Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2017 kl. 07:42 #184280DavidWiggDeltagare
Fel……..
4 november, 2017 kl. 07:38 #184279DavidWiggDeltagareUppdaterat pris. 2500 kr eller högstbjudande.
9 oktober, 2016 kl. 17:11 #182576DavidWiggDeltagareDet var ett riktigt detaljerat svar, tack Axel
Det gav lite mer kött på benen.
@Axel 88378 wrote:
Ja, visst går det.
Och mycket riktigt har Datainspektionen invändningar mot detta.
I princip gillar dom inte att sådana tjänster kan missbrukas till att användas som en ren upplysningstjänst, i andra syften än vad funktionen egentligen är till för.http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2010/onoffs-kunder-far-fylla-i-adressen-sjalv1/
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2013/fel-visa-uppgifter-fran-folkbokforingen-pa-webbplats/För ett år sedan så ställde jag en fråga till Datainspektionen gällande detta.
Jag hade just sett att Systembolaget hade en variant av adressuppslagningen, där man fyller i förnamn, efternamn samt personnummer, och om allt matchar så visas adressen, annars inte.
Jag hade även sett andra varianter, där man t.ex. behöver fylla i ett matchande postnummer med personnummret (klarna tror jag).Så min fråga till DI var ju givetvis, är det okej att göra på det viset, och finns det någon gräns man kan förhålla sig till för vad som är okej och inte?
Det korta svaret var att DI inte har tagit ställning till en sådan alternativ tjänst och inte kunde svara. Men riskerna bör vara mindre med en sådan funktion.
Går att tolka på valfritt sätt tycker jag..
Det kan även finnas ett annat alternativ, i äkta kryphålsanda.
Om du skaffar dig ett utgivningsbevis så gäller inte längre personuppgiftslagen, och du kan köra på det gamla vanliga sättet.
(Datainspektionen tycker dock att det är läge att ändra på grundlagen och stänga lite kryphål med just utgivningsbevis. Tack vare sidor som t.ex. Ratsit och Lexbase, som i olika omgångar skapat nyhetsrubriker med sina tjänster som lutar sig mot utgivningsbeviset)Det enda problemet som jag stötte på i slutändan var att SPARs prislista inte var snäll mot den lilla ehandeln som försökte hålla i slantarna.
https://www.statenspersonadressregister.se/root/vara-tjanster/priser/prislista.html”Personsökning via program till program”
Fast avgift: 700:-/månaden
Sökning med personnummer: 0,20:-/sökning4 december, 2015 kl. 08:40 #179996DavidWiggDeltagare@VPortnoff 85017 wrote:
Butiken var inte aktiv i princip. Jag installerade Payson plugin i september, testade via deras test agent och allt funkade men jag har inte gjort provköp på riktigt då. Kassan i alla fall fungerade. Sedan avaktiverade jag plugin efter några dagar så att shoppen inte var färdig. Efter jag har aktiverat Payson plugin igen efter ett par månader funkar inte kassans länk. dessutom funkar inte ens varukorgen i mobilen.
Jag har inte rört php och har ingen kunskap om det.Jag är inte säker om det är ett översättningsfel eftersom jag har ändrat namn från checkout till kassa länge innan problemet uppstod.
Kan du kolla min sida cosmetictreasures.se och kanske får en bättre insikt?
Ligger dessa på rätt ställe, på de sidor som ska agera kassa och kundkorg?
[woocommerce_cart]
[woocommerce_checkout]Sedan kan jag tyvärr inte svara på så mycket mer eftersom jag saknar insikt i butiken och hur den är installerad mm.
2 december, 2015 kl. 19:07 #179986DavidWiggDeltagareMåste få veta en sak, har det varit så här sedan ni öppnade butiken eller kom det av sig själv?
2 december, 2015 kl. 19:03 #179985DavidWiggDeltagare@VPortnoff 85007 wrote:
Jag har kontrollerat Kassan. Sidans URL stämmer och alla inställningar är som de ska. Det som är knepigt är att när jag förhandsgranskar sida ”Kassa” kan jag se att den existerar och URL fungerar. Däremot när jag trycker på ”fortsätt till kassan utifrån länkas jag till varukorg istället för kassan. Jag har avaktiverat alla plugins förutom Child configurator och Woocommerce, och Payson. Känner mig helt hopplöst och Woo support svarar inte!!!
Inget som ligger och spökar i functions.php heller?
30 november, 2015 kl. 18:44 #179973DavidWiggDeltagare@VPortnoff 84991 wrote:
Hej, Jag har ett problem med kassaknappen. När jag klickar på den länkar den mig tillbaka till varukorgen. Jag har kontrollerat kassa sidans URL och det funkar bra om jag förhandsgranskar. Jag har min webbshop i WP och WC. Använder Payson som betalningssystem. Jag är ganska grön på det och behöver hjälp. Uppskattar alla tips och råd!
Kontrollera att du har rätt inställningar i Woocommerce inställningar under:
”Kassan”
Kolla också så inget plugin stör processen genom att avaktivera dessa.
29 november, 2015 kl. 21:24 #179964DavidWiggDeltagarehttp://www.postnord.se/sv/foretag/skicka/villkor/Sidor/faktablad.aspx
Finns under ”varubrev”.
20 november, 2015 kl. 11:24 #179134DavidWiggDeltagareTips!
Backend är mycket viktigt! Det är där du kommer att spendera mest tid när du hanterar ordrar.
Kan du hitta ett backend som sparar 1 min per order så blir det ganska mycket i det stora hela. Stirra dig inte blind på utseende. Och inte tiden det tar att lägga in produkter, om du inte lägger in mängder varje dag.
Det är inte ”snyggheten” i butiken som drar till sig kunder. Det är produkterna och hur du marknadsför dig.
20 november, 2015 kl. 09:01 #179914DavidWiggDeltagareMitt råd som jag brukar ge till många som vill starta e-handel, som har en ide de tror på, det är att:
Kan du starta i liten omfattning och testa din ide så gör det. Starta med så få fasta kostnader som möjligt. Men fungerar det så är det bara att skala upp om man har haft den intentionen från början.
Att starta e-handel idag kräver mycket mer än en butik som ligger på nätet. Kunderna ska hitta dit också. Sökmotoroptimering och övrig marknadsföring för att få trafik till sidan.
Finns ”muskler” och kapital att driva det så ska man absolut köra på det man tror på. Mitt råd till helt nya e-handlare brukar dock vara att starta smått och sedan skala upp.
-
FörfattareInlägg