Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
26 februari, 2014 kl. 08:52 #173194diana.dahnDeltagare
@mastebarafraga 74635 wrote:
Tjena, jag hade tänkt börja sälja en produkt över nätet privat och letar därför efter en enkel E-handelsplattform med så små avgifter som möjligt. Jag har kollat på Tictail som verkar bra, med undantaget att PayPal verkar vara det enda betalningsalternativet, och såvitt jag vet är det inte ännu väldigt etablerat i Sverige.
Finns det något som skulle passa mig bättre än Tictail eller är det vad jag borde satsa på?
MVH
Hej
Som utgångspunkt kan man säg att open source är det billigaste alternativet, men det kostar däremot din egna tid då man ska sköta det mesta själv. Om din fösäljning ökar, och ditt företag växer, kan det komma att kosta en del med open source.
När man talar hosted-lösning betalar man lite mer, men då ingår oftast också personlig support m.m. Detta alternativ passar dem som vill fokusera på själva företagets utveckling, och låta någon annan sköta allt det tekniska.
Ta ett steg tillbaka och se på vilka behov du har, och vart din fokus ska ligga. På så vis kanske du kan göra ett val mellan open source eller hosted-lösning. Det finns många bra webshop-leverantörer så mitt råd är att undersöka dem som verkar intressanta. Många leverantörer erbjuder också att man kan testa deras system, och då kan du ju själv skaffa dig en uppfattning över systemet.
26 februari, 2014 kl. 08:22 #173192diana.dahnDeltagareHej Peter,
En hosted-webshop som kan hantera ”Deals” har jag tyvärr inte hört talas om. Hosted-lösningar lever ju riktig mycket på att ha en hög ”standard” och därmed utveckla funktioner och features som täcker så många kunders behov som möjligt.
Med det sagt så finne det hosted-leveratörer som kan utveckla anpassde lösningar, inklusive företaget jag jobbar på. Om du vill veta mer är du välkommen att skicka en e-post till mig.
26 februari, 2014 kl. 08:15 #173191diana.dahnDeltagareHelt klart huvudkategori framför toppkategori iaf.
20 februari, 2014 kl. 13:50 #173034diana.dahnDeltagare@NO LINGO 75016 wrote:
…Och till sist, menar man allvar med att sälja i Danmark MÅSTE (läs det igen MÅSTE) man ha Dankort som betalningsalternativ. Ja du kan sälja utan men du kommer att tappa bort 50% av kunderna. Faktura är helt ointressant. Jag rekommenderar ingen att etablera sig i Danmark innan man är kung inom sitt område i Sverige. Gräv där du står först
Är inte helt enig i att man måste ha Dankort för att kunna sälja i Danmark. Många av våra egna danska kunder väljer faktiskt bort Dankort som betalningsalternativ. Just nu finns det ca 400.00 aktiva ”rena” Dankort, men detta tal blir bara lägre och lägre. Begränsningen ligger i att du endast kan använda Nets som inläsare, då dom har monopol på Dankortet, och då måste registrera ditt företag i Danmark.
Visa-Dankort är däremot viktig att ha, och där är det inga begränsningar mht. inlösare (Swedbank, Handelsbanken, Eouroline m.fl.)
Faktura blir mer och mer populärt, och är nödvändigt om du skal sälja B2B.
20 februari, 2014 kl. 13:14 #173032diana.dahnDeltagareVi har huvudkontor i Danmark, och därför sitter jag mestadels med danska kunder.
Danskarna är inte lika erfarna med PayPayl som t.ex. svenskar och norrmän är, därför kan det vara smart att ha en annan betallösning utöver PayPal. PayPal funkar inte med rena Dankort, men det ska sägs att det är ganska få danskar som har ett rent Dankort (idag finns ca 400.000 aktiva Dankort).
Jag menar att om du kan ta emot Visa-Dankort och vanliga Visa så räcker det mer än väl. Nets har monopol på de rena Dankorten och ingår endast i avtal med danskregistrerade företag. Så om du vill kunna ta emot Dankort ska du registrera ditt förtag i Danmark.
Om du vill kunna ta emot Visa-Dankort behöver du inte registrera ditt företag i Danmark. Och kan då göra ett avtal med t.ex. Swedbank, Handelsbanken eller Euroline.
20 februari, 2014 kl. 12:54 #173029diana.dahnDeltagareÄr du säker på att du inte kan köpa ett domän via din leverantör? Annars kanske du kan höra med dem, vem dem rekommenderar?
20 februari, 2014 kl. 12:51 #173027diana.dahnDeltagareHej Yran,
Jag får ofta frågor omkring betalningsmöjligheter, och det är mycket man ska ta ställning till. Mitt råd lyder:1. Bestäm dig för vilka betalningsmöjligheter du vill erbjuda i dina kunder i din webbshop. (faktura, kreditkort, paypal?)
2. När du vet vilka betallösningar du vill ha kan du kontakta leverantörerna, av dessa, och fråga efter vilka inlösare dom samarbetar med. Dom är ofta väldigt hjälpsamma och bra på att förklara hur det hela hänger ihop.
3. Kontakta inlösaren och ansök om ett avtal för e-handel.Tänk även på att ett inlösaravtal kan ta ganska lång tid att få godkänt, så börja kolla på det redan nu.
En innlösare kan ses som en ”bank” på nätet, och betallösningen är den ”mjukvara” man använder för att kunna ta betalt i sin webshop. Om du ska ha fatkturabetalning som en möjlighet beror helt på vad, och till vem, du säljer.
Leverantörer finns det massor av, evt. kan du ju jämföra några av dem via forumets sida. Du hittar den i topp-menyn. Generellt sett kan de delas upp i två kategorier: Open source eller hosted-lösning, och det är ganska stort skillnad på dem. Så du ska ta reda på vad som passar dig, och din verksamhet, bäst.
Har du andra frågor är du välkommen att skriva ett pm till mig, så ska jag försöka ge dig mina bästa råd.
9 januari, 2014 kl. 10:19 #171709diana.dahnDeltagareVia denna länk kan du se alla de leverantörer som finns här på ehandels forum: Jämför e-handelsleverantörer, e-handelsplattformar, webbutiker, e-butiker och e-handelssystem för e-handel.
Undersök de olika leverantörerna och ta evt. kontakt med via telefon. De flesta, inklusive SmartWeb, erbjuder även en gratis test-version av sin plattform. På så vis kan du själv prova plattformen och skapa din egna uppfattning.
9 januari, 2014 kl. 09:49 #171707diana.dahnDeltagareHej!
Ett bra ställe att starta är att göra en ”must-have VS nice-to-have”-lista på dina behov och önskemål. På så vis blir det lättare att sålla ut de e-handelsplattformar som inteuppfyller dina krav.
I stora drag har du två alternativ till att hantera din webshop:
1. Open Source – Gratis/billigt, tillgång till alla koder, tidskrävnade, ingen personlig support2. Hostedlösning – Kostar, tillgång till vissa/alla källkoder (CSS, HTML, JS. Beroende på plattform), du äger inte själv webshoppen, snabbt att komma igång, gratis uppdateringar, personlig support
Du kan också se på vilken/vilka betalningslösningar du vill använda och via deras hemsida se vilka plattformar som de rekommenderar/samarbetar med.
9 januari, 2014 kl. 09:29 #171706diana.dahnDeltagareJag brukar alltid rådgiva våra kunder att även titta på vilka framtida möjligheter de har med e-handelsplattformen. Även om du inte har behov för integrationer som t.ex.: ekonomisystem, internationel betalning, prisindex, sociala medier m.m., just nu, är det kanske något som du behöver i framtiden? Se till att din leverantör kan följa med din verksamhets utveckling!
-
FörfattareInlägg