Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
28 oktober, 2012 kl. 17:43 #154550blogtractionDeltagare
Vi kan erbjuda en månads gratis träning för de som vill testa vår onlineträning.
Carl Sundgren
feedvertiser.com28 oktober, 2012 kl. 17:33 #154549blogtractionDeltagare@Parvelito du har helt rätt. Visst finns det en viss urholkningsrisk med att sprida förtäckt reklam på sociala medier. Visst vill säkert facebook kontrollera flödet så stt det optimeras användarmässigt. Men det är svårt för tex facebook att särskilja det jag delar för att jag vill, från det jag delar för att få en rabatt.
Personligen så är jag mer intresserad av vad min kompis på facebook rekommenderar för webshop, än vad en annan kompis äter till frukost.
Vi erbjuder möjligheten till delning mot erbjudande så får dina besökare välja att dela eller inte. De får själva avgöra om de vill ha ert budskap, visa köpt produkt eller annat budskap på deras sociala arena. Vår erfarenhet är att det är självreglerande eftersom kunden inte heller vill ha vad som helst på sin sociala wall. Precis som att de inte rekommenderar vad som helst i fikarummet på jobbet.
Så länge det finns 1 miljard användare av facebook som i genomsnitt spenderar 45 min om dagen inloggad så är det ett bra ställe att synas på. Även om det riskerar att urholka delarens trovärdighet bland dennes sociala nätverksvänner.
Som jag skrev tidigare. Vi har sett att ett erbjudande inte helt kan köpa en share, utan det hjälper istället till att trigga att dela något man vill ha på sin facebook wall.
28 oktober, 2012 kl. 15:07 #154543blogtractionDeltagareTror att det kommer att dyka upp flera systemvarianter av ”dela på sociala medier mot ersättning”. Det är ju en större potential i marknadsföring via vänner än t.ex. via traditionella banners. Google adwords börjar bli för dyrt för de flesta små webshoppar. Då kan såna här verktyg vara ett smidigt sätt att nå ut på andra, mer kostnadseffektiva sätt för små till medelstora e-handlare.
Visst kan man lite kodkunskap lägga till facebook-script för att lägga upp dela-eller gilla kampanj. Men fördelen med andra delningsverktyg är istället att du får ett enkelt gränssnitt att göra dina kampanjer i. Du kan välja att erbjuda fler sociala nätverk än bara facebook. Tex pinterest, twitter, google+, tumblr, stumbleupon, linkedin etc. Dessutom så kan du göra annat än bara facebook dela eller gilla kampanjer. Du kan tex erbjuda besökaren en belöning för att de skriver upp sig på ditt nyhetsbrev. Eller att de får en gratis muffins på ditt café om de delar på utvalda sociala medier. Eller att de bara delar sitt köp efter slutförd betalning.
Kort sagt så erbjuder ”dela på sociala medier mot ersättning”-verktygen en mer boostad variant av facebook script. Det är iaf vad vi erbjuder.
Visst kommer det här på ett sätt urholka sociala medier med reklam. Men om det är något som delas som dina vänner gillar, då är det ju samma sak som om du säger det personligen till dina vänner. Vilket är den bästa reklamen. Är det också pricksäker reklam så upplevs det nästan som en service.
Vi har ett antal kunder som kör kampanjer hos oss just nu. Det är allt ifrån caféer som har en dela-knapp på sin sida vilken triggar ett erbjudande ”Dela och få en gratis kaffe”, till webshoppar som ger rabatt innan/efter köp.
Fördelen med såna här system är också att du kan få tex en rabattkod eller annat erbjudande/meddelande levererat via mail och/eller sms.
Vill inte snacka ned användandet av facebook-script. Det är väldigt bra och gratis. Men du får en mer flexibel lösning om du går utanför facebook-sfären och utforskar andra möjligheter till social spridning. Du kan ju samla alla kunders mailadresser och skicka ut ett 100% gratis nyhetsbrev via outlook. Men det blir bättre, snyggare, enklare och fullt med statistik om du betalar för en nyhetsbrev-leverantör.
Statistik vi har samlat hittills visar på en väldigt hög delningsgrad på sociala medier. Det förutsätter dock att erbjudandet är tillräckligt bra. Som jag skrev tidigare så ligger antal klick per delning på ca 4-5 st. Det är dock en väldigt bra branding också eftersom många fler ser ert budskap. Så visst finns det potential i att komma ut på sociala medier.
Angående budskapet som delas via feedvertiser.com så kan butiksägaren välja att antingen skriva ett eget budskap eller bara låta er kund visa sitt köp för sina vänner på sociala medier. På det sättet kan budskapet styras om man i längden tror att det är en bättre lösning för att få ut egna produkter och butik i sociala medier. Det beror på hur du vill lägga upp kampanjen och på vilket sätt du vill synas i sociala nätverk.
Är det då bra ROI? Ja, eftersom det inte kostar mer än några hundralappar per månad att använda samt att du inte behöver lägga ned någon tid på det i princip. Det är som en automatisk social marknadsföring som fungerar dygnet om. Det enda du behöver göra är att fylla på med något erbjudande så byter du sen automatiskt utrymme i dina besökares personliga sociala medier mot att besökaren som delar får något av dig. Win-win.
Reklam hittar till alla sociala medier förr eller senare. Marknadsföringen smyger ju sig in där människor vistas. I tunnelbanan, på bussar, i tidningar och i sociala medier. Tror inte att det är något jätteproblem som kommer att få facebook att krascha. Nyckeln är istället att presentera relevant reklam. Att träffa rätt mot målgruppen. Det tycker jag att tjänster vårt feedvertiser.com faktiskt gör eftersom det är personer som delar med sina vänner. På samma sätt som de berätta om er butik på morgonfikat.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
27 oktober, 2012 kl. 21:23 #154529blogtractionDeltagareHåller till viss del med att man som kodare kan integrera liknande tjänster själv. Men det kan man ju med allt egentligen? Värdet ligger ju i att kostnaden ska ligga på en rimlig nivå så att det känns mer relevant att ta hjälp av en fördig lösning än att bygga något själv. Tiden du lägger på att utveckla liknande koncept själv är också pengar.
Vi driver feedvertiser.com som nämnts i träden vilket bl.a. är en ”dela på sociala medier mot reward”-funktion. Det vi har sett är att personer för det mesta inte säljer sig så enkelt på sociala medier, utan att de istället delar det som de verkligen gillar. Det belöningen gör är att det triggar beteendet.
Ett vanligt scenario för oss är att kund X då och då köper strumpor på butik Y. Butiken kör en kampanj via oss där de erbjuder 25% rabatt om kund X delar butik Ys budskap på sociala medier. Eftersom kund X ändå gillar och står för butik Y så triggar erbjudandet kund X sociala delning. Det blir ett win-win-win-win-loose situation. Kund X vinner på 25% rabatt, butik Y får branding och utrymme i sociala medier, kund Xs vänner få bra tips på den grymma webshoppen Y, feedvertiser som tillhandahåller tjänster vinner…det är bara de sociala medierna som till viss del urholkas med delad reklam.
På våra kampanjer har vi sett en klick/delningsratio på ca 5/1. Dvs i genomsnitt får en delning 5 klick in till butiken. Dock så är dessa klick mycket värda eftersom du når en bra målgrupp (delarens sociala nätverksvänner är ofta i samma situation etc som delaren). Dessutom så får du ju branding i sociala medier med din logga och budskap vilket är svårt att direkt värdera i kronor och ören.
Jag tycker man ska se det här konceptet som ett av flera sätt att automatiskt, viralt och billigt nå ut med ditt budskap och logotyp på sociala medier.
16 oktober, 2012 kl. 21:02 #153917blogtractionDeltagareVi har provat många olika kanaler och funnit att facebook är bra för att få billig trafik, varumärkesspridning och viral spridning med lite tur. Tror inte direkt på att köpa annonsering i högerlisten på facebook. Inte för oss iaf. Det är ju beroende på bransch förstås. Allmänna produkter som passar många och som man köper då och då funkar säkert bra. Men nischade produkter borde fungera sämre. Det blir också svårt att direkt jämföra adwords med facebook (förutom direkt roi) eftersom det ena är baserat på sök och det andra på allmän annonsering. Vore mer rättvist att jämföra facebookannonsering med traditionell bannerannonsering.
Oavsett så är det ju viktigt att få reda på om man kan räkna hem investerade kronor. Där är ju adwords överlägset bra och därför är google en sådan framgångssaga.
Vi har istället använt andra funktioner på facebook som ”Dela med dig av xxx till dina vänner”, ”Ge dina vänner rabatt” och ”Dela med dina vänner och få rabatt”. Dessa funktioner har vi på vår site. Vi underlättar för användaren att dela oss på sociala medier. Genom det så kommer man in i traditionell mun-mun marknadsföring istället för att köpa klick. In i feeden. Mycket billigare, mer trovärdigt och förhoppningsvis postat av någon som står för produkten eller tjänsten.
Beställde själv mat online och de hade en enkelt fråga i utcheckning ”Gilla på facebook och få gratis frakt”. Det kan tyckas som om de köpte mig, och de gjorde de såklart. Men jag gillar också deras tjänst. Så det var bara som en liten putt mot att göra en marknadsföringsaction. Klassiskt win-win och alla mina fb-vänner vet nu att jag gillar deras tjänst. Det är så jag tycker att man ska använda sig av social marknadsföring. Inte köpa klick som i adwords. Utarmar den typen av köpt reklam sociala nätverk? Ja. Går det att undvika? Nej.
Det som funkar är bra.
Kontakta mig om ni vill ha mer info om hur vi har löst vår närvaro på facebook. Det låter som om jag försöker sälja en e-bok ”Top 100 tips to succeed with social network marketing”. Men det gör jag inte.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
4 september, 2012 kl. 14:38 #151430blogtractionDeltagareHej. Jag tycker att texten längst ned på produktsidan är alldeles för grötig. Mycket olika färger gör det svårt att läsa.
Annars tror jag på sidan om du kan marknadsföra den på rätt sätt.
4 september, 2012 kl. 14:35 #151429blogtractionDeltagareTack för stort intresse. Vi vill gärna ha in fler som testar så pma mig för mer information.
/Calle
3 september, 2012 kl. 08:23 #151345blogtractionDeltagareIncentive-driven social nätverks-Share av besökare och kunder via flera valfria sociala medier.
Dvs kunder eller besökare kan dela ditt budskap, erbjudande eller annan info via egna sociala kanaler mot en belöning av någon sort. Du byter till dig sociala ”shares” mot ett erbjudande till besökare eller kunder.
Pm:a gärna för mer info.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
3 september, 2012 kl. 08:18 #151344blogtractionDeltagareNu sitter jag på ipad men när jag klickar på länken GILLA PÅ FACEBOOK så öppnas den länken inte i ett nytt browserwindow. Jag vill gärna att en sådan länk öppnas i ett nytt fönster så att jag inte skickas iväg från sidan. Det är dock en smaksak.
Mailar dig via whitetees.se.
/Carl
Sent from my iPad using Tapatalk HD
3 september, 2012 kl. 08:15 #151343blogtractionDeltagareHej.
Jag tycker att du har schysst koncept. Snygg sida med smakfull design och logotyp. Pm:ar dig då jag har några tips.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
FörfattareInlägg