Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #158107
    Carl
    Deltagare

    Jag skulle definitivt rekommendera dig att läsa på om avancerad display-annonsering via YouTube och deras TrueView bl.a.

    Blir du duktig på detta så kommer du att kunna rulla klipp i helt rätt miljöer, vilket jag tror skulle vara den absolut bästa kanalen att marknadsföra det här klippet.
    Att få en video av den här arten att bli viral känns svårt, å det har inget med er att göra utan om ”wow”-värdet på det hela.

    Här har du en länk till Google’s studiematerial för certifiering inom ”Advanced Display Advertising”: Display Advertising Advanced Exam

    Lycka till! ;)

    #158102
    Carl
    Deltagare

    @Sam 58616 wrote:

    Tack för det, jag upplever likadant.

    Varför är Keyword Tool ett stort skämt? :confused:

    #157262
    Carl
    Deltagare

    @GregerA 57704 wrote:

    Det är ett tag sedan jag tittade lite i Googles regler, så jag kan dels minnas fel, och de kan ha ändrat reglerna, men så här uppfattade jag det:

    Det är ok att använda någon annans namn/varumärke som sökord.

    Det är inte ok att visa någon annans namn/varumärke i annonsen.

    Så om Philips vill använda Sony som sökord så är det ok, så länge de bara visar ”Philips TV – ett bättre alternativ” typ – men alltså inte ”Vill du ha något bättre än Sony” typ.

    Så länge ett varumärke inte är skyddat ”hos” Google så är det fritt fram att använda ett varumärke i både sökord och annonstext.
    Den advokaten som hotar med stämning kanske borde botanisera lite i Googles regelverk innan de agerar sådär. Kan ju bli kostsamt för deras del. Onödigt inte minst då det tar typ fem minuter att anmäla ett varumärke för skydd i Googles nätverk.

    EDIT: OM ett varumärke är skyddat så kommer din annons inte att bli godkänd. Med andra ord: så länge din annons är godkänd och ”live” så kan du sitta lugnt i båten. :)
    (Ska väl även tillägga att det i vissa fall kan förekomma separata överenskommelser, men som sagt, så länge din annons är godkänd av Google så borgar Google för att din annons är enligt regler godkänd)

    #157261
    Carl
    Deltagare

    Ovan givna svar tycker jag förklarar hur din frågeställning egentligen bör se ut.
    Men för att besvara din fråga (med egen erfarenhet av ett 60-tal olika konton) så spenderas det mellan 100 kr / dag till 20 tkr / dag, beroende på bransch och företag.

    För att förtydliga lite vad Connywesth säger; för att ta reda på om din budget bör kallas begränsad eller ej så måste du ju veta 1) Vad är din budget/dag & 2) Vilka är de absolut mest aktuella sökorden för dina produkter och vilka sökvolymer samt vilken konkurrens är det på dessa sökord.

    För att du ska få så mycket klick för din budget som möjligt krävs det att dina annonser har ett bra QS (Quality Score), eftersom att QS är en av faktorerna som avgör din faktiska klickkostnad som ej är att förväxla med ditt MaxCPC, och det enda du själv kan göra för att få så hög QS som möjligt är att se till att dina annonser är så relevanta som möjligt för sökningen som triggar en visning på din annons samt att annonstexten är utformad på bästa sätt mot den som söker. Vad som händer då är att användaren i regel klickar mer på just din annons eftersom att den tilltalar både i utformning och relevans, du får då en högre CTR (Click-Through Rate) vilket direkt påverkar din QS.

    Alltså; Begränsad budget = Skjut enbart (med precision) på de absolut mest aktuella sökorden för din produkt.
    Obegränsad budget = Skjut (med precision) på alla sökord som är aktuella för dina produkter. :)

    #157258
    Carl
    Deltagare

    @J.L 57741 wrote:

    När det ändå diskuteras Adwords här så tänkte jag fråga en fråga… Finns det någon Adwords konsult som lämnar någon slags garanti? Att det kommer ge kunder t.ex? Det kan ju lika gärna vara så att deras optimering inte funkar, man vill ju inte lägga pengar i onödan så att säga.

    När jag frågade dom som jobbar på Adwords ( Dem som hjälper dig komma igång i telefon ) så sa personen jag talade med att det var helt onödigt att anställa någon ”det är ju samma sak som jag gör för er nu”

    Kan man garantera ett resultat? Nej. Varför? Det här är en dynamisk plattform som branschmässigt påverkas av yttre faktorer. De som säger sig kunna garantera ett resultat skulle jag vara vaksam över att ingå affär med.
    DÄREMOT så kan man ju garantera försäljning, eller iaf bättre värden, om man ser att en kontostruktur är dåligt utformad. Men det går ju som sagt inte att garantera några specifika siffror.

    Om den personen du talade med på Google tyckte det var onödigt att använda sig av en konsult så kanske han bedömde ditt fall som såpass enkelt att hantera att det inte fanns någon idé med att plocka in en konsult.
    Varför andra plockar in konsulter brukar oftast handla om att de inte har tid att göra jobbet själva, de har inte tillräckligt med kunskap för att kunna hantera sitt AdWords-konto eller så vill de anlita en professionell byrå för att kunna få rapportering och optimering på ett sätt som de inte kan få på egen hand.

    #157063
    Carl
    Deltagare

    @Jimmy Öström 57541 wrote:

    Vad skönt att ni alla SEO experter finns, jag hade dåligt koll på förkortningarna innan:p;):):

    SEO = En svordom
    PPC = Någon sorts plast
    Off-Page = inte uppkopplad på intranätet (offline alltså)
    On-page = uppkopplad på intranätet (on line helt enkelt)
    SEM = semester

    Här har du en länk till ”Google Glossary” om du känner att du behöver peta på kunskapen om alla olika termer och akronymer i branschen. :)

    Google Glossary UK English

    #157052
    Carl
    Deltagare

    @Sam 57530 wrote:

    Nej, jag tycker att jag borde ha mer än 10-15 organiska besök från ett ord med 133 sökningar/dag och där jag ligger högst placerad.

    Jo klart när det är organiskt vi talar om så borde ju dina topp-placerade länkar generera mer klick än runt 10%, men talar man om SEM så är en CTR på ~10% inget att höja ögonbrynen över när det handlar om ett väldigt specifikt sökord där du har väldigt hög relevans med en annons.

    Sen är det ju faktiskt så också att det är ett mänskligt beteende med i ekvationen, vilket inte alltid är så logiskt, och med såpass små volymer kan det också vara som så att det blir aningens för lite data för att det skall vara statistiskt signifikant för att kunna dra slutsatser åt endera håll. Men som ngn var inne på så finns det ju säkerligen fler högt relevanta länkar och annonser som tar en del av trafiken, vissa sökningar kanske inte ens genererar någon trafik till ngn över huvud taget (ngn som har sökt fel, ångrar sig, kommer på en bättre lämpad söksträng osv).

    #157046
    Carl
    Deltagare

    @Finch Sverige 57511 wrote:

    Om man använder sig av en byrå skall man ju som någon sa absolut inte betala mer än man gjorde innan. Att ha en byrå måste ju löna sig, annars är det ju ingen ide. Dessutom bör man absolut inte binda sig för några tidsbundna kontrakt. Det enda dessa gynnar är ju byrån. Allt skall dessutom vara helt transparent och det skall vara enkelt att avsluta samarbetet. Det ska inte ta mer än några sekunder att koppla ifrån byrån och återgå till sina gamla kampanjer.

    Jag tycker du generaliserar lite väl här. Jag håller med om att man i de flesta fall bör se till vad förhållandet kostnad/intäkt säger om arbetet byrån gör i avseendet att säkerställa att det av byrån tillförda värdet bör överstiga byråns arvode. Men sen finns det fall, precis som i marknadsföring generellt, där en aktör ”köper” marknadsandelar i en mer långsiktig strategi. Då behöver inte alls det arbete som byrån tar betalt för överstiga den direkta vinsten som kampanjerna driver, eftersom att värdet i den här ekvationen sitter i antalet vunna nykunder.

    Gällande avtalslängder så tycker jag inte heller att man kan säga att det bara är byråer som tjänar på långsiktiga avtal. Jag kan hålla med om att om det handlar om en byrå som inte alltid levererar så är det ju byråns vinst om avtalet skrivs på längre tid eftersom att de förmodligen skulle tappa kunden annars. Men sen har vi ju den kundtypen som också gör en satsning på en byrå och vill säkerställa en handlingsplan med delmål och mål som är satta över en tid, då vill ju inte kunden att byrån helt plötsligt säger upp uppdraget. Så då finns det ett klart incitament från kund att skriva ett långsiktigt avtal.
    Men jag tycker som sagt att varje byrå skall kunna erbjuda kunden allt från noll månaders bindningstid (naturligtvis 30 dagar uppsägning) till avtal på 36 månader.

    #157045
    Carl
    Deltagare

    Svårt å ge någon vidare förklaring med så pass lite insikt i hur det ser ut egentligen, men en fråga dock; som jag tolkar det tycker du att dina AdW-annonser på detta sökord borde ha minst 50% CTR?

    #157002
    Carl
    Deltagare

    @mickevvs 57472 wrote:

    Nyfiken på vilka ni är :), nu när du skrev ”Vi jobbar såhär”.

    Ja precis, kolla min profil. :)

    Jag är här i egenskap av ”person som intresserar sig för digital marknadsföring”, inte för att marknadsföra oss. Vi gillar att hjälpa till!

    Så klota på med frågor om du tror att jag skulle kunna vara till användning, jag kommer inte att skicka någon faktura. :P

    /C

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)