Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
26 april, 2011 kl. 09:08 #122173BloppitDeltagare
Efter att ha läst svaren så känns det som vi inte framfört idén och fördelarna med Bloppit tillräckligt tydligt så det ska vi jobba vidare på. Vi ersätter ju knappast en webbutik utan de kommer alltid vara bättre på att ha lagerhantering och fler inställningar etc. Det som blir enklare är att börja sälja från start. Antingen som enskild bloggare som säljer egna produkter genom sin blogg, eller som en enskild webbsida som tex. vill börja sälja sin nya bok utan att behöver en hel webbutikslösning för detta, samtidigt som en säljare får möjlighet till spridning av sina produkter genom att ge provision så att folk vill ”bloppa” en vara på sin blogg, facebook eller hemsida.
Bloppit är en köp&sälj-sajt som vi försökt anpassa till att fungera likt en webbutik med lösningar för det, samtidigt ska köparen få trygghet vid köp genom denna typ av tjänster på nätet.
Vi snurrar ju som ”beta” så det finns en hel del funktioner och förbättringar kvar förstås. Fler betallösningar och fler fraktalternativ..
Tack för er input – De har satt en hel del andra tankar och ideér i rullning !
21 april, 2011 kl. 14:39 #122110BloppitDeltagareAtt fått din syn på det hela är positivt för då har vi lite att jobba emot för att vara intressanta även för de större e-handlarna som jag gissar att det handlar om här. En av våra grundpelare är att ge både köpare, säljare (privat som företag) trygghet vid just köp&sälj på nätet, samtidigt som möjligheten till social spridning av varor finns via funktionen ”bloppa”.
Personligen tror jag att Bloppit kan hjälpa den nya e-handlaren igång då allt som behövs för att driva e-handel redan finns integrerat. Alla synpunkter är guld värda
PS. bloppit håller reda på lagersaldo
21 april, 2011 kl. 13:45 #122107BloppitDeltagareSuperbra frågor. Betyder att vi måste vara tydligare på en del områden.
En köpare sätter alltid in pengar som motsvarar beloppet på den köpta varan. Dessa blir upplåsta till säljarens ’plånbok’ när köparen godkänt varan. För stunden kan man inte sätta in pengar i förväg, däremot kan man handla andra varor genom Bloppit från sitt bloppit-saldo.
På frågan vem betalar ut provisionen? Bloppit betalar ut blopp-provisionen som lön till privatpersoner som inte har ett eget företag.
Mer om det -> Bloppit
Man behöver förstås inte använda våra fraktmetoder utan kan använda vilken transportör som helst och sätta sett eget fraktpris eller fraktfritt eller endast upphämntning om så önskas. Bra dock om man skriver in ett kollinummer när/om man skickar varan som paket då paketet blir spårbart för både köpare och säljare genom Bloppit..
Har ni förslag på själva Skapa annons förfarandet. Är det tydligt? Menyerna? behövs fler kategorier? fler val, storlekar, material etc.
Tack så länge och Glad Påsk
Joakim21 april, 2011 kl. 11:57 #122103BloppitDeltagareTjänsten innebär att både privatpersoner och företag ska kunna sälja och köpa varor via nätet liknande de auktions och annonsmarknader som finns idag. Skillnaden är att Bloppit fungerar mer likt en Webbutik. Tjänsten innebär också att säljaren ska kunna erbjuda en ”bloppare” provision vid en försäljning för att på så sätt få hjälp att nå ut med sina varor.
Att bloppa -> Bloppit
Escrow-tjänst till viss del då pengar hålls inne av Bloppit tills köparen mottagit paketet och ’godkänt’ varan. När varan är godkänd av köparen görs pengarna tillgängliga för säljaren som kan föra över dem till sitt bankkonto. Kostnaden för en banköverföring har vi satt till 4 kronor och man väljer själv när man vill ta ut sina pengar. Innestående medel kan också användas för att handla andra varor via Bloppit om man nu vill..
Handla säkrare -> Bloppit
När det gäller betallösningar har vi kortbetalning på ingång men för stunden endast betalning via Plusgiro. Genom att använda Plusgiro och OCR så finns inga transaktionsavgifter som slår mot köpare och säljare, samtidigt är en banköverföring ett invant beteende hos många som handlar via auktionssajter idag.
Så här går ett köp till på Bloppit -> Bloppit
Logistiken fungerar kort så här: Säljaren kan antingen sätta sitt eget fraktpris, eller så kan de använda vår tjänst där säljaren väljer vilken transportör de vill använda när de skapar annonsen, detta via en integration mot Fraktjakt. DHL, Schenker och Bussgods är snart tillgängliga och allt är förberett för Posten.
När säljaren fått meddelande om att en vara är betald skapas fraktsedeln och kan då skrivas ut av säljaren (frakten är då förbetald). Säljaren skickar paketet och köparen blir meddelad om att paketet är på väg.
Hälsningar
Joakim -
FörfattareInlägg