Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #177860
    Daniel_S
    Deltagare

    Tack Björn,
    viktiga poäng om måtten, vi har fixat det med en gång, nu är sidan live!

    Dem andra punkterna är också viktiga, vi ska jobba med en professionell fotograf för att få skjyssta bilder på detaljerna.

    Motordivna rullgardiner och persienner är i vår radar, vi jobbar med några leverantörer för att hitta bästa lösning, dem är på väg!

    Tack tack!!

    #177836
    Daniel_S
    Deltagare

    Hej Staffanj,
    största motivering är att den gamla sidan har en egen utvecklad platform, som inte är 100% buggfri, den nya är Magento-baserad.

    Den gamla sidan är också inte kompatibel med mobila enheter, vilket betyder att vi tappar 30-40% av potentiella kunder från start.

    Beställningsprocessen är rätt krånglig i det gamla sidan också, det går inte riktigt att jämföra produkter, det är rätt svårt även att jämföra olika priser för olika storlek av persienner. Vi känner att kunderna blir trötta på det och lämnar en hel del fyllda varukorg i shoppen.
    Desutom tar beställningsprocessen alldeles för många klick och det finns inget sätt att spåra beställningarna på sidan, idag kör vi allting manuellt via email och det är i stort sett allt vi hinner med.

    Vi ville ha en mer användarvänlig hemsida, med kunden i fokus, och också en lite mer strukturerad och fräschare design samt sök och filtreringsfunktionen, förutom en helintegrerad process som kan ge oss mer tid att fokusera i businessutveckling istället än endast passivt handera beställningar.

    #177477
    Daniel_S
    Deltagare

    Hejsan,
    här är min personilga erfarenhet med jajja http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/4954-foersiktigt-med-search-engine-optimization-foeretag-7.html

    Nu kör vi utan externt hjälp, adwords och google för fullt och vi håller på att lansera en ny site, vi annonserar på relevanta siter också, men då säkerställer vi att deras publik är kvalificerad för våra produkter.

    Efter många omgångar och några år på nacken kan jag lätt säga att det inte finns några omvägar, en bra site med intressant innehåll som får kunderna att stanna där, riktig folk som pratar om dig, sociala medier och professionellt service är värd 1000 gånger mer än vad alla dessa ”SEO experter” säger, vi håller nu på att återhämtas från Jajjas katrastrof, men det tog 2 år.

    #164449
    Daniel_S
    Deltagare

    Tack alla for eran input!
    vi jobbar på för fullt med alla eran punkter, återkommer när vi är klara för en andra granskning!

    @Mony
    , vilken sida fick du felmeddelandet på?
    TACK!!!!!!!

    #164062
    Daniel_S
    Deltagare

    Riktigt bra poäng!
    Man blir blind ibland och glömmer användarsidan! Tack!

    #159008
    Daniel_S
    Deltagare

    Tack för listan!!

    #158248
    Daniel_S
    Deltagare

    Hej,
    på skärmar som inte är wide hamnar sidan ut…

    #158087
    Daniel_S
    Deltagare

    Tack för komplimangerna, vi är väldigt nöjda med resultatet. Vi anlitade ett litet produktionsbolag i Malmö som jag rekomenderar starkt, väldigt proffsiga, namnet visas i slutet på filmerna.
    Tanken är så klart inte att spamma några forum, utan att på ett naturligt sätt skall folk sprida videon… jag antar att youtube & facebook är den vanligaste kanalen så vi får börja med det… vi skickar även en länk till rätt film när vi skickar sändningsnumret till kunden. Jag antar att tålamod är ordet i den här fallet!

    @Björne, intressant idé, men hur skulle det gå till? vi har 6 monteringsfilmer där antagligen den som tittar har redan köpt produkten, och en måttagningsfilm där vi visar lite även hur man beställer (väldigt lite)… skulle det komma lite snack om hur bra våra produkter är eller något sånt?

    #157165
    Daniel_S
    Deltagare

    jag delar gärna med namnet på företaget via PM, jag vill inte göra det offentligt än i med att bråket är inte klart än…

    #157161
    Daniel_S
    Deltagare

    Hejsan! känner starkt om detta då jag är mitt i en strul med en leverantör… här är historian, den är rätt lång, jag har döjlt namnet på företaget då ärandet inte är avslutad:

    Vi blev kontaktade av XXXX i början av 2012, då hade vi en annan leverantör, dock i april hade vi problem med deras länkkvalité och avslutade samarbetet, sidan blev inte penaliserad av google med pengvinens kraft (rensad ur de första 30 sidor) utan det bara tappade, sakta men säkert position, för t.ex. persienner kom vi från 2a till 7e plats på tre månader.

    En analys av länkarnas kvalité visade att de var rätt låg, men inget onaturligt, vi bestämde i vilket fall att säga upp avtalet med det gamla leverantören och anlita en ”bättre”, även om det skulle innebära att betala mer.

    Vi kontaktade då XXXX bland andra och förklarade situationen, vi frågade om de hade haft samma problem med googles ändringar i algoritm, de sa nej, bara en väldigt lite procentsats av deras kunder, som t.o.m. redan var tillbaka på deras positioner, detta var rent säljsnack, som vi kommer att påpeka senare.
    I Juni samma år kom de med ett erbjudande som lär intressand och vi gick med på ett telefonmöte.

    Där sa säljaren nr 1 de att vi skulle få juni, juli och augusti gratis vid en fastprisalternativ, fastpris innebär att vi skulle betala just det, ett fast pris på 11800 SEK exl. moms för 7 st sökord, men då gällde garantin av topp 10 placering på 210 dagar för alla sökord.

    Vi skulle då omedelebart bli kontaktade av någon av deras specialister för att fullgöra våran onsite optimering och lägga till nödvändiga script på sidan.

    Vi gick med på det och inledde samarbetet, detta var den 24e Juni.

    En månad gick och ingen teknisk kontaktperson kom i kontakt med oss, vi kontaktade säljaren nr 1 som erkände misset, vi förhandlade en till kostnadsfri månad (september då) för att inget blev gjord i juli och blev kontaktade av tekniker 1.

    Tekniker 1 berättar lite vagt vad de skulle göra, när vi ifrågasätter att inget har blivit gjord hittills (vi kontrollerade utveckling genom verktyg som majestic seo och liknande) kom det lite bortförklarningar och att det skulle bli bättre och att vi skulle se resultat.

    Vid denna tidspunkten frågade vi också hur de skulle uppfylla garantin, då för oss hade de lovat att alla 7 st sökord skulle vara på första sidan (eller bättre placering, då tre av sökorden redan var på första sidan) inom sju månader, och vi var redan inne på den tredje, då sades att garantin var inte så, den var uppfylld om ett sökord skulle höjas på topp 10 elle förbättra resultat i 210 dagar. Vi skickade paragrafen till vår advokat och det stämde, men det var klurigt skrivet i kontraktet, då började förtroende redan falla.

    Tekniker nr 2 och 3 sänder två olika förslag på titel och description, bägge rätt dåliga, nåväl de är de som är specialister, vi väljer det ena, lite ifrågasättande, och implementera de själva, då XXXXs tekniker nr 2 var rätt motvillig att göra det, även om de frågade inloggning på alla våra servrar och kontrollsystem.
    Vi får fakturan från september, skulle det inte vara kostnadsfritt? Vi ringer säljaren nr 1, lite bortförklarningar senare bestämmer vi att betala och att hoppa över oktober.

    Inget eller väldigt lite händer länkmässigt, vi kontaktar säljaren nr 1 som nu, inne i tredje månad säger att vi har några gamla länkar som ligger kvar som skulle kunna penalisera siten, hurså? Gjorde de inte en analys innan? Sa vi inte detta till de från första början?

    Många bortförklaringar kommer från XXXXs sidan, de vill att vi ska ta skulden för de obefintliga resultat, tekniker nr 4 kommer in i bilden och ge oss, för tredje gången gillt, förslag på nya titel taggar och beskrivningar, skulle inte det göras i början av samarbetet för två och en halv månader sedan?

    Vi är nu i oktober, säljaren nr 1 säger att han ska flytta oss till avdelningen för större kunder, för att vi ska få bättre service (intressant att de rankar kunder efter den service de ska få).

    Säljaren nr 2 kommer inne i bilden, dåliga ursäkter igen, inga resultat, vi ser att de lägger ut en eller två länkar varje veckan med lite värde (trust / citation flow runt 15-20), bortförklarningen är att det är bättre att ha få bra länkar än många dåliga, håller med, men då hade vi få mellanlänkar som vem som helst kan lägga up, speciellt för det vi betalade.

    Faktan är att våran omvandlingskvot sjunker med 25-30% varje månad! Säljaren nr 2 säger att vi endast ska ha kontakt med honom, även för tekniska frågor, antagligen för att kunna fortsätta sprida ut jobbet mellan deras ”specialister”, de fortsätter med snacket om dåliga gamla länkar.

    Ok, vi går med att ta bort de gamla länkarna, när jag frågade om de visste vilka som skulle tas bort det första svaret var ”det finns en lista på google webmaster tools” viket innebär att de aldrig hade använt verktiget. S.k. ”specialister”.

    När jag påpekade att det inte fanns och aldrig skulle finnas, skickade de en lista av vilka länkar enligt dem skulle tas bort, vi fick jag en csv fil med alla länkarna sidan hade, även de på t.ex. eniro, facebook och google +, visste inte att de var dåliga länkar, intressant… s.k. specialister.

    Vi frågade än en gång om de hade haft liknande problem med andra kunder, kom ihåg att enligt säljaren nr 1 hade de inget sådant, och då kom sanningen, de hade rätt många kunder med samma problem eller värre, de håll på att utverdera vad det innebar att be google om reconsideration (NU?? Händer inte hela pengvinen i april?), JAG (kunden som betalade för deras ”specialistkunskap”) föreslår några verktyg som google hade lanserad som skulle kunna användas, de fick uppgiften att kolla upp de.

    Tiden går, vi blir lovade telfonmöte för att hålla oss uppdaterade som aldrig sker, vi måste alltid påminna, påpeka, ringa upp, kontakta, generellt urselt service från XXXX.

    November kommer till sitt slut, inne i December med de lägsta omvandlingskvoten sedan vi lanserade sidan, kommer förslaget att vi kanske borde använda google ”disawow links” tools.

    Nu är det värd att påpeka att vi har inte ens behövt be google för en reconsideration, enligt alla oberoende källor är länkspridning ok, det kan bli bättre, visst, men det är inget allvarligt fall av pengvinen!

    Vi ifrågasätter deras förslag än en gång, är inte det seo-självmord? Jo, kanske är det, då ska ni ta bort länkarna, endast när alla är borttagna kommer deras jobb att synas.

    Första frågan: vilket jobb, de har kanske lagt upp 30 länkar på 5 månader.
    Andra frågan: skall jag betala fullt pris medan jag gör jobbet? Glöm det, rätt trött på all snacket ger jag ultimatum, ge mig en action plan, eller säg upp avtalet.

    XXXXs svar på det var att ”frysa” kontot t.o.m. april, för att ge oss tid att rensa länkarna, och sedan ta upp det igen.

    Ok, fair enough, vi går med på det.

    I konfirmationssvar kommer det oväntade, och jag citerar

    ”Under tiden tar du bort alla (eller så många som möjligt) dåliga länkar.
    När detta är gjort så ser vi till att ta bort våra länkar och därefter sätter vi igång arbetet igen.”

    WHAT?
    Varför skulle de göra det? Och då citerar jag igen

    ”Vad jag förstod det så kommer en ”nystart” ge betydligt bättre utfall än att ha kvar äldre länkar. Så det är i syftet att påskynda leveransen som vi skulle göra på det viset”

    Enligt s.k. specialister, en ny sida har bättre chans att komma upp i rank än en gammal med bra historik.

    Rätt trött på hela ifrågasätter jag detta starkt och be även en rapport på hur vli ligger till med garantin.

    Då är svaret en arrogant email av typen ”vi vet bäst” och även meddelandet att de har uppfyllt 409 dagar av garantin. Nämen vad bra! Det visste jag inte, enligt väldigt konservativa beräkningar utifrån den statistiken de skickade som max har de uppfyllt hälften av det, men jag kanske inte kan se att egentligen ligger vi ettan på alla sökord…

    Det var droppen, sa upp avtalet, har inte fått respons än, men jag har liksom en känsla att detta är inte det sista jag hör från XXXX och deras skojare.

    Framöver kommer jag att antingen anställa någon för att göra eget SEO eller köra själv, det är nog med skojare, är säker att det finns professionella företag därute, men spridning mellan dåliga är för lite, så jag ska inte ta några chanser mer och aldrig med outsourca denna typen av tjänsten.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)