Forumsvar skapade

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #175727
    Dottan
    Deltagare

    @bslask 78598 wrote:

    Om ni verkligen har så stort förtroende för era kunder så är ju frågan om ni inte skulle satsa på faktura i egen regi ändå. Sparar ju mycket pengar om man kan hitta ett effektivt sätt att hantera faktureringen.

    Anser att jag själv också säljer i en ”säker bransch” och skötte faktureringen första åren själv, men det tog för mycket tid & var för tråkigt så numera låter jag Billmate göra det trots att jag ekonomiskt förmodligen skulle vinna på att administrera det själv då jag har extremt få fall av svinn/bedrägeri.

    *bslask – Vi började med egna fakturor i december förra året och köpte ett bra faktureringsprogram. Den största tiden och arbetet är lagt genom att mata in ca 1000 artiklar i systemet som vi lejde bort. Har nu testat detta i ett halvår och vi lägger inte mycket mer tid på att bokföra, skickar några enstaka betalningspåminnelser. Så därför när detta med Klarna kom tog vi beslutet att avsluta och lita på våra kunder till 100 %. Vid större order gör vi en kreditupplysning och i några fall har vi bett om förskottsbetalning.

    Men vi har även PayPal som alternativ och upplever att det blir mer och mer vanligt att betala via PayPal även för privatpersoner.

    Tack igen alla för intressanta inlägg, är ny på sidan och inser nu att här kan man lära en hel del av er erfarna E-handlare =)

    Vänligen
    Helene Karlsson
    Geocachen.se

    #175711
    Dottan
    Deltagare

    Bra skrivet bslask.

    Vi är förskonade från bedragare och har som du sa ej förlorat en inbetalning på dessa fyra snart fem år. Orsaken är att våra kunder och de varor vi säljer är riktade till en väldigt liten och nischad publik. Det handlar om sporten/hobbyn Geocaching, alla (nästan alla) de som utövar geocaching är som en stor gemenskap och man ses på små fikaevent, stora megaevent och vår butik är den största på svensk marknad. Om någon försöker smita från betalningen vet de att vi kommer stå där nästa gång på megaeventet eller finnas på de forum där de hänger. Alla som handlar hos oss skriver in sitt geocachingsalias och det kan inte döljas i varken event eller när de lägger ut gömmor och loggar andras gömmor. Det innebär att du syns överallt i vårt arbetsområde.

    Vi är som sagt förskonade och jag är stolt över våra ärliga kunder och det rykte som vi jobbat upp under dessa år. God service, tillgänglighet och ömsesidigt förtroende.

    Tack bslask och stort tack till dig Pontus från Klarna, vi uppskattar ert beslut och er vändning i ärendet.

    Vänligen
    Helene Karlsson
    Geocachen.se

    #175707
    Dottan
    Deltagare

    Läser och anser att ni alla har rätt i tanke och uppfattning och precis som Skinza.se skriver så har det ju inget med Klarna att göra att vi inte haft någon reklamation på 4 år…

    Och som pyhoppy skriver är det vi i sista änden som har ansvaret. Saken i detta fallet är att kunden inte har kontaktat oss, de har inte gjort någon reklamation eller anmälan om saknad vara? Vi kontaktade Klarna och bad dem hänvisa kunden till oss, Klarna har inte svarat på våra mail utan väljer att plocka bort en faktura som uppenbart är bedrägeri.

    Vi har givetvis haft några fall av klagomål och skött dem smidigt och snyggt, men man måste då som kund göra en reklamation och kanalerna till oss är många. Så viljan hos denna kunden att få en ny vara eller liknande finns inte, hon har redan sin vara men vill inte betala för den.

    Vi räknar givetvis med att förlora vissa ordrar på detta sättet men Klarnas agerande har varit väldigt oprofessionellt, visst att de är första händelsen på 4 år men just därför kanske man kan vara service inriktad och föra en dialog med kunden (oss) innan man stormar på och annullerar fakturor?

    Blir förvånad över ditt osakliga inlägg över lag phobby? Alla de saker du spaltar upp har vi förklarat och är medvetna om. Vi vet att vi bör skicka allt som betalas via Klarna spårbart, det är inte det saken handlar om. Och saken handlar inte heller om vad du hade gjort eller vad tycker om att ta upp detta ämne?

    Om man räknar på vad Klarna kostar oss varje år och de få förluster vi haft på försvunna brev och obetalda fakturor ser vi nu efter dessa år att vi kommer tjäna på att dels hålla lägre frakter till våra kunder (ej spårbart) för vad är det en kund letar efter? Billig frakt helst gratis och det är inte billigt att skicka spårbart. Så om vi avstår Klarna ca 10 000 kr/år har vi en god buffert att ta från till denna typen av händelser själva.

    Tack alla ni andra för visat intresse och sakliga inlägg vi tar med oss en del av tankar och förslag i ämnet, detta har nu fått Klarna att kontakta oss igen. De har i stort sett bett oss om ursäkt för att bemötandet och hanteringen har varit dålig och de kommer att ersätta oss för denna borttagna faktura.

    Så igen phobby håller vi inte med er om att detta inte ska upp i forum som detta, det är när man belyser problemen i media man får respons på sin klagan =)

    Ha en fortsatt fin tisdag
    Helene Karlsson
    Geocachen.se

    #175694
    Dottan
    Deltagare

    Nej det är nog helt rätt men ett så uppenbart bedrägeri och extremt dåliga bemötande från Klarna, gör att vi ilsknar till och säger upp vårt avtal. Denna order var på 179 kr, vi betalar över 10 000 kr i varje butik per år till Klarna. Vi räknar då med att ta förluster som denna själva och kommer spara tusenlappar. Detta är enda fallet sedan vi startade 2009, allt annat har vi löst med kund på ett smidigt sätt.

    Något som Klarna kanske borde börja tänka på. service och lyhörda kanske lite vänlighet också.

    #175692
    Dottan
    Deltagare

    Nej det är där det faller.

    Vi har två val i butiken ett är dyrare med spårbart ett billigare ej spårbart, kunden måste aktivt välja ej spårbart och betala mindre. Ett avtal mellan oss och kunden. Vi skickar då via PackSoft och har inlämningskvitto men utlämningskvitto finns ej. Men inget har heller kommit i retur?

    Kunden fick sitt paket i maj, hon fick en betalningspåminnelse i juni, redan då borde hon anmäl att hon saknade sin vara. Hon har sedan kontaktat klarna i juni då de ger henne 30 dagar kredit och fortfarande saknar hon inte sin vara. Därefter har hon kontaktat Klarna igen och de har plockat bort en påminnelse avgift och skickat henne en ny faktura, ingen vara saknas. Men så den 9/7 saknar hon sin vara. Och den 29/7 tar Klarna bort fakturan.

    Märkligt fall, borde hon inte anmäla till butiken eller sakna sin vara när första påminnelsen kom?

    #175689
    Dottan
    Deltagare

    Vi har svarat på 3 mejl och ringt dem lika många gånger, givit dem alla uppgifter vi har och bett dem hänvisa kunden till oss så att vi kan hjälpa henne. Men de har inte tagit det till sig och ett mejl kom att nu är den makulerad.

    Väldigt praktiskt väg att gå för att slippa betala sina varor.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)