Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
4 december, 2012 kl. 12:11 #156606CMAnderssonDeltagare
Jag har ännu inte kommit igång med min verksamhet, men håller på och lär mig så mycket som möjligt eftersom jag är helt ny på området. Jag har undersökt en del leverantörer för Adwords och hittills gillar jag Finch koncept bäst då de genom matematiska modeller och beräkningar baserar optimeringen på värde trackingen av den tidigare trafiken, istället för att ha konsulter. Detta skulle innebära en stor tidsbesparing framöver.
4 december, 2012 kl. 11:53 #156604CMAnderssonDeltagare@mephisto73 56894 wrote:
På din beskrivning får jag intrycket att ni hade behövt optimera er kampanj. Med AdWords måste man utvärdera varje sökord för att se vilka som konverterar och vilka som inte gör det.
Det gäller att lista ut vilka fraser folk söker på när de vill köpa den aktuella produkten, samt att du har tillräckliga marginaler.
AdWords funkar, det kan jag intyga. Det kanske inte funkar för alla produkter/branscher, men jag skulle nog rekommendera att anlita någon som kan optimera en kampanj åt er så får ni kvitto på om det verkligen inte funkar, eller om det är en fråga om optimering.
Jag skulle vilja saga att ett problem uppstår då antalet sökord blir stort. Att sitta och lista ut vilka fraser folk söker på blir helt enkelt inte effektivt. I slutändan handlar det ju om gissningar då man faktiskt inte vet exakt vilka sökord som genererar köp. För att få någon som helst bra information och för att kunna göra optimering måste man ju som ett första steg sätta in tracking för konverteringar och värde. Först då får man ju någon feedback på hur sökorden fungerat.
Jag har ännu inte kommit igång med min verksamhet då jag fortfarande försöker lära mig och ta reda på så mycket information som möjligt. När det gäller Adwords har jag bland annat varit i kontakt med Finch som automatiskt sköter allt optimeringsarbete baserat på värde trackingen på den historiska trafiken. Detta koncept skulle nog fungera för mig då jag inte kan spendera så mycket tid på att själv klura ut vilken budget sökorden ska ha…
5 november, 2012 kl. 01:08 #154920CMAnderssonDeltagare@Prix 55074 wrote:
Har nu inte orkat läsa allt men jag fick en presentation från dem. Dels rörde det sig om en del pengar, och sedan sa dem ”Om vi inte kan prestera så att du tjänar på detta (alltså i vinst) inom 3 månader så river vi kontraktet på mitten och glömmer allt” … Hmm- för bra för att vara sant? Ber killen att lämna ett avtal för mig att läsa igenom – Detta fanns inte med på avtalet = aldrig i hela mitt liv jag skrev på!
Det finns ju aktörer som inte har några fasta kostnader eller bindande avtal. Jag har kikat litet på Finch som ett alternativ eftersom jag är i ett läge då jag inte kan dra på mig några onödiga kostnader.
CM
25 oktober, 2012 kl. 13:29 #154450CMAnderssonDeltagare@patrikkjellin 54584 wrote:
Jag tolkar Carl Magnus lite annorlunda, jag tror att du menar det jag tidigare skrev om, eller hur Carl Magnus? En av de stora utmaningarna med SEO arbetet är själva underlaget för själva optimeringen. Som affärsutvecklare inom Online Business (på Projectplace) ser jag att den svenska marknaden domineras av ett tänk där vi optimerar utifrån sökvolymer och konverteringar MEN basen för sökordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgångspunkten i vilket värde den har för företaget, d v s relaterat till försäljningen. Det gäller således att betrakta både SEO och PPC som ett led i försäljningen, inte marknadsföringen. Google keyword tool är ett klockrent exempel på detta lite ”gamla tänk” (förlåt) eftersom det inte alls visar om orden du optimerar ger något värde för bolaget. Det är betydligt smartare, som jag ser det, att använda CPV (Cost Per Value) som utgångspunkt i ditt PPC arbete och sen använda samma ord som utgångspunkt i ditt SEO arbete. Jag vet att e-handlare som Greatdays använder detta arbetssätt. Och istället för Google keyword tool använder de Finch.com, vilket jag själv tycker att riktigt bra. Men som sagt, det kräver ett lite nytt tankesätt.
Ja, detta är mer hur mina tankegångar går faktiskt. Som jag ser det är den faktiska försäljningen det viktigaste. Allt arbete man gör, tex branding och SEO, skall ju leda till mer försäljning, annars ser jag inte vitsen. Det är därför jag ville börja i andra ändan och fokusera på just sökorden och hur väl de genererar, och sedan utifrån det utveckla platformen allteftersom. Jag har också stött på Finch men har inte kommit så långt i mitt uppstartande att jag gjort något där än.
Mvh
CM24 oktober, 2012 kl. 10:18 #154409CMAnderssonDeltagare@ortax 54456 wrote:
Jovisst är det en bra början. Problemet blir ju att om du t.ex. spenderar 5.000 kr på ord som du får upp till låt oss säga placering 3 i den organiska söklistan, har du då en dåligt optimerad sida så skulle det inte vara så svårt för en konkurrent att klättra förbi dig med betydligt mindre budget (Nu talar jag inte om högkonkurrerande ord, då snackar vi om andra summor).
Och en annan aspekt i det hela är att om du har en ny sida och börjar jobba med sökordsoptimering (med andra ord, jobbar med inlänkar) kraftigt så finns det risker med att G ser det som spam och för ”onaturligt” att man t.o.m. kanske hamnar i ett filter om man har otur.
Mitt tips är att man börjar titta på systemets förutsättningar för sökmotoroptimeringen, när man sen känner sig bekväm och konsulerat med diverse SEO-optimerare så börjar man ta tag i sin sökordsoptimering. Ju starkare grund man har desto större chanser är det att få ha kvar sin placering.
Tack för tipset. Det är ju verkligen viktigt att man inte hamnar i något filter hos Google.
Jag funderar ändå på om man inte samtidigt som man förbättrar och optimerar sidan också så snart som möjligt försöker få reda på så mycket information om vilka sökord som genererar bäst. Därifrån får man ju viktig information om vad som driver. En kombination av båda delarna kanske är den bästa lösningen. Förbättringsarbetet är ju kontinueligt då förutsättningarna hela tiden också förändras.
Mvh
Carl Magnus22 oktober, 2012 kl. 17:17 #154290CMAnderssonDeltagare@ortax 54398 wrote:
Säg att man går i tankarna på att anlita ett sökordsoptimeringsföretag och sidan i fråga inte är riktigt sökmotoroptimerad. Det hänger inte riktigt ihop.
Första problemet blir att dem som ska hålla på med sökordsoptimering och bara jobba med kvalitativa sökord i den organiska träfflistan får antagligen jobba med diverse fulknep för att ens knipa en placering på första sidan om sökordet är relativt konkurrensutsatt.
Andra problemet blir då att om man ändå lyckas så kommer sökordsoptimeringen vara taktiskt uppbyggd efter den icke-optimerade sidan. Så skulle man nu börja optimera sidan ”rätt” så är chanserna att den faller en bit i serpen.
Detta är bara teoretiskt tänkande ifrån min sida om hur det skulle kunna ligga till. Dock håller jag faktiskt med dig om att sökordsoptimerare är mer insatta i hur man bra och fint kommer upp i serpen på specifika sökord, men då att sidan i fråga har en bra grund med sökmotoroptimeringen.
Jag tror i och för sig att om man får igång optimeringen av sökorden, även om sidan inte är ”perfekt” så är det en bra början. Därefter kan man ju använda resultaten man ser till att förbättra sidan. Nu är jag ganska ny på området men jag förstår att dessa processer tar litet tid innan de faktiska resultaten visar sig. Själv tittar jag runt efter aktörer som kan underlätta och ta en del av arbetsbördan, även för mindre företag. Jag har helt enkelt inte tid att sitta och försöka klura ut vilka sökord som är bäst…
22 oktober, 2012 kl. 13:50 #154271CMAnderssonDeltagareEtt tips är att använda sökordsoptimeringsföretag som inte använder fasta kostnader, eller bindande kontrakt.
-
FörfattareInlägg