Det är säkert så i de flesta fall men det behöver inte vara så. Hög konvertering kan bero på att man rankar perfekt på en bra köpterm avseende den produkten och så vidare. Egentligen så är konverteringsfrekvensen allena inte ett bra mått utan man borde ta hänsyn till vinst per besökare som ser produkten istället.
Detta eftersom att man då tar hänsyn till marginalen på produkten också och i slutändan jobbar man då med vinstmaximering istället för omsättningsmaximering. Men det är ju smått komplicerat även om det skulle funka.
Är det verkligen det? Jag reserverar mig återigen för ringa kunskap, men om man har affärssystemet inklusive bokföring sammanbyggt med webbapplikationen borde väl en funktion som räknar ut produktspecifik vinst per besökare inte vara så svårt (åtminstone långt ifrån omöjligt) att slänga ihop?
Iom att man sätter de bäst konverterande produkterna på sidan så utsetts de för mer ”testande” genom att de får massa trafik och deras konvertering testas igen, vilket gör framsidan självsanerande på produkter som passar in där. Så du har nog rätt.
Smart! Men detta gäller ju även om man arbetar med ovanstående modell. Så jag kanske har fel
De produkter som har högst konverteringsfrekvens måste väl köpas på impuls i ganska stor grad? Att fronta dessa skulle väl då rendera i fler impulsköp?
/tankar från en outsider, med reservation för fatala feltänk.
Finns det någon branschorganisation för e-handlare? (Jag gissar på det) Annars vore det kanske ett naturligt steg i utvecklingen. Men eftersom det säkert finns får man väl se detta som ett bra komplement