Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 134 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186775
    Dancar
    Deltagare

    Med Collector så kan man ändra på fakturan i efterhand, de har även B2B.

    #186703
    Dancar
    Deltagare

    Det funkar för det mesta bra för oss. Problemet du nämner om att paketet levererats i postlådan men att kund inte fått det beror oftast på att brevbäraren scannar paketet innan denne ger sig ut på sin runda. När denne sedan ska lägga paketet på lådan så inser han/hon att det inte får plats, men vid det här laget är ju paketet redan scannat som levererat. Det tar några dagar sedan poppar det upp hos ombud i spårningen. Tanken är att brevbäraren inte ska scanna paketet förrns det läggs på lådan, men en del är lata och scannar allt innan. Vi har varit på PostNord ett flertal gånger om detta. Bra om fler ligger på dem om detta ifall det ska bli en förändring. Vi har nästan inga fall av bedrägeri som vi kunnat styrka. Det mesta hittar rätt till sist.

    #186592
    Dancar
    Deltagare

    Hejsan,

    Gällande när du bör starta det så skulle jag säga att det är bra att göra det under detta år så att du får den extra utdelningen i och med att du äger aktierna per den 1 januari 2020. Du behöver ju inte utnyttja detta utdelningsutrymme direkt utan den samlas på hög. Så förhoppningsvis går firman bra så att du kan plocka ut mer lågbeskattad utdelning i framtiden :).

    Gällande brutet räkenskapsår så är nog det viktigaste att välja det som passar verksamheten bäst. Är det exempelvis en säsongsbetonad verksamhet så bör man ha ett verksamhetsår som passar ihop med detta. Många redovisningsbyråer har också som mest att göra under årsskiftet då många väljer kalenderår av ren reflex när de startar upp. Så det kan finnas en liten vinst med brutet i och med detta (får hjälp snabbare vid bokslut etc.).

    Tänk också på att om du funderar på att starta fler företag i framtiden och äga dem via moderbolag så måste alla företag i koncernen ha samma verksamhetsår. Kan vara värt att skänka en tanke.

    #186495
    Dancar
    Deltagare

    Vill du att lager ska synka mellan webshop och fysisk kassa så kan du inte använda iZettle (senast jag kollade iaf). Den enklaste/billigaste är nog att köra Fortnox som ”master” och sedan koppla på valfri e-handel som har koppling till Fortnox (de flesta). Sedan kopplar du på en kassa som har koppling till Fortnox. Med denna setup kan du komma undan med under 2000:- per månad, beroende på vad du väljer för leverantörer. Om du kommer ha låg omsättning i butiken så kan du köra på iZettle som själva betallösningen istället för att skaffa en ”riktig” betalterminal vilka har fasta kostnader.

    Ett alternativ kan vara om du väljer en e-handelslösning som även har butikskassa (ex. Wikinggruppen, men tror det är flera som har det). Då behöver du bara ett bokföringsssystem också som har koppling till e-handeln (typ Fortnox).

    Finns säkert andra bra lösningar också men detta är vad jag kan komma på just nu :)

    #186387
    Dancar
    Deltagare

    Ja, det är ok. För AB så är det ok att ”låna ut” pengar till företaget men det är olagligt att göra tvärt om (att företaget lånar ut till dig). Istället för konto 1930-företagskonto eller motsvarande så bokar du köpet mot 2820-kortfristiga skulder till anställda, eller motsvarande. När bolaget sedan betalar tillbaka så kvittar du bara 2820 mot 1930 (i mitt exempel).

    Funkar likadant för enskild firma (där kan du även låna av ”bolaget” då du är bolaget så att säga).

    EDIT: är dock bra (ett måste?) om ditt företagsnamn finns med på kvittot så att det inte råder tveksamheter om att inköpet gjorts för företagets räkning. Är lite osäker där.

    /Daniel

    #186364
    Dancar
    Deltagare

    Både Collector och Svea Ekonomi har checkouts för företag. Själva kör vi med Collector och är mycket nöjda.

    #186054
    Dancar
    Deltagare

    Nu är jag kanske lite tråkig. Men det är omöjligt att säga vilken plattform som är bäst för en specifik ehandlare utan att veta exakt vilken kravspec (behov) som finns. Både för där du är idag och där du vill vara i framtiden. Hur mycket komplexitet man behöver på funktionerna, hur mycket tid man kan/vill lägga utanför kärnverksamheten (att sälja), hur mycket inhouse kompetens man har gällande plattformar/IT etc. En grov förenkling skulle kunna vara att med Wikinggruppen så kan du göra vad som helst och betalar i pengar. I WP/Woo så kan du också göra vad som helst men betalar i tid och/eller pengar. I Textalk så kan du inte göra vad som helst men om du kan göra något så betalar du i pengar. Sedan finns det givetvis massor av andra dimensioner i detta, som hur stabila systemen är, hur SEO-vänliga de är, hur många andra system som har kopplingar till dem (Betallösningar, ERP, TA, etc) och så vidare.

    Kort sagt, gör en gedigen kravspec/kravlista och börja därifrån är mitt råd. Ha ett öppet sinne, det finns inget svart eller vitt gällande hyrlösningar eller open source.

    #186053
    Dancar
    Deltagare

    Nu är inte jag jurist men jag skulle helt klart säga att ångerrätten gäller för dessa varor. De är ju inte specialtillverkade efter kundens önskemål utan är ju som vilka produkter som helst. Hur tätt inpå produktionen sker från ordertillfället har inget med ångerrätten att göra så att säga. Varan kan fortfarande säljas till annan kund om du får en retur som jag förstår det. Det är i alla fall mina fem cent i ämnet :)

    #186050
    Dancar
    Deltagare

    Som ytterligare info så kan anledningen till att du nekans, även om det finns andra företag med liknande namn, också ha med vilken verksamhet du ska registreras inom. Det kan vara ok att ha liknande namn som någon annan om det är helt olika verksamheter/brancher.

    #186034
    Dancar
    Deltagare

    Tycker att Collectors Fraud-system gör detta bra. Vet inte exakt hur det fungerar (är troligen hemligt) men verkar som att om telefonnumret inte är registrerat (typ kontantkort etc.) så flaggas ordern och kund begärs att identifiera sig med Bank-ID (iaf första gången). Så för de absolut flesta kunder så dyker inte detta konverteringshinder upp alls utan det kickar in när det är något fishy på gång. Jag har upplevt att ett bedrägeri sällan kommer ensamt. Ofta kommer flera order från flera olika kunder från samma stad. Då kickar även systemet in och börjar höja kraven på order från det geografiska området.

    Vi har haft en del bedrägeriförsök men samtliga har hindrats. Sedan är vi själva vaksamma på de vanligaste tecknen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 134 totalt)