Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2014 kl. 19:11 #174678DeathdealerDeltagare
Ska försöka vara så tydlig jag kan:
Prestashop är kopplat mot VISMA, där all fakturering och lager ligger. Det som hänt nu är att vi behöver flytta en produktgrupp mot en extern partner som ska sköta om lager och utleveranser av denna produktgruppen. mitt dilemma är att jag nu sitter och försöker fundera ut ”hur” sjutton jag ska kunna separera de ordrar som kommer in som innehåller produkter som ska levereras från det externa lagret, samt att få iordning på dessa ordrar.
Vår kund tillåter beställning av produkter även om dessa inte finns i lager, dvs skapa restorder. Vi har löst denna biten så restorder-hanteringen kommer fungera utmärkt.
Men med den ”avancerade” lagerhanteringen i Prestashop, kan jag skapa nya ”lager” där jag def. upp de produkter som tillhör det externa lagret, men jag kan inte koma underfund med hur jag ska särskilja dessa från de ”normala” order som kommer in…Jag vet/har inte hittat en lösning som gör att jag kan sortera på dessa, eller hittat en lösning som gör att jag kan ge dessa order en speciell ”status” osv osv – jag har kört fast….
1. Jag måste på något sätt lösa så att det externa lagret kan föra in produkter i lösningen, eller så får dom skicka rapporter till kunden vid inleverans.
2. Jag måste se till att det externa lagret får ut plocklistor så att dom kan skicka iväg ordrar.
3. Jag måste få bekräftat mot ekonomisystemet att leveransen gått iväg, så man kan fakturera ELLER i shoppen så att man därifrån kan registrera att leveransen gått iväg..Är jag blind kanske…..för jag har inte en aning hur jag ska komma vidare med detta.
Tack….
DD
20 maj, 2014 kl. 12:03 #174675DeathdealerDeltagareHelt korrekt med ditt exempel. Problemet är bara det att lösningen är kopplat mot kundens ekonomisystem. Om jag skulle köra med två lager (vilket jag i grund kan) så är ju frågan om man måste släppa in den externa parten i deras orderhanteringssystem. Dom kommer ju se alla ordrar, det blir svårt att hålla isär de ordrar som ska handhas av kunden resp. det andra lagret.
Samma sak som du skriver – flaggning av levererade ordrar….
Finns ingen som arbetar med flera lager i Prestashop här idag?
Massa tacksam
DD
4 april, 2014 kl. 09:37 #173966DeathdealerDeltagareDet är löst….
3 maj, 2013 kl. 11:43 #163614DeathdealerDeltagarejeppp…thx banane!
22 januari, 2013 kl. 19:14 #158646DeathdealerDeltagareKanske var helt fel att posta detta i tråden som i grund handlade om vilken plattform man ska välja….ursäkta mig…
[EDIT] – och förbaskat korkade frågor egentligen – skrattar…
Det jag försökte beskriva är väl i grunden den problemställning som kommit upp. Meningen är ju inte att ni ska lösa min problem….bara så grymt fokuserad på det jag gör just nu, så man förklarar allt man gör…..22 januari, 2013 kl. 18:57 #158642DeathdealerDeltagareMassa trevliga svar – det tackar jag för och nu har jag lite mer ”kött på benen” efter behovsanalysen är klart….
Ja, det största problemet kunder brukar ha är logistiska problem och det arbetsätt dom har idag – kontra det dom ska in i….. och detta har jag ställts inför:
1. Det finns vissa produkter/produktgrupper som kommer ha unika serienummer på produkterna dvs – så fort en order är lagd ska det kopplas ett serienummer till den unika varan. Detta ska sedan registreras i en, vi kan kalla det back-up fil för att kunna kontrolleras mot vid tillfälle. (löst tekniskt)!
2. Rabattsatser – ett rent aber, när man tittar på hur kunden gör idag. När dom idag ”manuellt” arbetar så har dom massor i huvudet, och typ…”vet” vem som ska ha rabatt och vilken.. (B2B) – men detta ska automatiseras – Kund A har en grundrabatt på 8%, men sen har han 40% på utvalt sortiment, och på några produkter 0%…
(inte helt hundra här än, men det kan bli så att vi får anpassa arbetssättet hos kunden till systemet – för lek med tanken, och detta är nu tagit lite i överkant men säg att kunden har 200 kunder (företagskunder), och 2000 produkter….
Det mina vänner kan bli en hel del kombinationer det…..och handen på hjärtat, kanske inte praktiskt genomförbart….3. ”order med sen-leverans-status”…….pheeewwww
Här börjar det besvärliga i min lilla inkränkta värd när det just kommer till kunnande….Kunden ”Svensson” ska lägga en order. Då gärna på produkter som i grund är kopplade mot serienummer. MEN ordern kanske läggs den 22 januari, men för leverans den 7 juni…..
1. Problemet som jag inte vet hur jag ska lösa, är just att det kan finns x-antal produkter i lager av den varan han ska lägga order på den 22 januari, MEN dessa ska inte påverkas dvs INTE plockas ut från lager i systemet…..
Ifall detta händer förbrukas lika många serienummer (vara kan inte säljas till annan kund) och deras kapital är bundet, MEN dom vet att dom får in varor senare…..som än inte finns i systemet…..
Inte en aning hur sjutton jag ska göra här för ordern ska inte ”processas” dvs inte gå igenom på ordinarie sätt, eftersom man absolut inte får använda de serienummer kopplade varorna…HJÄÄÄLP!!!!4. Sen i Prestashop, fattar nada hur sjutton man i grund ska behandla en order som man inte ska ha betalningsalternativ annat än faktura…????
Vi ska koppla Prestashop med VISMA, vilket i grund betyder att orden processas i VISMA inte i showen…..
Sånt här gör mig skogstokig, när jag inte har en ning om systemet klarar en sån grej….vill bara passa på att tacka alla som svarat på mina frågor – är evigt tacksam för att det finns folk som vill ge en lite tips…..och får väl hoppas att man själv kan bidra med lite råd framöver
DD
8 januari, 2013 kl. 13:28 #158105DeathdealerDeltagare@lunarmys….sant!!!
8 januari, 2013 kl. 13:24 #158103DeathdealerDeltagarehmmmmm…….tack såhär långt!
Anledningen till dessa två är just det att det finns int.verktyg mot VISMa respektive Fortnox. Sen har jag byggt lösningar men i helt andra system, och jag vet att problemen inte kommer när det gäller just layoutering och bygga en snygg/funktionell sida, det är mer alla specialbehov kunden har när dom ska arbeta med systemet, drift och underhåll som kommer göra att systemet blir bra.Min programmerare vill i grund inte befatta sig med Magento, eftersom det (enligt han) är tungt att installera, vräker ut filer överallt m.m och min kompanjon har fått röd flagg från andra som nyttjat prestashop….
Nu sitter jag här och ska välja vilket vi ska arbeta med – och det ger mig tokångest, för jag har i grund inte en aning (och ja, jag är medveten om att det finns lag som gillar båda systemen) men som jag sa, det är CSM-et so är det kritiska… Är det svårarbetat kommer dom inte använda det på rätt sätt….
Skulle vara väldigt trevligt att få några positiva reflektioner kring de båda systemen….bara rakt ut!
vänligen
DD
ps. Tack lunarmys
pss. Det kommer vara ca 5.000 artiklar i det ena systemet…..(sen är det ett till som innehåller ca 12.000 artiklar) -
FörfattareInlägg