfallet blir.
– TOS är inte längre förikryssat
– Nyhetsbrev kommer jag förmodligen också ändra så att det inte är förikryssat heller. Måste knappa om i koden för detta bara…
– Herr/Fru. Ska spåna på om jag vill ta bort detta tillsvidare eller inte (behöver knappa lite kod för detta också). Tanken är att jag ska erbjuda herrkläder också och i framtiden kan det vara bra att ha dessa uppgifter för t.ex. riktade erbjudanden och/eller nyhetsbrev. Å andra sidan finns det andra sätt att göra det på (t.ex. om kunden har handlat mest från ena avdelningen än den andra)…får spåna p’åt som sagt
– Ändra färg på ”Slutför beställning”. Ser din poäng…krävs nog lite kodknappning här också. Lägger det i ”att spåna på-listan”…
Kassan är mer överskådlig nu helt klart.
Jag skulle nog ändå fundera på att ta bort ikonerna och öka på textstorleken istället för Leveransinformation, Leverans och Betalning så det blir mer framträdande i text.Klart bättre att tydligt se vad fraktkostnaden är.
Bra att du ändrat så det inte är kryssat i förväg för villkoren. Gör det samma med nyhetsbrevet. Jag har för mig att det inte är tillåtet i Sverige att ha detta kryssat i förväg.
Byta färg på ”Slutför beställning” tror jag starkt på, likväl som @pyhobby säger ta bort knappen ”Fortsätt att shoppa”. Har du kunden i kassan vill du få köpet genomfört.
Att ha Herr/Fru känns inte optimalt som @pyhobby säger. Försök att ha kassan så ”ren” som möjligt. Retargeting kan man som du säger göra på andra sätt.
-
FörfattareInlägg