Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2014 kl. 18:33 #175114connywesthDeltagare
@Be Charmed 77790 wrote:
Ett större problem är dock att hon inte svarar på mail vi skickar till henne så hon verkar inte vilja komma överrens om en lösning. Hon har dessutom bytt adress och den nya adressen har vi inte tillgång till. Och hon är fortfarande folkbokförd på sin gamla adress.
Enda stället hon vill kommunicera igenom är via vår Instagram, och det känns inte som ett ställe att sköta ett ärende som detta på…Skicka nya produkter fast som rekommenderat. Sen vet du om hon tagit emot dem eller inte.
Det kan vara en ärlig kund som blivit förbannad, eller en kund som försöker en fuling. Testa kunden genom att skicka REK, sen vet du mer om kundens moral, och om du ska fortsätta affärsrelationen eller avbryta den.
2 april, 2014 kl. 23:49 #173940connywesthDeltagare@Copywriter.se 76390 wrote:
Hej. Varför måste det vara ett svenskt alternativ? Det finns grymt vassa och pedagogiska mästerverk ute i onlinevärlden som krossar svensktjänsterna
Dels beror det på skatteregler, dels på språk- och valutastödet, dels på leveranstider och dels på att föreningen inte vill ha affärer med utlänska leverantörer om det går att undvika (det finns undantag).
Detta gäller en idéell förening som inte vill hålla koll på skatteregler vid gränsöverskridande handel utan det ska vara ett absolut minimum av administration.
1 april, 2014 kl. 17:38 #173905connywesthDeltagare@Jesus 76314 wrote:
Varför vill du ha AB för ehandel, går lika bra med KB vilket är både billigare och mindre strul med bokföring och annat
Det är helt fel!
AB är skitenkelt att sköta bokföringen i. Det är snarare så att KB/HB och Enskild firma är krångligare för man blandar in ägarnas privaekonomi i beskattningen.
Med ett AB så är privatekonomin helt separerad från Aktiebolaget. Aktiebolaget är dessutom betydligt enklare att sälja eller bjuda in andra delägare/styrelseledamöter, om man vill det.
Dessutom har ägarna/styrelsen inget personligt ansvar i AB.
1 april, 2014 kl. 17:09 #173899connywesthDeltagare@Nahoj 76363 wrote:
Tack för svaren. Jag har läst igenom de som du länkade Dan och känner att jag har betydligt mer kött på benen nu än tidigare. Jag får se hur jag gör med markandsföringen, kanske börjar med lite mindre pengar för att sedan stegra med tiden.
Det brukar vara bättre att ”smyga” igång verksamheten än att ”slå på stort” på en gång. Slår du på stort så tömmer du kassan ganska snart och sen finns inga pengar kvar. Bättre att göra billiga misstag än dyra. När du väl börjar få lite fart på affärerna så kan du öka på marknadsföringen lite pö-om-pö.
Om du har en planerad marknadsbudget på 180 KSEK så borde du kanske börja de första 3 månaderna med 5 000 kr per månad (fördela de 180 KSEK på 36 månader) och se hur det fungerar.
Om du har satt upp en marknadsföringsbudget på 20% av omsättningen så bör försäljningen på ett längre perspektiv vara just 5 gånger så hög som marknadsföringskostnaden för att det hela ska bära sig, annars får du tänka om med budget eller andra delar i din plan.
Men observera att dessa tumregler är helt beroende på en rad olika faktorer som exempelvis vilka produkter du säljer, hur din marknadsföring ser ut, m.m.
När du väl säljer för 5 gånger marknadsföringskostnaden, så kan du succesivt öka marknadsföringsbudgeten varje månad tills du når en mättnadsnivå, dvs där försäljningen inte ökar mer när du ökan marknadsföringskostnaden.
Men tänk också på att marknadsföringskostnaden har en fördröjning innan försäljningen ökar, det kan vara värt att köra på samma marknadsbudget tills försäljningen peakar så du kan se någorlunda hur stor fördröjningseffekten är och hur effektiv marknadsföringen är. Givetvis är det ingen absolut sanning som är för evig utan det förändras hela tiden. Men med den här kunskapen så blir du klokare och kan disponera din marknadsbudget något effektivare.
23 januari, 2014 kl. 12:22 #172253connywesthDeltagare@zeven 73142 wrote:
Intressant.. Tänkte faktiskt inte på att räkna in löneutveckling i förhandlingen. Tycker dock att akademisk utbildning är rätt så irrelevant efter att ha jobbat med många ekonomer (med 5+ år utbildningar) som bara haft det i bagaget men inte någon erfarenhet av ehandel. Har ju själv gått yrkesutbildning inriktat på E-handel men är väl en gråzon om det räknas som någon vidare akademisk sådan.
Vad övertygar dig mest som arbetsgivare för att få en högre lön? Den lön jag tänker begära har blivit betald i 2 år framåt på den vinst (utöver budgethöjning på +20% från föregående år) jag genererat vilket är ett kort jag eventuellt tänkt använda mig av.
Var bor du i landet?
Var är arbetsplatsen?Bor och jobbar man i Stockholmsområdet så är lönen kanske 2000-3000 högre än i övriga landet i snitt. Bor man i Kiruna, Junsele, Pajala eller Kalix får man kanske räkna med lägre lön.
Sen ska du ta i lite extra när du börjar förhandla så du har en rejäl höjning från tidigare jobbet med kanske 20-30% (som mest fick jag själv 48% lönehöjning när jag bytte arbetsgivare en gång i tiden, från 17500 kr till 26 000 kr (jag begärde 30 000 kr!), men det var 1996 och jag var då 32 år, och mitt självförtroende var på topp).
23 januari, 2014 kl. 12:13 #172251connywesthDeltagare@Bestblom 74222 wrote:
Vad anser ni om Visam?
Det jag undrar över är vad mitt företag behöver för typ av tjänst i ett bokföringsprogram?
Bokföringsprogrammen jag har listat här ovan erbjuder en del tjänster där några av viktiga och andra (för min del) är mindre viktiga och inte aktuella just nu, kanske senare…Bokföring och redovisning är en självklarhet.
Men behöver jag fakturering också? Mina kunder består till 99,9999 % av privatpersoner. Jag förstår inte riktigt vad fakturering innebär i detta sammanhang?? Är det en funktion som möjliggör att skriva ut en faktura som man kan skicka tillsammans med varan till kunden? För det finna mallar för just detta.*ursäkta min ”okunskap” kring detta* jag försöker lära mig
I SPCS kan du skriva ut din faktura till PDF och bifoga i ett mejl till kunden direkt från SPCS. Det medföljer en hel drös med olika fakturamallar som du även kan kopiera och editera så du kan skapa dina egna skräddarsydda mallar.
Jag tycker SPCS är enkelt att använda.
Jag skulle aldrig i Livet låta min bokföring snurra runt på nätet i en molntjänst som jag inte har någon som helst kontroll på. Om du blir osams med en molnleverantör så kan de bara stänga av dig från din bokföring och du kan inte göra något åt det, du hamnar i finkan för det är ditt ansvar allena (enligt lagen) att bokföringen är tillgänglig.
Att använda Molntjänster tvingar dig att betala avgifter varje månad, Kvartal eller år så länge lagen kräver att du har arkivansvar för bokföringen, dvs i minst 7 år. Oftast kan du då inte avsluta avtalet med en specifik leverantör inom dessa 7 år även om du byter till en annan. Jag vet inte om man kan få ut sin bokföring i ett SIE-format så man kan importera till annat bokföringsprogram.
Se till att ditt program både kan importera och exportera till SIE-formatet.
Se på sie.se vilka leverantörer som är anslutna till SIE.
Senaste BAS-kontoplanen kan du hämta på bas.se
23 januari, 2014 kl. 12:01 #172250connywesthDeltagareMan får vara kreativ ibland:
TV => AV Monitor => Avdragsgillt
Förlovningsringar => Namnbrickor => Avdragsgillt23 januari, 2014 kl. 11:13 #172245connywesthDeltagareBra synpunkter som jag ska ta i beaktande, men jag ser gärna förslag på konkreta siffror.
Eftersom jag själv inte är så insatt inom klädesbranschen, så undrar jag om det är idé att satsa på:
1 – Noname (lågt pris => låg marginal)
2 – Befintliga märkesprodukter (högt pris => låg? marginal)
3 – Eget varumärke på en annan tillverkares produkter ( mellan pris => mellan? marginal)
4 – Helt egen design med eget varumärke (högt pris => hög marginal)Det blir ju helt olika marginaler och upplägg för dessa olika strategier.
Sen har man även frågan vilken del av värdekedjan som är lämpligast.
1 – Enbart Importör och säljer endast till andra distributörer
2 – Distributör till Kedjor
3 – Distributör till små/special butiker
4 – Sälja direkt till konsument19 januari, 2014 kl. 23:26 #172092connywesthDeltagareSPCS betalar man för en enda gång.
Sen kan man om man vill teckna ett serviceavtal men det är inget tvång. Jag rekommenderar att ha serviceavtalet eftersom du kan ansluta dig till en kreditupplysningstjänst som är ganska bra och som är integrerad i programmet.
19 januari, 2014 kl. 23:23 #172090connywesthDeltagareBredda sortimentet men endast till saker som ligger mycket nära hörlurar, för det är vad era kunder är intresserade av. Fokusera på det ni göra bra och gör det ännu bättre. Skaffa produkter inom samma segment som har bättre marginaler, skapa egna varumärken och se till att höja kvaliteten på alla era produkter så ni kan ta bättre betalt. Snabba upp leveranserna. FOKUSERA på det ni kan och gör bra…..
-
FörfattareInlägg